Hejsan.

Har lite planer jag vill genomföra och beräknar att detta kan kosta ca 50-70.000kr. Men jag får tyvärr inte låna mer på huset då värdet är för lågt. Vilka alternativ har jag? Att leva snålt med familjen och spara skattepengarna varje år i 4 år (jämkar inte, får en hel del milersättning) känns inte så lockande. Finns det nåt bra lån att ta, renovera, och sedan värdera upp huset och förhoppningsvis få flyttat om hela lånet till huset, eller åtminstonde den största delen? Det alternativet som känns närmast är att hitta nån handlare där man kan handla räntefritt i 6 eller 12 månader och ta en liten bit åt gången i renoveringsplanerna.

Huset köptes för snart 1 år sedan för 1.460.000 och vi lånade hela beloppet + 40.000 som vi la på värmepump som kostade 60.000kr. Amorterar 2000kr i månaden.

Mvh Andreas
 
Vad är det du ska renovera?
 
Kök, staket runt poolen, 80kvm trall runt poolen, 25kvm altan på taket till en utbyggnad. Balkongdörr ut på taket finns redan. Samt även byta färg på huset.

Bör höja marknadsvärdet tycker jag...
 
Jag vill inte vara någon glädjedödare, men om man inte idag kan spara ihop de pengar det handlar om relativt snabbt, i ett läge då boräntorna är nästan försumbara, så förstår jag banken.

Med 1,5Mkr i lån borde du kunna spara i alla fall 5.000kr/månad, för räntorna lär förr eller senare bli väsentligt högre än idag.

Kan banken tänka sig att ge dig ett blancolån, utan säkerhet? Förvisso med högre ränta, men handlar det om sex månader för att renovera och sedan försöka baka in det i huslånet borde det ju vara en möjlighet att kolla på.
 
Jo vi hade ju 5,75% när vi tog lånet, nu är det på ca 2%. Det handlar om prioritering, jag är tyvärr sådan som vill ha det mesta på en gång. Värmepumpen och spisen har vart en utgift på ca 3000kr i månaden, jag räknar med ca 2000kr i månaden i reseersättning som jag plockar ut när skatter kommer tillbaka osv. Sedan kan jag ju inte påstå att vi snålar direkt här hemma.

Det ända rätta är väl att sansa sig till nästa skatt och gå loss nästa sommar.
 
Genom att inte begära jämkning av din preliminärskatt så lånar du ut pengar som du i stället kan spara med bra ränta på eget konto. Exempelvis Nordax Finans AB ger 3,25 % ränta utan att pengarna är bundna. Insättningsgarantin gäller. Kolla på finansportalen.se.

Alternativt renoverar du redan nu för de pengar som du annars måste vänta på till nästa år, när den överskjutande skatten återbetalas till dig.
 
Om du är sån att allt gärna skall köpas direkt så skulle jag inte jämka - bättre att få tillbaka genom "tvångssparande" då - även om man förlorar ett par hundringar per år på det :)

Jag håller annars med Swetrot lite måste jag säga :(

Och även om altanen troligen ger en liten uppvärdering så handlar det väl troligen inte om några 50 - 70 kkr ?
Nytt kök kan ju ge en del - iaf om den nuvarande värderingen är med ett riktigt gammalt och sunkigt kök.

Men värderingen behöver inte höjas så mkt iaf, inte om fastighetsvärdena där ni bor ligger så att de inte har höjts sen ni köpte huset - då kanske snarare det är risk för att dom sjunker ytterligare nu - även om sänkningen kan bli mindre med de åtgärder du planerar ?
Detta innebär förstås att banken är ovilliga att låna ut, och att du inte bör göra ngt med ett upplägg som förlitar sig på att du kan lägga om lånen.

Jag tycker du bör kolla på vad det skulle kosta även om du inte kan baka in renoveringarna i bolånet- dvs blancolån/avbetalning eller vänta/spara...

/K
 
De förändringarna jag tänker genomföra tror jag kommer att höja värdet ganska rejält faktiskt. Helhetsbilden av huset förändras ordentligt.

Men jag gör nog så att jag tar det piano och väntar på skattepengarna nästa år och gör en sak i taget.

Mvh Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.