Hej,

HAr fått en offert på 130 000:- för en:
IVT Greenline HT plus E7
IVT varmvattenbered. DVB 200 FC
140m energiborrning
Container för bortforsling av borkax
normbrunn inkl 6m stålrör
VVS instalaltion
Bortforsling av el panna.
Bor 2 mil söder om Göteborg.

Offerten beräknad på 30 000kwh förbrukning, 1,4 kr/kwh, 20 grader innetemp, 215 kvm boyta, framledingstemp 55grader vid DUT, husets egenuppvärming 3 grader.

Vad tycker ni om det? Mitt hus står i princeip på berg. Gammal el-panna kan man lätt forsla bort själv? De har inte specat arbetskostanden, vad uppskattar ni den till?

Mvh

/F
 
det är väll o pris, men tänk på att kalkylen inte stämmer om du kommer at ha varmare än 20 grade inne.
förutommer energi i att höja til 21 eller 22 så kommer det också gå åt mer elpatron.
 
Förbrukningen verkar hög, en NIbe anläggning kostar ca: 60 tusen plus hål och montage, så det finns nog anledning att ta in fler offerter.
Det finns ju även en variant med luftåtervinning från t.ex. CTC tror den skulle fungera bra på dina breddgrader, och då slipper du borrhålet.
En sak till, IVT servas bara av IVT entreprenörer NIBE och CTC kan vem som helst serva.
 
Redigerat:
Borde inte borrhålet vara djupare?
 
priset tror jag ligger rätt, sen kan man ju alltid diskutera om man ska ha en större pump, o då krävs djupare borra men 140m ska räcka till den där pumpen på 6-7kW

men som jag skrev så har dom räknat på en innomhustempratur som du allagånger inte kommer att hålla, så då spricker ju kalkylen
 
CarMan skrev:
priset tror jag ligger rätt, sen kan man ju alltid diskutera om man ska ha en större pump, o då krävs djupare borra men 140m ska räcka till den där pumpen på 6-7kW

men som jag skrev så har dom räknat på en innomhustempratur som du allagånger inte kommer att hålla, så då spricker ju kalkylen
HEj och tack.

Anser du att pumpen räcker eller borde det vara en 8 istället?

Håller med vad gäller innetempen, sa faktiskt att jag ville ha 21,5 grader.
Du som kan detta, vad säger du om en Nibe? och i så fall ,vilken VP rekomenderar du?

/F
 
irenebyggare skrev:
Förbrukningen verkar hög, en NIbe anläggning kostar ca: 60 tusen plus hål och montage, så det finns nog anledning att ta in fler offerter.
Det finns ju även en variant med luftåtervinning från t.ex. CTC tror den skulle fungera bra på dina breddgrader, och då slipper du borrhålet.
En sak till, IVT servas bara av IVT entreprenörer NIBE och CTC kan vem som helst serva.
Hej och tack,

HUr menar du att förbrukningen verkar hög? Tittar jag på elräkningen som uppskattar Fortum att den årliga förbrukningen är 23000kwh, men konsulten tyckte det lät alldesles för lågt. Vi har idag två småbarn (2år och 7 måander) kanske är lika bra att räkna på 30 000kwh för framtiden, eller vad säger du?

Luftåtervinning? Vad innebär det?
 
Redigerat:
har du 23000 kWh med elpanna & hushålsel ???
då har du värme & varmvatten på ca 18 000kWh

eller har huset kamin eller luftvärmepump?

18000 låter lite
 
CarMan skrev:
har du 23000 kWh med elpanna & hushålsel ???
då har du värme & varmvatten på ca 18 000kWh

eller har huset kamin eller luftvärmepump?

18000 låter lite
I varjefall så är det vad Fortum uppskattar. Se bild.
Jag har takgit fram alla elräkningar för senaste året och vi gjorde av med 27022kwh.
 
  • förbrukning.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har precis fått en liknande offert på en IVT C7 utan extra varmvattenberedare och bara 130m.

Det hamnade på 130.000 - 7000 i sommarrabatt = 123'.

Utav detta skulle 40'-45' (kommer inte ihåg exakt) vara arbetskostnad så efter avdrag slutar det på ganska precis 100'.
 
Freddie.l skrev:
I varjefall så är det vad Fortum uppskattar. Se bild.
Jag har takgit fram alla elräkningar för senaste året och vi gjorde av med 27022kwh.
men då är det ju inte 23 som du skrev, utan 27, vilket låter mer normalt. då har du säkert 5-7000 kW i hushållsel.
så en 20 - 22 000 kWh är värme & varmvatten.
med berkvärme så hamnar du på ca: 7000 kWh för värme o varmvatten (totalt bör då bli 13 000kWh)
 
CarMan skrev:
men då är det ju inte 23 som du skrev, utan 27, vilket låter mer normalt. då har du säkert 5-7000 kW i hushållsel.
så en 20 - 22 000 kWh är värme & varmvatten.
med berkvärme så hamnar du på ca: 7000 kWh för värme o varmvatten (totalt bör då bli 13 000kWh)

Nu har jag räknat om allt och jag för be om ursäkt för mitt slarv från den 2 maj 2008 (mätarställning 14827) till den 2 maj 2009 (mätarställning 37753) har vi gjort av med 22 926 kwh. Så vad du säger är at det är onormalt lågt? Ungefär när är det break even för Luft/vatten kontra bergvärme, vet du ddet?
 
vet inte när det är +-0
men dom har ju olika för & nackdelar de olika systemen
bergvärme ger dig "gratis" frikyla
luftvatten ger dig oljud
 
ja jag tycker det låter som lite energi åtgång för så stort hus, det var därför jag trodde du hade en kamin eller luft/luft värmepump.

men du har kanske bara väldigt bra issolerat (+ att du snålar med värmen?)
 
CarMan skrev:
ja jag tycker det låter som lite energi åtgång för så stort hus, det var därför jag trodde du hade en kamin eller luft/luft värmepump.

men du har kanske bara väldigt bra issolerat (+ att du snålar med värmen?)
Det är det som gör mig fundersam. Jag har nämligen två jättestora sidovindindar (säker 120 som högst) som är i princip oisolerade. Sedan har jag väldigt undermålig isolering på alla rören, plus kutterspån i bjälklag.

Jag får väl skatta mig lycklig då. :)
Kommer att byta alla rören till PEXisolerade samt håller precis på att byta ut till mineralull i bjälklaget, phusst.

Tror det blir en Berg VP, jag avskyr nämligen oljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.