Hej.

Jag vill bygga nytt modernt fräscht fritidshus om 70 + 30 men står inför valet att antingen låta en arkitekt rita ett helt skräddarsytt hus, eller att köpa ett färdigt kataloghus från en firma.

Jag är helt ohändig och tänker inte ens ge mig på att försöka bygga något själv. Jag betalar för allt - från markarbete till nyckelfärdigt hus.

Min grundfråga är dock - hur mycket dyrare, mellan tummen och pekfingret - blir det att anlita en arkitekt gentemot att köpa ett färdigt kataloghus? Kan man på en höft säga att det blir dubbelt så dyrt att bygga arkitektritat? Är en budget på cirka 2 miljoner kronor realistisk inklusive mark/grundarbete, arbetskostnad och materialkostnad?

Tacksam för indikativa svar, förstår om ingen kan ge ett mer detaljerat svar på basis av ovanstående. Som sagt, mellan tummen och pekfingret. Och betänk att min tumme sitter mitt i handen - jag måste lägga ut allt arbete på andra människor, inklusive projektledning, byggansvar etc.
 
Med 100m2 och 2 miljoner vill jag påstå att du kan få ett jättefint, "eget" hus.
Men..
Arkitektkostnaden beror ju helt och hållet på vem du anlitar, materialkostnaden beror helt på vilka material du vill ha, byggkostnaden helt och hållet vilken typ av hus etc etc.

Men som sagt, för 2 miljoner och 100m2 vill jag påstå att du kan få ett fint hus efter egna ideer och lösningar.
 
M
Jag har en bra kontakt som du kan få telnr till via PM, å som säkert fixar att bygga det hus du vill ha. Men skaffa dig lite mer på fötterna, så att det inte blir så här torftigt. Du har säkert sett ett å annat hus som fallar dig i smaken, men som saknar det där lilla extra du söker. Så plocka ihop lite bilder med dina visioner, så det finns nåt att diskutera utifrån. Å med en budget du nämner så får du säkert råd med hur mycket som helst av dina idéer i huset...

magentis.

PS. Av dom här kåkarna tycker jag flera har en hel del charm. Kan ju vara nån bild där, att utgå ifrån: http://www.finskatimmerhus.se/ DS
 
Om man köper genom en husleverantör kan man lita på att allt kommer med och att någon tänker på allt. Det blir inte alltid rätt ändå, men förmodligen mer rätt än om man själv skulle gissa sig fram. Dessutom kan man på de flesta husleverantörer justera huset otroligt mycket och dessutom lämna in helt egna skisser på hur man vill ha huset, så skillnaden på det sättet är hårfin. Jag vet å andra sidan inte om jag skulle rekommendera Västkuststugan som vi använder, men ändå...
 
magentis skrev:
PS. Av dom här kåkarna tycker jag flera har en hel del charm. Kan ju vara nån bild där, att utgå ifrån: [länk] DS
Nu är det ju ganska osannolikt att trådskaparen är ute efter ett timmerhus. Men om så är fallet så skulle jag hellere titta västerut än österut. De norskdesignade timmerhusen har en helt annan klass än skiten som produceras i finland.
http://www.mesterlaft.no//?side&modeller&mesterlaft_tunet=bilder
 
Vi håller också på med fritidshus, det som skiljer från permanent är ytorna och isoleringen (brukar vara 145mm i väggar på fritidshus), tak o golv ca 170mm,
Vill du ha ett fulltimmerhus så skall du kontakta någon av timmermännen runt siljansbygden Leksand, Rättvik, annars är ett bra förslag Larssonhus dom har egna arkitekter, eller Forsgrens timmerhus samma här, då får du vad du vill lite dyrare men du kan även få timmerhus av isolertimmer med ordinärt regelverk i stommen.
Personligen tycker jag att ett fulltimmerhus skall byggas med 7 eller 8 tums stockar och isolertimmerplank skall hels vara 200x 34mm.
Priset om du bygger själv, jag antar att du menar 70m2 plus loft 30m2, ligger nog på runt 600 tusen om du gör allt jobb som du kan på egen hand, anlitar små entreprenörer för grund och privat snickare för de jobb du inte klarar, stomresning, tak mm. då ligger någ priset på dessa 600 tusen.
I annat fall får du räkna med minst det dubbla priset för färdigt hus.
Det kan bli hur dyrt som hels om man drar på med unika materialval, mitt exempel är en så kallad standardleverans.
Personligen är jag förtjust i Torpargrunden, den är helt suverän och du kan ändra vatten och avloppslösningarna utan att behöva bila upp en gjuten bottenplatta, gör bara många ventiler och en vägghöjd på minst 120 cm mellan mark och golvet i huset så får du ett förråd på köpet under huset, ingången sätter du inte igen med en trädörr utan den skall vara en nätdörr som ventilerar grunden tillsammans med ventilhålen, detta ger en garanterat torr och fin miljö under huset.
Naturligtvis skall turpargrunden ha en bra dränering, i det här utförandet.
 
...sticker in en fråga i tråden här..vilka prefabfirmor finns som bygger nyckelfärdiga fritidshus på totalentreprenad?
 
En bland de billigare som har enkla leveranser med tillägg är Hälsingestugan.
Prova med dom annars CA-boden eller Lövångers bygg
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.