Lade ny papp på taket till vidbyggd carport för ett år sedan. Ska nu bygga terrass ovanpå detta papptäckta tak.


Hur säkerställer man att det inte läcker från skruv och bult?
Någon fiffig konstruktion?
År det över huvud taget lämpligt?

Tacksam för tips.
 
Jag tycker att det kan vara olämpligt. Om du måste byta pappen, av någon anledning, efter ett par år så måste du ta bort hela altanen. Sätt hellre plåt ovanpå pappen och altanen på ett plåttak.
 
Plåttak ..... nja. Taket lutar inte speciellt mycket och det bör det väl göra.

Just nu tänker jag följande upplägg.

Lägga 45x45 tryckt med gummidistans direkt på pappen, så att vatten kan rinna under. Skruvar ej fast dessa pappen för att undvika hål.

Skruvar sedan trallvirke i i underliggande regel.

Fäster stolpskor för räcke i trallen som förstärks på undersidan.

På detta sätt behöver jag inte skruva ett enda hål i pappen, vilket är bra. Funderar dock om det är risk att det kan blåsa av. Det rör sig dock om cirka 40 kvm, så det är en tung pjäs.

Kan dt månntro fungera?
 
Jag är i samma sits. Håller på att bygga en vedbod i anslutning till hus och altan. Vill bygga altan över vedboden och har tänkt att lägga svall och papp på vedbod. Bygger sedan altan på det. Har tänkt på ett regelverk sedan med lösa trallsektioner. Min bror har det så fast med plåt under. Jag har inte råd med plåt så därför blir det papp. Om jag blir tvungen att byta papp om 20 år så får jag väl göra det.
 
Jag la plåt ovanpå garaget och sedan trallen. Vågade inte lägga direkt på pappen,
 
Hej, så här byggde jag min trädäck ovanpå garaget. Gummiduken hittade jag i en nätbutik för fiskdammar, klar skillnad på priset mot vad jag blivit offererad, köpte dessutom extra remsor som reglarna överst ligger på för att eliminera nötningen. La för säkerhetsskulle takpapp ovan på råsponten.
 
  • konstruktion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!
Det har gått några år sen den här tråden uppdaterades men jag funderar på att göra precis samma sak. Har garagetak med 3 graders lutning med papp på.

Hur har det blivit för er? Har det hållt eller är det något man ska undvika? Har ni gummiduk bara mellan takpapp och reglar som trallen ligger på eller har ni gummiduk över hela?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.