Hej !

Oj vad mycket svar det kommit, det hade jag inte räknat med riktigt..
Tack !

Det verkar vara två liknande åsikter ni har, och de skiljer sig lite från varandra.

#1. De som tycker det är förjävligt, och att vi ska skjuta vederbörande.
Vilket vore enkelt, men föga troligt :) Vi tillämpar hellre samtals-metoden.

#2. ni andra som tycker att det inte är så konstigt och att man får acceptera det hela.

Jag är väl av den åsikten att man ska kunna föra en normal dialog med sina grannar för att kunna komma överens om en lämplig tillvaro.
Dock fallerar detta nu, och det är ju då man blir lite frågande.

Vi har än en gång sedan jag postade tråden varit i kontakt med grannen utan resultat.
Han tycker inte att vi ska sätta villkoren för hur det ska vara i området.
(Han får tydligen göra det för alla andra, men det är ju en annan sak)
Men han har ju fått allt kring bakfoten.

Polisen säger (ja, vi har kontaktat dom) att dom inte kan göra något initiellt.
Men skulle det fortsätta och att fler tycker det är störande så kan man kontakta kommunen och hjälper inte det så kan polisen hjälpa till på nått sätt som jag inte riktigt fattade, så det finns lite hjälp. Det finns nån paragraf nånstans som kan reglera sånt här tydligen..
Dock tycker vi att det är lite drastiskt.
Ska det vara så svårt att visa varandra lite hänsyn....

Detta är en gammal finsk gubbe som bott här i sedan 50-talet, och jag tror att det är där skon klämmer lite. Här kommer det en liten snärtig tös på 165cm och hon ska inte komma här och tala om för honom hur de äldre och visare ska göra.
Jaja, jag vet inte vad som rör sig i huvudet på killen, men det ska bli kul och se hur det kommer sluta, hur långt han ska ta det för att jävlas med oss.

Jag kommer hålla er uppdatterade, men jag är ingen bloggare så det kommer nog inte skrivas varje dag.

Vi har i alla fall en automover som både håller gräset fint samt stör föga.. :)

Tack å hej !
 
MaHo skrev:
Vi har i alla fall en automover som både håller gräset fint samt stör föga.. :)
Låna ut automovern till grannen? =)
 
Eller köp en gammal gräsklippare (utan ljuddämpare) som nätt och jämt går. Byt tändstiftet till "icke-avstörda" och ställ denna på tomgång (hävda varmkörning - för miljöns skull - he he) så nära grannens sovrumsfönster som möjligt. Då kan han varken sova eller se på TV.

Envisast vinner!
 
Jag tror att det är en dålig idé att själv bete sig som ett svin om man vill komma framåt i en grannrelation. Det har en tendens att eskalera, och förr eller senare kostar det mycket mer än det smakar.
 
Mikael_L
Generellt sett är det bästa att först bygga upp en bättre grannrelation ifall det gnisslar direkt från början. Det är mycket svårare att vara grinig och ogin mot en person man känner och uppskattar.
I vissa fall kommer man dock aldrig fram, det finns tyvärr folk med ett otroligt minus-saldo av socialt kapital. I dessa fall är det oftast ingen idé att bråka, ge igen, vara taskig, hur skönt det än skulle vara för de lite lägre känslorna inom sig själv.

Till TS kvarstår mitt råd, stå ut ett tag, försök vinna lite vänskap och försök sen ändra på saker lite mer på sikt.
 
Igår när jag klippte gräset mitt på dagen så kom en gammal tant över och frågade om jag verkligen behövde klippa gräset på en söndag. Då det tydligen var väldigt jobbigt för henne som är pensionär och tyckte att man skulle göra det på veckorna istället.

Jag kommer då att fortsätta att klippa gräset när det passar mig på dagen under helgerna och vädret är lämpligt för det. Nu hade det ju regnat både på fredag och lördag så då var det ju bara söndagen kvar att klippa på. Under veckorna är det i stort sett kört att ge sig på gräsklippningen då jag jobbar och sambon jobbar kväll oftast. Så de blir ju rätt svårt att klippa gräset och passa två barn samtidigt.

Kanske ska föreslå för tanten att hon ju gärna kan ta och klippa vår ca 1100 kvm gräsmatta när hon ändå klipper sin lilla plätt under veckorna ;)
 
fremar skrev:
Kanske ska föreslå för tanten att hon ju gärna kan ta och klippa vår ca 1100 kvm gräsmatta när hon ändå klipper sin lilla plätt under veckorna ;)
Vore väl en bra ide, hon är ju i alla fall hemma på dagarna :rolleyes:
 
fremar skrev:
Jag kommer då att fortsätta att klippa gräset när det passar mig.....

Jag vill inte dömma någon, men det är ju med den attityden man blir goda grannar.. ;)
 
Tror inte att just de grannarna är intresserade av det. Har bott i huset över ett år och de har aldrig ens hälsat. Klippte gräset igår och vad jag hörde så var det nog en 2-3 andra grannar i området som också klippte gräset under dagen.
 
fremar skrev:
Tror inte att just de grannarna är intresserade av det. Har bott i huset över ett år och de har aldrig ens hälsat. Klippte gräset igår och vad jag hörde så var det nog en 2-3 andra grannar i området som också klippte gräset under dagen.
Jag tycker förvisso att den där oskrivna regeln är rätt omodern jag med.
Men man kan ju hålla sig runt "normala" tider.
Morgon och kväll är ju för allas trevnad skönt om det är tyst, eller hur.

Igår ville jag köra lite med trimmer, men iom att ingen annan var ute och "störde" så lät jag också bli det.
Jag slapp jobba och det var lugnt och skönt :)
 
Jo jag håller ju mig till normala tider på dagen, började nog klippa vid 13 tiden. Efter att ena grannen hade stått och byggt på sin altan en bra stund. Börjar ju inte direkt att klippa gräset alltför tidigt när det är helt lungt och tyst. Brukar även kika runt för att se så att jag inte börjar klippa mitt när nån granne sitter och grillar osv.
 
Ja att grannen klipper sin gräsmatta klockan 7 låter ju som inget annat än någon typ av hämnd.

Kanske den finske mannen har någon typ av aggression för något som hänt för länge sedan, kanske han har någon typ av sjukdom som utlöser aggressionen, kanske har han problem i familjen.

Det går ju alltid och prata med andra grannar som bott i området sedan lång tid tillbaka om hur situationen har varit här innan, har han alltid klippt gräsmattan kl 7 ???

Jag gissar på att den här mannen är i 70 års åldern, han tillhör den generationen som vill ha respekt, det betyder att man inte bara klampar in med ett nonchalant beteende, inte hälsar m.m. ofta måste man rannsaka sig själv, vad gör jag för fel ?

Att här som några beskriver att mannen skall terras tills att han flyttar trodde jag inte vuxna människor ens kan sjunka så lågt.

Att något är sjukt i samhället är helt klart när program som Grannfejden finns, verkar som folk idag tror att andra hela tiden skall fixa problemen.

Allting kan lösas med diskussion och problemen behöver inte haussas upp.
Det kan räcka med och hjälpa den finske mannen med någon enkel typ av handräkning
så har man genast en dialog och problemen kan lösas.

Annars den här mannen är väl till åren kommen så han kommer väl inte bo kvar i evighet så
problemet löser sig självt, bara låta det verka ut, om inte så blir det vinter om några månader.
 
Redigerat:
Jag tror ni ska flytta till landet hela bunten.

Själv körde jag motorsåg vid strax före 8 ikväll (veden ska hem från skogen ;) ). Sen körde jag ner med skotaren över min gård för att sen parkera den mitt på gårdsplanen. Knappast nåt grannarna ens lyfter på ögonbrynen för.

Samtidigt så pressar de balar på åkrarna framtill bra sent på kvällarna. Ingen gnäller.

Det verkar alltså som folk här har bättre saker för sig. :D

Fler innevånare behövs så ni är välkomna, dvs de som inte är gnällspikar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.