Synpunkter?
 
  • Niccee.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gillar planlösningen som inte har några döda ytor.
Nackdelarna som jag ser är:
Det blir trångt vid matplatsen i köket.
Klk-dörren i allrummet, behövs den?
Vardagsrummet, får en känsla av gamla tiders finrum. Ett rum som bara används vid kalas.
 
Mikael_L
Bra planlösning med väldigt många "rätt" enligt min smak.

Jag tycker dock det är lite väl trångt just innanför entrédörren och det saknas plats för klädhängare och skor.
Fundera också på klk-dörrens vara eller inte vara, som grävaren påpekar.
 
Tack för svar. Klk-dörren skall inte vara där. Glömde att ta bort den.

Köksdelen kanske behöver göras om ja, skippa bardelen kanske, eller ha en mindre trappa ner till V-rummet.

Mindre badrum, mer garderob.

Version 2:

Edit// missade klk-dörren denna gången också...
 
  • Niccee22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Privatdetektiv?:D

Jodå, du har så rätt. Tycker att det vardagsrummet är helt värdelöst dock. Högt i tak och väldigt bullrigt. Plus att vi har en förkärlek till nersänkt vardagsrum.
 
Tycker version 2 ser mycket vettig ut.
 
5.2 racing skrev:
Privatdetektiv?:D

Jodå, du har så rätt. Tycker att det vardagsrummet är helt värdelöst dock. Högt i tak och väldigt bullrigt. Plus att vi har en förkärlek till nersänkt vardagsrum.
Hehe. Var inne det visningshuset på husknuten i göteborg. Tyckte jag kände igen det bara :)
 
Jag ser några nackdelar med planlösningen:

Hallen känns trång och instängd, kommer vara svårt att passera samtidigt som någon använder garderoberna.

Stora badrummet som man själv använder mest kommer även användas som gästbadrum, känns inte helt okej för mig. Lilla badrummet är väldigt litet.

Från hallen ser man direkt in till sovrummet, för mig känns det inte bra eftersom det är ett rum som oftast inte är välstädat.

Jag har gjort ett exempel på hur jag skulle vilja ändra planlösningen. Har lagt in skjutdörrar till allrummet, kan vara bra att ha när man har mycket gäster. Det ena badrummet är till för familjen och är lättåtkomlig från alla sovrum. På framsidan kan en uteplats under tak göras, kanske inte används så mycket men ser trevligar ut utifrån.
 
Mmm, inte dumt. Tack för att du tog dig tid. Allrummet blir lite mindre dock. Hörnfönstret i köket går tyvärr inte att pruta bort. Min andre hälft hade det och trappa ner som krav.
 
C
Tycker inte om den trånga entreén på dina tidigare alternativ. Du har ju en stor garderob i grovköket, tycker du verkligen att du behöver dom i hallen? Ta bort dom till förmån för en bredare hall med en vanlig hatthylla och skoställ, så att det blir mer plats?

Btw finns det väl ett speciellt förum för att diskutera planlösningar? Inte för att det stör mig, men ändå... :)
 
Om din öppna spis är tänkt för uppvärming så är den felplacerad då den bör placeras mitt i huset för bästa värmespridning, är den bara tänkt för mysfaktor så kan den vara kvar. Men om ni skall ha den för värme så kommer inte mycket värme att lämna ert finrum, nu kommer nog ha en temperaturskillnad på up till 8-10 grader mellan finrum och kök när ni eldar i den öppnaspisen!!!

Givetviss så blir det bättre värmebesparing om ni sätter i FTX-system som kan uttnytja värmen från ÖS för att värma upp inkommande luft till andra rum. Men utan ett FTX-system så blir det inte mycket spridning på värmen.
 
Jepp. Jag tror dock inte den hamnar där. Vi har kamin idag, Och det blir så vansinnigt varmt så det är tveksamt om vi sätter in en sån igen. Därav den helt öppna spisen.
 
Breddning av hall:
 
  • Niccee223.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Larödhusen är helt klart rätt schyssta. Jag har begrundat dessa mycket, men valet blev trots allt något helt annat i slutändan.

Men jag måste säga att J290's variant är riktigt vass. Enkel struktur och väldisponerad, bättre än laröd orginal :).

Men fortfarande måste det fixas lite bättre space i entrén, jag har kluddat på lite med en variant, kolla bilden. Det här är bara början av en tanke. Antingen bör man låta köksytterväggen liva med vardagsrumsytterväggen eller låta entreytterväggen liva med bad/tvätt-ytterväggen. Alla dessa "steg" kostar nämligen pengar. Men genom att dra ut väggen vid entren så här får man lite mer space precis innanför dörren.
Sen finns det några andra tidigare postade space-ökande förslag, prova att komponera ihop allt lite.

Sen skulle jag låta köket bli lite bredare på bekostnad av v-rum som får bli smalare, men det är jag det. Men köket skulle må bra av att få någon halvmeter extra space.

Din kök+v-rum huskropp blir ganska bred, hur har du tänkt det hela?
Ska det vara såsom laröd, dubbla pulpettak som möts?
Ska kök+v-rum-delen vara högre i "nock" än den andra delen då?
 
  • 5.2-#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.