Hej,

Hoppas komma till avslut med mina funderingar kring detta med kakla på en våtrumsmatta. Har förstått att plastmattorna ej är lämpliga att kakla på. Själv bor man i bostadsrätt i ett flervåningshus från -61. Badrummet är aldrig renoverat vad jag vet, stambyte planerat runt 2010.

Badrummet ser förjäkligt ut, fogarna på kaklet i dushutrymmet spricker och måste fogas om. Jag vill trots det planerade stambytet fräscha upp badrummet ordentligt innan försäljning och byta kaklet på väggarna. Golvet består av en vad jag tror ASBETSmatta. Denna matta måste ju gå att lägga klinkers på??

Vad kan jag annars göra för att få ett schysst badrum, måste mattan rivas upp? Mattan är hemsk, har testat att måla den vilket blev ok men efter slitage ser det kasst ut.

Kan man lägga in en ny matta på den befintliga? Vad är kostnadsbilden för det ungefär kontra lägga klinkers själv?

Alla tips tas tacksamt emot!

 
 
Det finns inga genvägar, speciellt inte om en försäljning är aktuell, tänk på att du har 10 års ansvar som SÄLJARE mot dolda fel och ett hempulat badrum faller garanterat in här. RIV UT och gör om enl "regelboken", allt annat kommer du att ångra.....
 
Göra enligt regelboken är klart jag kommer göra. Frågan var ju angående abestmattor då de är helt stumma och vad jag tror tål både fuktspärr och fix utan problem. En asbestmatta kan inte jämföras med en plastmatta. Men sedan kommer vi till brunnen och där skiter det sig. Är väl inte inget annat att göra än att riva ut allt, att riva ut kakel och matta med asbest är inte kul, måste saneras, därav min fråga.
 
Tja asbets är inte det trevligaste, du har i princip 2 val, antingen intecknar du huset och lite till och ringer en auktoriserad saneringsfirma, eller så köper du en tät engångsoverall, en sjysst andingsmask (ej engångs), skickar iväg familjen, vattnar golvet ordentligt, river det och packar i dubbla sopsäckar som du tejpar ihop och lämnar på återvinningen och betalar för detta. Det är inte olagligt att "icke yrkesmässigt" hantera asbets och det är DAMMET som är skadligt, inte materialet.

Är du seriös så glöm plattsättning på asbetsmatta, förresten, VET du att det är asbets i mattan ? förekommer mycket rykten runt detta men få är bekräftade....

Tänk på att även om själva mattan tål fuktspärr etc så är det mycket tveksamt om LIMMET gör det, fallerar limmet sitter inte mattan fast och sitter inte den fast gör inte klinkern det heller
 
Jag har faktiskt aldrig hört talas om asbestmatta.
Kan inte förstå varför man skulle vilja vilja ha det där.
Det var inget gratismaterial på den tiden.

Mvh
 
slitvargen skrev:
Tja asbets är inte det trevligaste, du har i princip 2 val, antingen intecknar du huset och lite till och ringer en auktoriserad saneringsfirma, eller så köper du en tät engångsoverall, en sjysst andingsmask (ej engångs), skickar iväg familjen, vattnar golvet ordentligt, river det och packar i dubbla sopsäckar som du tejpar ihop och lämnar på återvinningen och betalar för detta. Det är inte olagligt att "icke yrkesmässigt" hantera asbets och det är DAMMET som är skadligt, inte materialet.

Är du seriös så glöm plattsättning på asbetsmatta, förresten, VET du att det är asbets i mattan ? förekommer mycket rykten runt detta men få är bekräftade....

Tänk på att även om själva mattan tål fuktspärr etc så är det mycket tveksamt om LIMMET gör det, fallerar limmet sitter inte mattan fast och sitter inte den fast gör inte klinkern det heller
Jag vet inte säkert att det är asbets i mattan, men jag misstänker det då den är så otroligt stum och hård och slitstark. Men jag skall kolla med föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.