N
Förlåt, men jag förstår inte vad du försöker förmedla...

Först säger du att ni utgått från lägsta takhöjden och satt skåpen efter denna höjden och fyllt ut mot taket med en "taklist"/takanslutning.

Sen säger du att luckan kommer att vara 10cm från taket och detta får jag inte ihop eftersom en lucka är 4mm lägre och 4mm smalare än en stomme.
Det innebär att luckorna skulle ligga 2mm lägre från taket än vad stommarna gör.

Som jag kan förstå dig så sitter skåpen naturligtvis i våg och bildar ett utrymme på minst 10cm mellan ovankanten och taket och detta utrymme har ni fyllt ut med en takanslutning.

Detta är en fullständigt korrekt och mycket vanlig montering, och det jag har hävdat hela tiden är det mest smarta, men då kan man inte säga att man har skåpen ända upp mot taket heller för då blir det felaktigt ju.
Inredningen går däremot ända upp mot taket med hjälp av takanslutningen.

Som jag tolkar dig så räknar du den s.k takanslutningen som "skåp" och det är därför man inte riktigt förstår vad du menar tror jag.
 
Redigerat:
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Jag tror att när man pratar om att ha skåpen upp till taket, menar man inte alltid just att skåpet måste gå till taket utan att det inte ska vara något tomrum över skåpen. Ofta fyller man detta tomrum med en list eller med passbitar. Precis som yps också skriver i inlägg #2.
Det är naturligtvis inte helt korrekt om en yrkesman säger det, men i lekmannamun säger man inte alltid rätt saker. Själv förstod jag inte vad du menade med en takanslutning förrän nu i andra inlägget. Vi pratar nog om exakt samma sak :)
 
N
SUPER... :)

Då antar jag att vi är överens och att vi egentligen menar samma sak, men jag pratar precis som du själv säger mer ur yrkesmannamun och då heter den biten man placerar mellan toppen på skåpen och taket just takanslutning.
Passbitar sätter man mellan skåpens sidor och väggarna eller mellan skåp i vissa fall.

Mvh

Köksmontören
 
Martin_B
Bezt Bezt skrev:
Och jag ångrar att jag inte gjorde det, sambon ville inte så hon fick som hon ville. Men nu klagar hon på att det är jobbigt att städa där bara.. suck
Då kan hon gott få städa också :crysmile:
 
...och det kan vara dags att damma lite nu, lite drygt nio år senare. :)
 
Martin_B
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
...och det kan vara dags att damma lite nu, lite drygt nio år senare. :)
Nu är det så mycket damm, att nu är det tätt ända upp till taket! Kommer inte in ett enda dammkorn mer där :D

...bara till att måla på sidorna av dammtäcket så är problemet ur världen :D
 
  • Gilla
hmmmmm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.