Mellan Gårdar och lantbruk byts vanligen mark genom fastighetsreglering. Ett skifte hoppar över till en annan stamfastighet och så vidare. Men är det någon skillnad mellan en vanlig villafastighet och en lantbruksfastighet i den bemärkelsen, eller kan ett sådant skifte "hoppa" till en stamfastighet som är en villafastighet oxå?

Situationen gäller ett skifte på ca 10ha som hör till en gård som ägs av tredjepart. Mitt i detta skifte ligger en avstyckad fritidsfastighet om ca: 3000kvm, med en stuga på. Jag är intresserad av denna fritidsfastigheten. Vid ett eventuellt köp, skulle jag vara intresserad av att förvärva marken runt omkring oxå, då den gränsar mot en sjö.

Som jag förstått går det inte att köpa ett skifte som hör till ett lantbruk hur som helst eftersom det inte är en fastighet i sig, och att jag därför inte kan få lagfart på den. Men kan jag via fastighetsreglering "lösa detta problem".

Alternativ 1 att den nya marken blir "villafastighet 1:1 (2)"
Alternativ 2, att gränserna för villafastigheten utökas till att omfatta helheten. Det jag skulle förespråka.

Eftersom området ligger inom strandskyddat område finns sådana aspekter att ta hänsyn till. Dessa förutsättningarna påverkar rimligen beslutet, men bör dock inte påverka de generella regler/lagar efter vilka lantmäteriet har att rätta sig.

Någon som har någon gissning, eller rent av vet?
 
Redigerat:
Ta och ställ en fråga under "Fråga lantmätaren" på lantmäteriets hemsida! Där har jag fått svar flera gångre och ofta samma dag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.