I mitten av 1980-talet bodde jag i 2:a hand i en minimal 1:a byggd 1928. Den pyttelilla köksvrån innehöll en liten marmordiskbänk med en liten utslagsho av koppar eller nåt har jag för mig, samt två otroligt smutsiga gasplattor som stod direkt uppe på marmorbänken. När jag flyttade in gjorde jag rent gasplattorna grundligt och marmorbänken under också, och sen ÄLSKADE jag den kokvrån. Självklart var marmorn patinerad men det hörde liksom till charmen. Måste allt vara så himla perfekt??
 
  • Gilla
Plåt-Oskar
  • Laddar…
Håller med dig helt Karin.
 
Visst kan du polera själv med slipmedel och slipduk men du får aldrig resultatet som proffsen.
Nej det är sant, det fanns inte polerskivor förr, men det fanns ju å andra sidan inte sandpapper heller före mitten av förrförra seklet. Dessa bänkskivor användes i högreståndsmiljöer under klassist tid vad jag förstått det som.
Det jag tror du skall göra är att du slipar av skivan med fint papper och hålla den matt. Dessutom hålla den inoljad.
blir det repor eller syraangrepp då så är det ju bara att slipa lite och mätta slipytan med olja därefter.
om du däremot lämnar in den och får den blandpolerad kommer du att få repor och syraangrepp väldigt fort. försöker du då slipa blir det enbart ful.

Jag tror att jag läst i någon av otto von friesens böcker om hur man skall behandla och vårda en marmorskiva på bästa sätt.
lycka till med polkagrisarna:D

Citerat:
Dr_Jerkyll
Ludlan, du verkar kunna det här. Finns det ingen möjlighet att polera en marmorskiva själv? Inte ens om man nöjer sig med lite halv blank/matt yta? Det är ju subjektivt vad som är blankt förstås, men hamnar man långt ifrån en fabrikspolerad yta om tar det finaste sandpappret? Är matt yta så dåligt, förr hade man inte tillgång till diamantskivor antar jag, och ändå hade man marmorskivor. Känsligare blir den förstås, men om man är noggrann och inte har något emot en "använd" skiva så kanske det duger... Hoppas jag.
 
Med är väl ett tag sedan någon skrev här men när jag läst hela tråden måste jag ändå skriva två rader till.

Polerad marmor(modernt) - känslig för skador om den inte sköts minutiöst, går ej att återställa själv.
Slipad marmor(äldre skivor)-känslig för skador ex. citron och vin(syra) men kan ofta återställas(även repor) med fint våtslippapper och skall underhållas med matolja.

Detta är vad jag hört från byggnadsvårds håll.
 
Vi köpte carerramarmor till köket för ett år sedan, tre skivor totalt 3500mm för 7200:-
Jag beställde "gammeldags" slipning och har sedan dess oljat dom regelbundet med olivolja.

Jag lägger på flödigt och låter det stå till dagen efter.

Inga problem så här långt...och det är SNYGGT!"

Blir det ett hackmärke så får skivan en ljusare yta där tills nästa gång vi oljar in den, då försvinner märket för ögat.
 
TorpAnders skrev:
Vi köpte carerramarmor till köket för ett år sedan, tre skivor totalt 3500mm för 7200:-
Jag beställde "gammeldags" slipning och har sedan dess oljat dom regelbundet med olivolja.
En lite stilla undran bara på vad som är regelbundet i din bok? En gång i veckan, månaden, året? Lite underhåll får man acceptera när man bor i hus, mer så om man äger ett gammalt hus eller en liten gård (som vi gör), men det måste ju finna gränser också. Se bara på vad Olle Berg skriver om gräsmattevård t ex. ;).
 
Tja inte för jag dagbok, men..kanske 2-3 ggr /måne, beror på hur mycket vi jobbat i köket.

Vi är väldigt husliga med bak bärsyltning saftkok osv..nästintill självhushåll så det är inte ett prydnadskök
 
Kemisten skrev:
Se bara på vad Olle Berg skriver om gräsmattevård t ex. ;).
Jisses! Tur att vi inte eftersträvar en sån gräsmatta...då hade vi ju inte hunnit nåt annat än att sköta den. :)
 
Jag skulle inte vilja ha en sådan gräsmatta ens. Jag är glad över vår klöver och våra tusensköna. Maskrosorna däremot skulle jag velat ha färre av. Men de får överleva de också.
 
skulle köpa en bit marmor i butiken men dom hade bara polerad och 70cm biten skulle kosta 2300.
Fyndade en gammal sliten topskiva för 70kr. Gick att såga med diamantskiva och sen slipades kanter runda och ytan rent med vanlig fin sandpapper. Det var inte många kronor som stod på spel så jag vågade ta i och nu ligger den vid spisen i köket.
Marmorn är otroligt mjuk att jobba med och man ska inte ta den grovsta kornstorleken för att inte göra för djupa repor som i sin tur måste ändå slipas med finare papper (280?). Ytan är nu matt med vackert synlig mönster. Om någon funderar på att göra som jag så råder jag slipning för hand - det går snabbt ändå! Marmorn är mjuk och jag misstänker att det blir lätt ojämnt och groppigt om man gör det med en kraftig snabbgående maskin med sliprondell.
gaia
 
Tack för inspirerande inlägg! Jag tog mig i kragen och mätte upp några marmorskivor som drällde på logen och har nu löst större delen av frågan om bänkskivor i stora köket!
 
En gammal tråd men jag sitter och läser eftersom vi nyss fått hem vår marmorskiva från kökstillverkaren. Tror det ligger en del i det där med att dagens är polerade. Vi beställde vår finslipad istället och även obehandlad. Kökstillverkaren rekommenderade att den ska behandlas med såpa. Man skurar den med såpa, som ett skurgolv. Mycket i början för att få en bra motståndskraftig yta och sen behövs det mindre.
 
Hej,
Jag har själv Carrara marmor i både kök och badrum, både i stan och på landet och jag är
jättenöjd.
Carrara är den klassiska ljusgrå marmorn som är en av de billigaste.
Den är inte alls så himla ömtålig som alla säger. Som en skinnjacka ska den åldras och få patina. Vi lagar enormt mycket mat och efter 6 år är den lika fin om än en aning patinerad.
Carraran är dessutom otroligt praktiskt då man inte ser smulor mm. En svart granit är hopplös.
Jag arbetar med inredning och har lång erfarenhet av detta och av egen erfarenhet kan jag verkligen rekommendera Carrara. Det blir tidlöst, väldigt snyggt och elegant.
Go for it!
Biggan
 
Ang omtålighet så blev jag överraskad att min gamla Carrara - skivan faktiskt tål en hel del. Jag är inte alls försiktigt med min 70-kronors variant :). Ibland får den knivmärken men dom försvinner på något sätt utan att jag gör något.... bara såpar den ibland men oftast rengör med vanlig diskmedel. En gång i början oljade jag den med matoljan men den verkade vara mättad i förväg. Den hade så klart en blankpolerad yta en gång i tiden men var mat av ålder när jag köpte den. Verkar behålla sin charm trots små märken som ändå finns när man tittar noga.
Sist klarade den saft av sura mörka körsbär! Trodde att fläckar blir bestående men dom gick att torka av med blöt trasa. Tror dock att man ska inte testa det på en ny och obehandlat :)
Fet lämnar inga fläckar heller för den är kanske redan rätt fet? Underbar att knåda deg på ....
Har man ambitioner att behålla den blank som spegel så är det inte rätt material men som mat arbetsyta är min Carrara bättre än jag väntat mej :).
gaia
 
Funderar lite på det här med ny och obehandlad!

Vi la ju in vår marmorskiva för några månader sedan och den är finslipad istället för polerad så den är inte så blank som många idag är. Det var kökssäljaren som rekommenderade detta eftersom det skulle vara i ett sekelskiftesinspirerat kök. Hon tyckte det blev mer rätt än en blank. Vi är jättenöjda med skivan och den är som Gaia skriver underbar att baka på...

Men: Jag vågar inte riktigt använda den till allt, koka saft och sylt till exempel. Jag är rädd att den ska få fläckar just för att den är ny och obehandlad. Jag behandlar den med enbart linoljesåpa som jag antingen skurar den med och låter stå ett tag eller som jag stryker ut koncentrerad och låter "verka" över natten. Jag läser ju här att man ska behandla med matolja men rekommendationen från stenföretaget var att såpa in den bara. Frågan är ju då hur lång tid det tar att få den tillräckligt insåpad för att den ska bli (mer) motståndskraftig mot fläckar. Nån liten repa har det blivit men de syns ju knappt i mönstret och tanken är inte att ha en för evigt perfekt skiva men jag vill ju inte heller ha fläckar av röd saft till exempel... eller hur blir fläckar? Tar skivan färg om man spiller eller vad? Jag vågar ju inte direkt testa och se ;)

Skivan ligger intill hällen så det hamnar ju fett på den ibland men det blir inga märken av det.

Vad tror ni? Ska jag olja eller ska jag bara såpa och hur lång tid tar det innan jag vågar slabba lite mer... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.