Vi verkar ha byggt vårt hus på världens största myrstack.
Myrorna är överallt, ute och även ett fåtal inne på spridda platser i huset. Huset är byggt för ungefär ett år sedan. Man skulle nog kunna kalla det för en skogstomt med mestadels tallskog och därmed också sandig backe. Har inte sett till nägra myrstackar, men däremot har vi tagit bort alla gamla ruttna stubbar.

Hur blir vi av med myrorna? Vad är effektivast och var får man tag på det medlet?
 
För att på sikt bli av med myrorna måste du hitta deras stack. Är det röda stackmyror så rör det sig ofta om ovanjordiska klassiska "myrstackar" men många arter bygger sina bon under jord och då kan de vara svårare att lokalisera. Titta under stenar, plattor, i stubbar o dyl. När du hittat bot kan du antingen ta kål på myrorna genom att hälla på något medel eller så kan du omlokalisera stacken genom att gräva upp boet tillsammans med drottningen och forsla bort det till annan plats. Har du enormt många myror så rör det sig säkert om flera stackar.

Vad man kan tänka på innan man väljer att ta bort myrorna är att de faktiskt gör enorm nytta i vår natur och i våra trädgårdar. De äter kopiösa mängder insekter som annars kunde göra stor skada på våra växter. I och för sig håller vissa myrarter bladlöss på samma sätt som vi håller kor och kan då indirekt bidra till skador på våra växter.

Vad gäller effektiva medel så är vad jag har hört de som man löser upp i vatten och vattnar ner i stacken mycket effektiva. Har tyvärr glömt namnet nu...

/Kalle

PS
Det finns faktiskt företag som säljer myrsamhällen på postorder för folk som är intresserade att hålla de som husdjur så ni kanske har hittat er en guldgruva på tomten, haha :)
DS
 
Fun Light (saften ni ger till era barn ) . Den innehåller aspartan som enligt många skall ge myror nervskador och utrota ett samhälle snabbt. Googla på detta det blir många träffar
 
Har nu konstaterat att det är hästmyror vi "drabbats" av. Har inhandlat Funlight så vi får se om det ger resultat! Ringde även Anticimex idag och de tipsade om att koka upp vatten med grovsalt och hälla över boet. Hjälpte inte det skulle vi ta till mer kemikalier.

Är så konstigt för det går en myrstig från ett litet hål i marken, upp mot vår altan som vi är i full färd med att bygga. Där går stigen alldeles intill grunden och sedan mitt i alltihop samlas ett gäng myror och slåss mot varandra. Min första tanke är att det kanske är flera samhällen som slåss mot varandra, men jag hittar bara en stig dit så det verkar så konstigt... Myrorna klättrar även på huset så jag hoppas de inte angriper det. Hästmyror är väl inte det bästa man kan ha boendes i huset... Inne hittar vi några per dag, men inga större mängder. Men som sagt, är nästan som om de har sin boxar-ring precis där intill huset, för de kommer dit och slåss och äter på varandra från en och samma stig. Förra året hade de exakt samma mötesplats.
Nä, imorgon blir det nog att inhandla mer preparat; Funlight, grovsalt och nån typ av kemikalie ( myrr kanske?) Funderar även på att strö ut rikligt med salt ett område kring hålen och vattna rejält.

Tar tacksamt emot alla tips jag kan få!
 
Är ni säkra på artbestämningen? Hästmyror bygger ju sina bon i trä och inte i marken apropå era iaktagelser med hålet i marken. Kan ju också vara t.ex. rövarmyra som också har röd mellankropp och som bygger bon i marken.

/Kalle
 
Vi har problem med myror VARJE vår :(
De små jäklarna tar sig in i huset från alla håll och kanter.
Vi brukar få hjälp av försäkringsbolagets "insektsbekämpningsföretag " motsvarande anticimex ;) De kommer coh sprutar runt huset en eller flera ggr /säsong. + myrdosor .
Detta år har vi faktiskt haft god hjälp av Myrr , det brukar annars inte räcka.
 
Bayer´s Baythion tycker jag funkar bäst.
 
Ja, vi är rätt säkra på att det är hästmyra. Misstänker att de har sitt bo i någon halvrutten stubbe eller rot som hamnat under marken i samband med byggnationerna/markberedningen. Har tagit kort på några myror och förstorat upp och jämfört med bilder på hästmyra och det stämmer precis in...

Ok, får kanske prova ringa försäkringsbolaget då och höra vad de har att säga :)

Sen ska jag inhandla div myrgift idag! Får se vad som hjälper.

Måste faktiskt säga att det känns som om det är betydligt mindre myror idag än tidigare dagar. Vet ej om det beror på kokande saltvattnet som jag hällde över boet, eller om det beror på det varma vädret ute. Vi får se. Hoppas hoppas!
 
Tänk på att hästmyror har flera satellitbon och för att vara säkra så måste ni ta kål på drottningen som befinner sig i en av dessa satelliter.

Lycka till! (Även om jag tycker synd om myrorna...) ;)

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.