Hej
Håller på att bygga ett garage som det ska bli en övervåning på är det tänkt.
Är precis färdig med plattan som är 9mx7m.
Tänkte att det skulle bli ett föråd på 2,5 m av dom 9m så resten blir garaget alltså 6,5m långt.
Problemet är att dom som bygger takstolarna säger att spänvid på 7m är för brett och att jag måste ha någon bärlina rakt igenom hela garaget annars håller det inte för en övervåning. Allternativet är att jag bygger en vägg rätt igenom och detta vill jag inte.

Nu till mina frågor.
Finns det någonstans man kan få tag på bra ritningar till ett garage av denna typen?
Vill ju gärna att dimentionerna blir bra så att det håller.
Och finns det någon som har bra kontakt så man kan köpa en stålbalk som jag kan ha som bärlina rakt över hela garaget?
Tack på förhand
Richard
 
Varför inte använda limträbalk?
Mitt garage är ca 9*8 och för mig skulle det räcka med två st ihopspikade limträbalkar 51*400
 
Vad kostar det /m?
Och har du övervåning på ditt garage då som en liten lägenhet?
 
finns flera dimensioner på beijer bygg http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=44213

Nej jag har inte övervåning på det sättet men kommer att vara förråd. ca tre meter brett golv och två meter till tak längs med hela garaget

Så du behöver kanske rejälare limträbalk.

Limträbalk är både lättare att hantera och billigare men har i princip samma stadga som stål
 
Redigerat:
Mikael_L
Nackdelen med limträbalk är att den är rätt maffigt hög i tvärsnittet ifall den ska bära upp 6,5 meter tak. Dvs du får en limträbalk som sticker ner från taket en 4-5 dm. M.a.o ca 2 meters takhöjd när man passerar den. Då är det kanske smartare med en stålbalk, som kan vara smäckrare med samma styrka.
 
Redigerat:
Jag ska titta upp båda allternativen.
Tror stålbalk är bästa lösningen men kostar säkert runt 20000kr för rätt dimention och längd mycket pengar tyvär.
Vet ni någon som har ritningar för garage eller måste man anlita en "arkitekt" av något slag för att få fram en bra ritning som ska hålla?
 
Jag har 7,20m i spännvidd (10,80mlångt) i mitt garage utan bärlina i mitten.
Jag har takstolarna på cc60 och dessa är förstärkta med en 45x225 som spikas ihop med takstolens underram? när takstolarna väl är på plats.

Köpte mina takstolar från Hedins/Rättviks takstolsfabrik.
 
Har i princip samma mått, 9 meter långt och 7.5 meter brett med en övervåning på ca 35 kvm.

Hade kontakt med en konstruktör som räknade ut att jag skulle ha en HEA200 balk tror jag det var. Den vilar i sin tur på tre fyrkantrör 70x70x3, en i vardera ände och en 3 meter från ena änden. Sen var det tre plattjärn som fyrkantrören står på och några plattjärn som svetsas in i HEA-balkens sidor. Kan kolla om jag hittar igen ritningarna när jag kommer hem.

Konstruktören sa att balken klarar av att bära vikten från hela övervåningen inkl. snö. Bor i Norrland så det kan vara en del snö även om jag har 38 graders taklutning.

Ska kanske tillägga att jag har inga mellanväggar i garaget, bara fyrkantröret som jag byggt in så att det blev en pelare med måtten 350x350 för att kunna hänga upp lite saker på....
 
Hej!

Jag har byggt ett garage med övervåning...7,2 m x 9,2m 38 graders takvinkel
Till mina takstolar skulle jag montera en HEB280 om jag ville slippa stolpe i garaget....men jag tyckte att den var både klantig och dyr...
Så det blev en HEB180 och en stolpe 3 meter in från bakre väggen..
Balken kostade ca 11000 med frakt.
"Jocke"
 
Tack för era svar.
Lite klokare blev jag.
Nu ska jag prata med tillverkaren av takstolar få se vad han rekomenderar för storlek på balken.
Ännu en gång tack för svaren
 
Jag och min make har byggt ett exakt lika stort garage - med övervåning.

Här kan du följa hur vårt bygge gick till:

http://web.telia.com/~u42505806/garagebygget.htm


Jag valde en I-balk som stötta för övervåningen. I-balken vilar på två fyrkantsbalkar i kortändorna samt att jag har en stötta inne i garaget. Stöttan i garaget har gjort enligt följande:

En fyrkantsbalk som flankeras av tre reglar. Sedan har vi byggt en vägg som kapslar in "härligheten"... Den väggen är faktiskt bra att ha :)

Vi har valt att ha vårt garage helt öppet - ingen förrådsdel.
 
Mikael_L
Custom skrev:
Har i princip samma mått, 9 meter långt och 7.5 meter brett med en övervåning på ca 35 kvm.

Hade kontakt med en konstruktör som räknade ut att jag skulle ha en HEA200 balk tror jag det var. Den vilar i sin tur på tre fyrkantrör 70x70x3, en i vardera ände och en 3 meter från ena änden. Sen var det tre plattjärn som fyrkantrören står på och några plattjärn som svetsas in i HEA-balkens sidor. Kan kolla om jag hittar igen ritningarna när jag kommer hem.

Konstruktören sa att balken klarar av att bära vikten från hela övervåningen inkl. snö. Bor i Norrland så det kan vara en del snö även om jag har 38 graders taklutning.
Men balken mitt under takstolarna bär väl ingen snölast alls, eller ... :confused:

Snölasten går väl ner via högbenen på takstolarna och tas sen upp av ytterväggarna.
Mittbalken tar väl bara upp last (och svikt, som brukar bli dimensionende) från övervåningens bjälklag.
 
Precis vad jag har lärt mig... Snölasten på ytterväggarna och övervåningens vikt fördelat över ytterväggar och balk...

Väljer man I-balk rekommenderar jag att man beställer den lätt böjd... Då har man en massa tillgodo på dess bärighet om övervåningen blir för tung... Det finns ett fint ord för att böja till en balk men det minns jag inte...

Ångrar bara att jag inte gjord det...


Jag har f.ö. beskrivit balkar och stöttor in i minsta detalj - både vad gäller bilder och text - på webbsidan.

Jag gjorde även en egen stödkonstruktion i kortväggarna :)
 
Mikael_L
Spiderman skrev:
Väljer man I-balk rekommenderar jag att man beställer den lätt böjd... Då har man en massa tillgodo på dess bärighet om övervåningen blir för tung... Det finns ett fint ord för att böja till en balk men det minns jag inte...
Förspänd ?? ....
 
Så hette det nog! Förspänd!


Väl värt pengarna!

Jag blev rekommenderad att "förspänna" när jag köpte min I-balk... då förstod jag dock inte vad det innebar... När jag väl förstod var det liiiite försent ;)

Här är adressen till mitt "garagebygge": http://web.telia.com/~u42505806/garagebygget.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.