Ska göra om ett kök från 50 talet. Vill ha en blandare som är kopplad till diskbänken, idag sitter den på väggen. Är det dyrt och meckigt med att dra om rören? Kan en diskmaskin bli kopplad till väggblandaren?
 
N
I de flesta fall kommer rören till väggblandaren nerifrån och det är oftast ganska lätt att montera loss blandaren och hugga fram fören i väggen för att dra ut dem längre ner i det kommande vaskskåpet, så att du kan få den nya blandaren i bänkskivan med avstängning för diskmaskinen.
Jag har gjort detta ingrepp ganska många ggr och det har alltid fungerat bra.
Att behålla väggblandaren är ingen höjdare när man renoverar allt annat.

Mvh

Köksmontören
 
Har yttligare en fråga som jag hoppas ni/du kan svara på. Om jag bestämmer mig för att behålla väggblandaren, kan jag då koppla diskmaskinen på något annat sätt än till blandaren? Har hört att enligt försäkringsbolaget så måste jag ha en avstängningsknapp i blandaren, men om den sitter på väggen blir det väl svårt?
 
N
Problemet är ju att din diskmaskin behöver vatten och det kan den ju bara få via röret som förser din blandare med kallvatten och det ligger ju inne i väggen och måste dras fram oavsett, vilket gör att det kan bli svårt att behålla väggblandaren.
Annars finns kanske möjligheten att en vvs-kille kan koppla på ett T-rör på kallvattenröret som går till blandaren och från den dra fram en koppling till diskmaskinen inne i vaskskåpet och sätta en avstängningskran på den.

Dock har jag aldrig varit med om någon som valt att ha kvar väggblandaren när de renoverar så jag vet inte med säkerhet om det fungerar i verkligheten.

Mvh

Köksmontören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.