Vad måste man gå för kurser för att vara behörig plattsättare i badrum och vad kostar dessa? Vilka är bäst i Malmö regionen?
 
Ringde runt till de större försäkringsbolagen för ett år sedan och frågade om de kräver att ens badrum skall vara utfört av någon med våtrumcertifikat i händelse av fuktskador m.m. Svaret var nej från samtliga.
 
  • Gilla
Kostadin
  • Laddar…
Nej men man som kund måste bevisa att badrummet är fackmannamässigt byggt. Har man ett kvalitetsdokument från BBV så innebär detta att du handlat i "god tro" och du behöver inte bevisa så mycket mer. OM du inte anlitat en behörig så kommer försäkringsblaget fråga dig om hur golvbrunnen installerades och om de hittar något som avviker från vad som anses "fackmannamässigt'" så gäller inte försäkringen.

Det är lite av moment 22 eftersom om det är byggt rätt så blir det int´gen skada i princip.

Så, nej inga bolag kräver intyg - men indirekt gör alla det!
 
Och har det gått ett par ett är det plötsligt en riskkonstruktion.
 
Jo så är det ytyvcärr. Men om man har ett gilitgt BBV kvalitetsdokument så bids försäkringsboladen av att du som kund handlat i god tro och det blir svårt för dem att neka ersättning. Om du inte har det så ligger mer bevisföring på din sida.

Jag säger inget om vad som blir bäst. vi har byggt två badrum med behöriga firmor det senaste året. Två olika firmor och båda slarvade så in i bängen så vi var tvugna att reklammer i princip alla steg hela tiden...........pust. Bäst blir det nog om man bygger själv o är läskunnig och tar reda på saker.
 
Ligger dessa två med på BKR's lista över behöriga företag?
 
ACME skrev:
Ligger dessa två med på BKR's lista över behöriga företag?
Ja, självfallet, annars är de ju inte BBV behöriga.....

Vi har dock i ett av fallen anlitat en "husfirma" som haft en BBV behörig underlevernatör. Detta pga att det ingick moment i entreprenaden såsom installation av takfönster, väggar mm. Inte bara badrumsuppbyggnad.
 
Redigerat:
N
Det finns inga krav på att företaget man anlitar ska vara medlem i en intresseförening typ Byggkeramikrådet för att de ska få utföra arbete i våtrum, vilket många fått för sig.

Du får som vanlig Svensson lov att renovera ditt badrum själv än om jag verkligen avråder folk från att göra detta om man inte är mycket händig.

En viktig sak är att man fotodokumenterar alla momenten vilket underlättar att en dag kunna påvisa att det är FACKMÄSSIGT utfört eftersom det är detta som gäller oavsett vem som gör arbetet...

FACKMÄSSIGT !!!

Jag har själv gått båda kurserna som Byggkeramikrådet anordnar samt den tredje kursen som krävs för att få våtrumsbehörighet och den anordnas av respektive leverantör av material och i mitt fall har jag behörighet att arbeta med LIP.
Dock har jag inte våtrumsbehörighet ändå enligt Byggkeramikrådet eftersom man då måste betala en årlig avgift till deras intresseförening för att få detta utfärdat vilket jag inte är sugen på.

Jag har gått kurserna och är behörig att arbeta med LIP´s produkter för våtrum och jag vet vad jag sysslar med och framförallt...
Försäkringsbolagen godkänner mig som entreprenör !


Mvh

Köksmontören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.