T
Vill ha vit råspont vägg men vet inte vilket obehandlat virke jag skall använda, är det någon som gjort och har förslag?
Jag vill ha samma vägg som i bifogad bild.
 
  • råspont.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut i vår hall.

hall_01_efter.jpg

hall_nu.jpg

Vi limmar och spikar med dyckert. Tremcos PL 600 fungerar perfekt!

Efter uppsättning målar vi kvistar med kvistlack, stryker på ett lager spärrgrund och sedan två eller tre lager med snickerilackfärg.
 
Redigerat:
T
Oj va snyggt ni gjort, vilken dröm.
om man vill ha lite bredare brädor är det plank man får använda sig av då?
 
Vi har också använt 17x95. Spikat med vanlig jävla spik :) (I vårt fall är det frågan om en inredd vind, så det kändes logiskt.)
Vi har sedan kvistlackat och så målat med linoljefärg.
Om du tittar in i min blogg så kan du sedan ta dig vidare till min presentation på FL och hitta lite bilder.
 
Vi har kört med 21*120 (Hornbach), släta sida ut. Kvistlack och linoljefärg på det. Lägger ut några bilder när allt är klart

/Fredrik
 
När vi strukit råsponten med färg en gång, slipar vi lätt med sandpapper. Annars blir ytan farligt rivig när fibrerna reser sig. För övrigt gillar vi den råa looken bättre - därför släta sidan inåt ;)

Som redan nämnts, finns råspont i bredare dimensioner.
 
T
Om man vill ha liggande råspont på en lång vardagsrumsvägg, hur skarvar man då för att det skall bli snyggt?
Är det spik eller skruv som gäller för att sätta fast brädorna?
 
  • Gilla
Jrydell123
  • Laddar…
Hos vissa trähandlare kan du köpa ändspontat virke. De skarvar som uppstår kommer att "försvinna" på väggen om ni sprider dem över ytan så att säga - ingen generalskarv med andra ord.

Spik, skruv eller lim beror på underlaget. Vid gipsvägg nyper spik ganska dåligt om du inte letar upp de stående, vertikala reglarna bakom gipsen. Annars kanske du kan skruva med gipsskruv, försänka och spackla över med akrylfog/sandspackel. Vid trävägg skulle jag använda långa dyckert alt. spik.

Som nämnts, använde vi lim och dyckert - det senare för att få ett första "nyp" mot väggen. Limmet PL 600 fungerar nästan som en sugkopp mot underlaget. Vi är väldigt nöjda med det montagesättet :D
 
Redigerat:
Vi har vanlig råspont 22 x 95 liggande i både sovrum och vardagsrum. Skråspikat i de stående väggreglarna för att inte spikskallen skall synas. finns lite bilder på http://www.jogarsrud.se under 2009 april - juni / väggmålning samt lite andra sidor, bara att kolla runt lite...
 
Dom allra flesta bygghandlare kan ta hem råspont klyvsida. Dvs samma kvalite som råplan, men spontat. Lite roligare än vanlig råspont. Kan fås i lite bredare dimension om man vill..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.