Vi ska bygga ett friliggande garage till vårt hus. Frågan är hur vi ska placera det. På nybyggnadskartan har vi ritat in det 2m från huset och så att garageporten är i nivå med mitten på huset. Försöker rita hur det ser ut:
__
I I
I I ------------
I_I I I
I I
_______

Idag ringer husföretaget och säger att så som det är placerat måste vi antingen sätta ett brandklassat fönster på ovanvåningen eftersom garagporten kommer mitt för det fönstert eller flytta fram garage 1,5m. Att flytta fram garage kostar inget, ett brandklasat fönster kostar 6000:-.
Problemet är att flyttar vi fram garaget får vi "bara" 8m uppfart mot 9,5m.
Hur hade ni gjort? Satt ett brandklassat fönster eller flyttat garaget? Hur lång uppfart har ni?

 
Jag har garaget så nära gatan som detaljplanen tillåter, 6 meter. Det blir ändå 130 m2 att skotta på vintern, så tänk till på det också!
 
ClasseClas skrev:
Jag har garaget så nära gatan som detaljplanen tillåter, 6 meter. Det blir ändå 130 m2 att skotta på vintern, så tänk till på det också!
Eller så lägger man värmeslingor i marken.. ;-)
 
Snön är nog det minsta problemt. Bor längst ner i södra skåne så det ser vi inte så mycket här.
Är mer orolig för att man inte får plats med 2st bilar på längden på 8m, på 9.5m får man ju plats med det.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Eller så lägger man värmeslingor i marken.. ;-)
Hade jag haft fjärrvärme så kanske det hade blivit returvärme på uppfarten. Låter väl dyrt med el annars...
 
Liten undring:

Varför skall du ha två bilar på uppfarten?
Har ni tre bilar i familjen, eller kan ingen
av bilarna stå i garaget? ???

Det är väl det garage är till för?

KoW
 
Det är inte så att vi måste ha 2 bilar på uppfarten men det är väl bra med lite plats när man har gäster så de slipper stå på vägen. Eller tänker jag fel? Plus att på 8m får man väl knappt plats med bil + släpp om man nu skulle vilja det?
 
Flytta garaget är mitt råd.

Hur många använder egentligen garaget för att parkera bilen i?

8m blir trångt att parkera två bilar på.
 
Om du har möjlighet bör du bredda uppfarten till garaget så du har plats att parkera 2 bilar bredvid varandra. Då slipper du morgonrallyt när bilen längst in givetvis ska ut först...
 
Jag skulle nog också flytta garaget.. vi kommer har ca 6,5m lång garageuppfart och det räcker gott och väl tycker jag. Precis som någon skrev innan så är det en hel del att skott på vintern. :surprised:

Vi kommer däremot att få göra en brandklassad vägg (eller vad det heter) på den väggen i garaget som ligger mot huset, för det kommer bara vara ca 3,5 m emellen.
 
Totte_S
Jag skulle nog fundera lite på hur resten av tomten kommer att te sig vid alternativa placeringar av garaget. Det kanske visar sig att det ena eller andra alternativet är mer naturligt beroende på hur ni tänker använda tomten, bla beroende på väderstreck, era vanor och önskemål. Att sabba en tomt genom att flytta garaget för att spara 6000kr skulle nog kännas lite dumt ::)
allt handlar inte om bilar och dessas parkering.
 
Tack för alla svar och synpunkter.
Vi har nu bestämmt oss för att låta garaget stå kvar som från början och köpat till ett brandklassat fönster på övervåningen istället. Det blir snyggast så och så får vi större garageuppfart.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.