Jag tvättade min fasad på samma sätt som du beskriver med utmärkt resultat. Panelen var ny och hade suttit uppe obehandlad över vintern. Jag målade sedan med linoljefärg, tre strykningar! :D
 
  • IMG_3792.JPG
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Herregud, vad gnäller ni om? Vad kostar det att köpa tvättmedel från färgaffären? 200:-? Köp grillpenslar också på ICA så kommer undan ännu billigare...
 
5.2 racing skrev:
Herregud, vad gnäller ni om? Vad kostar det att köpa tvättmedel från färgaffären? 200:-? Köp grillpenslar också på ICA så kommer undan ännu billigare...
Tråden har inte haft fokus på kostnaden! Det är du som lyfter den frågan. Vore intressantare att se på miljöaspekten beträffande fasadtvättmedel. Även miljön talar för Yes.
 
  • Gilla
LarsEriksson42 och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket YES har ni kört med per 10L-hink? Funderar på att tvätta min fasad med YES och bara köra starkare medel där där är hård påväxt. Dumt?
 
Bricco
Jag anser att du tänker rätt. Yes på normalt underlag, fasadtvättmedel på övrigt. Till en hink handvarmt vatten doserade jag endast ca 7 tryckningar Yes ur en pumpflaska för diskmedel. För mycket diskmedel orsakar lödder som hindrar färgen att fästa. Allt lödder måste noga spolas bort före målning.
Beträffande tillvägagångsättet i övrig gjorde jag precis som jag skrev i mitt inlägg här 2009-06-20. Färgen både fäster och täcker perfekt. Och blomsterrabatten under fasaden har inte tagit skada.
 
  • Gilla
ElvisH
  • Laddar…
Bricco skrev:
Hur mycket YES har ni kört med per 10L-hink? Funderar på att tvätta min fasad med YES och bara köra starkare medel där där är hård påväxt. Dumt?
Jag fick ett mycket gott resultat när jag använde Yes när jag tvättade fasaden på min sommarstuga. Avsikten var inte att måla om utan att tvätta rent från alger och smuts. Tidigare i tråden menades att Yes löddrar för mycket. Det är just det som är finessen. När tvättmedlet löddrar stannar kvar på tvättytan betydligt längre än annars. Man klarar sig inte helt undan att bli våt när man tvättar uppåt, t.ex. under takfoten, men det blir betydligt mindre dropp.

Tillvägagångssättet var följande: ½ dl Yes till 10 liter vatten. Använd en teleskopisk biltvättborste, finns på t.ex. Biltema för 149:- eller Jula tlera varianter från 79:- och uppåt (Augusti 1012). Doppa borsten i tvättlösningen, skrubba fasaden, skölj absolut inte med högtryck utan med tunn stråle (som Spray) så att vatten inte tränger in utan bara sköljer av. Biltvättborsten underlättar avsevärt arbetet.
 
  • Gilla
BennyViking
  • Laddar…
Vi tvättade våra vindskivor för 2 år sedan med YES.Dom var gröna av alger och skit.Nu 2 år senare finns det fortfarande inte ett spår av påväxt.
Ett tips jag fick av en målare är att blanda Boracol i färgen.Det ska tydligen funka för att ta knäcken på möglet.Jag har dock inte testat det själv.
Fredrik
 
  • Gilla
mariaekelof
  • Laddar…
Henri skrev:
Efter att ha läst alla intressanta inlägg kommer jag att testa på en gavelvägg enligt följande:
Först blöta ner hela väggen med vattenslang.
Skura noga med borste doppad i en spann ljummet vatten med lite Yes. Nerifrån och upp.
Skölja bort medlet noga med vattenslang.
Låta fasaden torka ett par veckor vid bra väderlek.
Stryka två gånger med Nordica Eko Husfärg, som fått mycket bra betyg i färgtest.
Jag kommer således inte att göra någon grundmålning. Byter kulör från mellanbrun till mellangrå och hoppas att två strykningar ska räcka för att färgen ska täcka. Orkar/vill inte måla tre gånger.
Jag startade denna tråd 2009-06-21 och utförde tvättning och målning av fasaden som framgår av mitt inlägg. Nu sju år senare är fasaden fortfarande som nymålad!
Jag grundmålade inte eftersom fasaden tio år tidigare hade strukits med oljebaserad täcklasyr.
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 3 till
  • Laddar…
Vi har tvättat med Yes med. 2010.
2016 såldes huset. Körde dock förbi för några dagar sen. Ser dom nymålat ut.

Var och en får göra som man vill...
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
H Henri skrev:
Jag startade denna tråd 2009-06-21 och utförde tvättning och målning av fasaden som framgår av mitt inlägg. Nu sju år senare är fasaden fortfarande som nymålad!
Jag grundmålade inte eftersom fasaden tio år tidigare hade strukits med oljebaserad täcklasyr.
Efter ytterligare tre år kan jag nu efter totalt tio år "rapportera" att fasaden fortfarande ser nymålad ut! Det fungerar således mycket bra att tvätta med Yes.
 
  • Gilla
Moxmox och 14 till
  • Laddar…
P
H Henri skrev:
Efter ytterligare tre år kan jag nu efter totalt tio år "rapportera" att fasaden fortfarande ser nymålad ut! Det fungerar således mycket bra att tvätta med Yes.
Klart det gör. Allt annat är bullshit!
 
Från 2011.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/diskmedel-lika-bra-som-mogeltvatt

Kopierar in hela texten då länkar har en benägenhet att dö med tiden:

"Under fyra års tid har Folksam testat mögeltvättmedel för träfasader. Resultatet är att vanligt diskmedel fungerar lika bra som dyra specialmedel.

-Det är förstås oacceptabelt att dyra specialprodukter inte fungerar bättre än vanligt diskmedel. Det är viktigt att man som konsument känner till detta, säger Folksams miljöchef, Jan Snaar, i ett pressmeddelande.

Testet av mögeltvätt ingår i Folksams färgtest av de vanligaste utomhusfärgerna i Sverige. Förra året fick bara 7 av 45 testade färger godkänt och 21 utomhusfärger hade efter två år möglat så mycket att Folksam helt avrådde från köp.

Mögel har ökat kraftigt
Mögel och algpåväxt på målade trädetaljer har ökat kraftigt de senaste åren. Enligt Folksam kan en anledning vara att många av de färger som används inte är optimerade för att stå emot det svenska utomhusklimatet.

Färgindustrins standardråd är därför att underhållstvätta huset varje eller vartannat år. Råd som innebär mycket arbete och som dessutom kan vara kostsamt om man använder de dyra specialmedel som finns på marknaden.

Färgfabrikanter sågar testet
Olof Holmer är vd för branschorganisationen Sveriges Färgfabrikanters Förening (SVEFF) och utbildad ekotoxikolog. Han kallar Folksams test för oseriöst och ”tragiskt”.

-De tar inte fasta på den här oerhört viktiga saken att man måste faktiskt inte bara ta bort det synliga utan döda av även det som inte syns. Vi har påpekat det massor av gånger, säger han till TT.

-Det är två saker man ska skilja på här. Det ena är att tvätta bort det som synligen är ett problem. Där är vår rekommendation också att pröva med diskmedel. Men om du ska måla om tycker vi definitivt att du ska använda ett desinficeringsmedel. Det gör inte nödvändigtvis att det ser snyggare ut, men då tar du inte bara bort de synliga organismerna utan dödar av dem också. Det gör inte diskmedel, fortsätter Olof Holmer.

-Vår undersökning visar att inget tvättmedel klarar att hålla möglet borta ens ett år. Efter fyra år har de flesta färger lika mycket påväxt som innan tvättningen, eller mer. Ett flertal färger krackelerar och flagnar av och många färger visade också kraftig algpåväxt, säger Jan Snaar.

Lika bra med diskmedel
Enligt Folksam är det bästa sättet att komma till rätta med mögel och alger att först tvätta fasaden och sedan måla med en bra färg. Och när det gäller tvätt så går det alltså lika bra med diskmedel som med dyrt specialmedel.

-Vårt test visar att Yes, som inte marknadsförs som verksamt mot mögel, är lika effektivt som flera av de dyra medlen. Dessutom är Yes ett av de mest miljövänliga alternativen i testet, förklarar Jan Snaar, Folksams miljöchef."
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Hittade också denna gamla tråd. Byggde huset för 14 år sedan och målade med oljebaserad täcklasyr. Tvättade nu precis med Yes som jag brukar och fasaden är som ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.