Jag håller på att provtrycka (med luft) mitt värmesystem för fullt, dock så faller trycket.

Hörde att luft läcker lättare än vatten, hur stor skillnad kan det vara?
Som det är nu så tappar jag ca 0,3 bar på 12 timmar (0,6 till 0,3).
Hittar inga läckor, vad tror ni, kan det vara tätt nog tro? Så man törs provtrycka med vatten?

Ska i.a.f. byta ut 16mm röret en bit, som frusit sönder. 3x1 cm hål, rätt skapligt...

Hittade en bra lödskarv i.a.f. 15x18 har jag för mig den hette (inv mått 15 och 16 mm), med 1 mm gods så passar ju det gamla 16 mm röret bra i ena änden och nya 15 mm i andra :D
Annars fanns det en tom låda på ahlsell med 15x16 muff, och de skulle inte ta hem mer.

Det var ju en bra pryl, det måste ju finnas många som vill skarva nytt/gammalt.
Själv vill jag inte ha dessa nya presskopplingar, de är ju o-ringtätade och gummit torkar ju med tiden... Känns bättre med lödda rör tycker jag :D
 
Sprang runt med såpvattenflaskan som en galning idag, hittade en koppling som läckte, och en radiator som rostat sönder runt rörinfästningen.
Hmm, undra om man ska byta ut alla radiatorer på en gång, det är ju bara 7st...
 
Kommentar från den mest amatörmässige amatören.

Tänk om man kunde provtrycka med färgad gas typ fejkrök, eller varför inte bananrök som används vid brandövningar. Där det luktar banan, där läcker det.
 
Precis, det hade varit fint. Gasol luktar ju:D

Jag byter alla radiatorerna, lika bra.
Nu har jag bytt vattenröret under badrummet, sönderfruset på två ställen. Tur att jag bytte hela och inte bara där jag såg att det var trasigt.
Nu har jag lagt på tryck med vatten, och stängt huvudkranen, får se i morrn vad tryckmätaren står på...
 
Nu har jag konstaterat att det försvinner lite tryck, tror att det är tvättställskranen (ettgreppsblandare, övervåning) som läcker. Det småpyste lite luft när jag slog på vattnet och kranen var stängd. Öppnade man så pös det mer, men vattnet rinner så dåligt, särskilt varmvattnet. Det är en ca 5mm bred stril på full gas...
I duschen (övervåning) är det bra sprut på vattnet. Jag vred den på max värme, och det flödade på bra, men jag vet inte om det är kall eller varmvatten som kommer från termostatblandaren.
Kökskranen (bottenvåning) har också dålig fart på vv, men nere i källaren och i ett handfat (bottenvåning) så är det bra fart på det...

Kan det vara skit i rören, eller vad 17 kan det vara??
Hade isär blandaren i badrummet, men det var inga beläggningar i den.
 
Nu får man skämmas, det var fullt i skit i silen i pipen på blandaren i tvättstället, troligtvis är det skit i inkommande VV-sil i kökskranen (hoppas det sitter en där som är skitig, annars vete 17).
Ska sätta dit lite kulventiler, kan ju vara trevligt att kunna stänga av lite utan att stänga huvudkranen före mätaren :) Sitt en avtängning före pannan också, men den går inte att rubba, så då får den väl sitta då :p

Felsöker vidare på läckaget, sjunker från fullt tryck (>ca 5 bar) till strax under ett bar på under en minut, men sen lugnar den sig. Hoppas att det är en kran...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.