Vi bygger med LBhus och har kommit till tillvalen. Vi hade tänkt att lägga till både isolering och OSB-skivor, med det blir rätt så dyrt så då funderar vi istället på att enbart ha OSD i inneväggarna. Det vi undrar över är om det har en viss isolerande effekt eller bör man lägga till isolering också för att det ska kännas OK?
 
Isolering i innerväggar har man väl bara för ljuddämpning, eller hur menar du?

Då bör isoleringen inte ta upp hela tomrummet utan endast 1/3, dvs om väggen är reglad med 70mm så bör man isolera med ca 25mm. Är det verkligen så dyrt?
 
Jag tror att vi fick ett felaktigt pris på isolering när vi pratade tillval 450:-/löpmeter. Så mycket kan de väl inte ta. Jag har hört talas om ca 6.000:- totalt. Men OSB-skivor var dyrt. Drygt 18.000:- för innerväggarna, så vi tänka att om de i sig ljuddämpar så kanske man kan skippa isoleringen. Så frågan är om det räcker med enbart OSB-skivor för ljudet?
 
Som jag skrev så är materialkostnaden för att isolera innerväggar försumbar.
 
osb kostar ca 45 kr/m2 och montaget ca 20 kr/m2.. Isoleringen runt 40 spänn kvadraten inkl. arbete. OSB har en funktion isoleringen en annan. Med osb så får du en tyngre konstruktion vilket gör att ljudisoleringen blir bättre mot framförallt normal ljud dvs tal och annat. Sedan är inte trä optimalt men ok i detta sammanhang. Isoleringen tar hand om inre resonanser precis som isolering i en högtalarlåda. Dvs man slipper förstärkning i de frekvenser där väggen kommer i egensvängning. Isoleringen absorberar då dessa frekvenser något istället för att i värsta fall förstärka dem.
 
Mikael_L
zankan skrev:
osb kostar ca 45 kr/m2 och montaget ca 20 kr/m2..
så då har carinpeter alltså över hundra meter innervägg, då dom ville ha 18000:- för det. :surprised:
 
Mikael_L skrev:
så då har carinpeter alltså över hundra meter innervägg, då dom ville ha 18000:- för det. :surprised:
Dem har i runda slängar då rent teoretiskt 140 kvdrat typ
 
Jag skulle satsa på byggplywood istället för osb, när det ändå ska göras. Kanske skiljer 3-4000:- totalt men man får en ordentlig skiva att skruva i...
 
Vi har ca 155 kvm. Egentligen är vi ute efter att få ljudisolering, och i så fall är det väl bättre att satsa på själva isoleringen då. Vi väljer nog bort OSB. Har kommit fram till att det egentligen bara är i klädvården det skulle behövas då vi ska sätta upp några väggskå där. I köket hoppas jag att företaget helt enkelt löser det på ett bra sätt. Var i en sommerstuga i midsommarhelgen och då hörde jag de andra nattgästerna snarka genom väggen så ljudisolerat måste vi ha på något sätt i alla fall.
 
Dämpar inte gips bättre än OSB?
Dock är OSB rackarns praktiskt när man vill skruva upp nått,

Jag körde iaf med OSB och 45mm isolering i alla innerväggar.

/L
 
Mikael_L
Och dämpar inte ett lager OSB mer än isolering i väggen.
 
Mikael_L skrev:
Och dämpar inte ett lager OSB mer än isolering i väggen.
Är det verkligen så? Om vi nu skulle välja bort OSB, vilken isolering dämpar ljudet mest; mineralull eller stenull?
 
Mikael_L
Mineralull är ett namn på stenull ;), glasull är ett annat isoleringsmaterial i kategorin MU.

Den bästa ljuddämpningen får ni antagligen med de tyngst MU-skivorna.
Dvs, (svindyra) västkustskivor (m.fl. namn) ger mest ljuddämpning.
Billigare och bättre blir det med dubbelgips + den billigaste 45mm MU-rullen från byggmax.

tror jag, iaf ... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.