Hej
Jag och min fru ska flytta till Stockholm. Vi vet inte så mycket om boendet i Stockholm, t.ex var det är bra och bo. Vi har trots allt fastnat för Ekerö.
Det är aldrig roligt att sitta i långa trafikköer.
Är det någon som vet generellt hur trafikköerna ser ut morgon och kväll fram och tillbaks från Ekerö?

Rekommenderar ni några andra ställen i Stockholm att flytta till? Nära vatten är ett viktigt krav för oss.
 
Till och från Ekerö tror jag att det är rätt saftiga köer, då framförallt Brommaplan ställer till besvär. Det är nog svårt att bo nära vattnet i Stockholm och slippa köer, tyvärr. Men Ekerö kan nog vara värt det ändå, det är ju väldigt fint ställa att bo på. Man kan ju alltid åka innan köerna på morgonen (om man är morgonpigg :))
 
Nacka och Värmdö har väl fått mindre köer sen Södra länken öppnade.
 
FlitigaLisa skrev:
Nacka och Värmdö har väl fått mindre köer sen Södra länken öppnade.
Japp, även Tyresö, Farsta och Haninge m.fl. har fått det bättre. Jag som busspendlar från Haninge tjänar nog 20 minuter t.o.r. per dag på att trafiken är bättre i söderledstunneln och centralbron.

Men... köer är det i rusningen, alltid. Om man inte jobbar natt eller har turen att hitta jobb som ligger "rätt" placerat. De jag känner som bor på Ekerö har ganska tungt med rusningsköerna. De har helt enkelt sett till att skaffa jobb som ligger utanför normala tider eller jobba hemma.
 
Det är generellt bättre på de södra infarterna, norrifrån är det ofta bara rent löjligt på morgonkvisten.

Men man ska vara medveten om att när man inför kommunarresten (vägtullarna) så kommer Essingeleden (den enda leden genom/förbi Stockholm som faktiskt inte ska bli betalväg) att i stort sett bli till en parkeringsplats vilket i sin tur gör att hela tunnelsystemet stängs vilket i sin tur gör att man antingen tvingas att betala tull för att komma till jobbet eller tvingas stanna hemma.

Alternativt åker man kommunalt, men det är inget verkligt alternativ för många.
 
Hemmakatten
Hej christianj! Det viktigaste om man bor i Sthlmstrakten är nog att se till att man bor på samma sida av stan som man jobbar i, för att undvika att bli galen på bilköerna varje dag. Att bo söder om stan och jobba norr om stan innebär att man ska ta sig genom HELA stan morron och kväll. Bör undvikas om man kan.
En annan undran inför val av område är ju om ni tänker bygga nytt, köpa redan färdigt hus, hyra eller köpa lägenhet, och i det sammanhanget hur mycket pengar ni är villiga att lägga ner på boendet. På hus och tomter skiljer ju en hel del beroende på kommun/stadsdel.
Förutom de ovan nämnda kommunerna finns ju Österåker, Vaxholm och Norrtälje, alla med nära till vattnet.
Svårt att svara på en så generell fråga.
 
Tack för svaren.

Det verkar som det är mer bilköer än vad jag trodde.
Hur illa är det?
Hur lång tid tror ni det tar att köra mellan Ekerö och Sollentuna morgon och kväll?


ps. Vi planerar att köpa en tomt och bygga vårat drömhus.
 
Oj. Det skiljer nog sej en hel del beroende på kösituationen. Jag slänger in en höftning då jag åkt över till Ekerö en del för att åka wakeboard.

Här kommer en estimering. Jag vet inte hur det går i morrontrafiken:
Från Tappström till Brommaplan: 20-30 minuter
Brommaplan till Järva krog 20-30 minuter.
Järva krog till Sollentuna 10-15 minuter.
Summa: 50-75 minuter.

Alternativ resväg att åka ut till Hässelby från brommaplan? Kanske en snabbare väg på morgonen?
 
Vart flyttar ni ifrån och varför stockholm? Jag bor i stockholm idag men funderar på att flytta här ifrån. dels pga alla köer och de hutlöst omotiverade priserna.

/född i Sthlm, tyvärr
 
om du har långtråkigt en morgon kan du gå in på www.trafiken.nu och bläddra fram till stockholm så får du se lite bilder från webkamera på hur det ser ut på morgonen...
 
Jag skulle gissa på en snitthastighet vid icke rusningstrafik på 40 km/h. För ca 3 mil blir det ca 45 min.
Är det rusning kan det bli det dubbla.

Själv åker jag från Täby in till city varje dag ca 1,5 mil.
Kommunalt ca 45 minuter om allt rullar.
Bil icke rusning 20 minuter åka senast 06:30, vid rusning en timme.
Cykla ca 35 min

Ni kan lika gärna bo i Enköping som på Ekerö och ha kortare restid till Sollentuna. ;)
 
Eftersom jag bor på Ekerö och jobbar i Kista så har jag
ett kvalificerat svar ;-)

Jag åker 6.45 hemifrån och är på jobbet 7.15 om det inte hänt en olycka (och det har det sällan så tidigt). Hem sticker jag strax före halv 5 - det tar ungefär en timme då. Om du jobbar över är du hemma på en halvtimme efter 18-19 snåret (Om det inte råkar vara sommar och onsdag - då är det bilträff på Brostugan, det kan ta en timme längre då ;D .

Kollektivt tar det 50 minuter var väg stort sett oavsett tid, i rusning - längre om det inte är rusning, det är dåligt förbindelse Kista <-> Brommaplan.

Generellt är det lugnt om du hinner förbi Brommaplan före 7 på morgonen - Annars är det bättre att åka kollektivt. Om ni åker 3 eller fler i bilen får man åka i busfilen på Ekerö - vägverket har experimentsträcka!

Rekord hittiils är 3 timmar för att ta sig hem kollektivt - någon hade frontalkrockat på Nockebybron och all trafik stod stilla.....

Ditt största problem torde vara att hitta en tomt att bygga på - men trivselhus bygger en hel del just nu.
 
;D För 25 år sedan skulle jag återvända till barndomsstaden Stockholm efter att bott utomlands resp vischan under många år. Jag hade jobb i innerstaden och bostad i Bromma - ingen dålig kombination även på den tiden.

Trafiksituationen fick mig redan då att tänka om. Flyttade istället till Malmö med mina småttingar; köpte central bostad, fixade jobb i Lund och har jobbpendlat (20 min med bil) alla dessa år.

Har nog sparat en icke oäven bråkdel av min livstid i utebliven transporttid genom detta. Nu kan inte alla välja men jag tycker man ändå ska räkna på arbete/bostad/flytt/lívskvalitet om man har den minsta möjlighet.
 
Var på Ekerö vill ni bo? Vi bor längst ut på Färingsö (tillhör Ekerö) och har ca 3 mil in till Brommaplan vilket tar ca 35-40 minuter i morgontrafiken (åker hemifrån runt 07.30). Rekommenderar kommunalt åkande från Brommaplan för därifrån blir köerna hemska åt alla håll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.