Hej!

Jag är spekulant på en kåk med direktverkande el. Jag är helt grön eftersom jag bor i hyres och har därför börjat gräva lite i vad andra har för förbrukning för att kunna jämföra men folk i min umgängeskrets verkar ha dålig koll på sina pengar :). Jag försöker här istället.

Jag har fått uppgifter av mäklaren att nuvarande ägare hade en total elräkning på 26000 kr/år. Därtill kommer VA på 6000 kr/år. Hur låter dessa siffrorna i era öron? Svindyrt eller normalt? Huset är 1,5-plans på 165 kvm, se bifogade bilder. Dessutom finns en luftvärmepump installerad och det kommer att ge sig på kommande visning var innedelen sitter, men troligen i hallen ovanför ytterdörren. Hur effektiv är den med husets planlösning? Som synes finns också en kamin i vardagsrummet som kan hjälpa till en del om man hugger ved själv.

Jag är skeptisk till direktel men samtidigt så ligger huset i södra Skåne och här är ju inga vargavintrar precis. Man måste ju börja nånstans? Kanske bör man konvertera till vattenburet i framtiden...
 
  • nere.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
26.000:-/år låter inte dyrt för 165 m^2. Är det dessutom all el (dvs. även el till belysning, kyl/frys, diskmaskin, luftvärmepump m.m) så får det anses vara billigt.

Hus med direktverkande el har alla den nackdelen att det bara är el som kan användes för uppvärmningen. Dvs. det finns inget vattenburet system med radiatorer o.dyl som kan distribuera värmen som i slutändan kan värmas med ved, olja, pellets, gas m.fl alternativ. Det måste till ett rörsystem först för att det ska funka och det är inte det lättaste/billigaste att få till i bef. byggnad. Rören kan visserligen dras utanpå väggarna längs golvlisten/sockeln och även i den men det finns dörrar, anslutande väggar och andra hinder att passera.

I det fall att huset har kryprumsgrund är det lättast att dra rören under bjälklaget och rakt upp genom golvet även om det innebär åtskilliga borrhål.

I nödfall kan man även gå uppeifrån vinden och ner, men det blir synlig rördragning utanpå väggarna som inte är så kul att titta på.

Vid 'konvertering', som du skriver, får du därför göra en avvägning vad du vill uppnå. Kostnaden för konverteringen kan lätt uppgå till 100.000:- och det bör du ställa mot vad driften/uppvärmningen kostar nu.

Luftvärmepump (luft/luft) är inget dåligt sätt att ta en del av belastningen men kanske inte när det är -10C och därunder även om nutida pumpar klarar lägre utomhusgrader än så. Du får därför tänka i nivåer. Vid inte så låg temperatur (säg från -5C och uppåt) svarar värmepumpen för all rumsvärme. Vid lägre temperatur träder direktelen in och vid riktigt låg temperatur (säg -20C och därunder, vanligen bara något dygn i sträck) får du ha spetsvärme med braskamin. Oavsett värmebehov får du vid alla temperaturer räkna med att el behövs för varmvattenuppvärmning.

Jag skulle därför nog bott in mig ett par vintrar först och sett hur mina betingelser (en del vill ha +18C som innetemperatur, andra +23C) påverkade siffrorna innan jag tog beslut om att ändra på något i det här fallet.

Tillägg:
Du kan genom att installera radialfläktar (samma fläkttyp som i de flesta torkskåp) förbättre värmecirkulationen i huset. Du ska sätta i vägg mellan rummen, oftast över dörren. Kallas även värmflyttare.
___________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
Tack för ett mycket utförligt svar! Jag har också funderat på radialfläktar som du nämner. Det är ju ett bra sätt att få cirkulation på framförallt värmen från kaminen som står långt in i vardagsrummet.

Vi kommer nog att buda på huset som faktiskt verkar ha ett vettigt utgångspris. Ett likadant grannhus såldes för ett par månader sedan för nästan 400000 kr mer.

Vi ska såklart ta reda på vad förbrukningen har varit i kwh också. De kanske har haft ett jättebra elavtal sedan en tid tillbaka som vi inte har en chans att få.
 
jag gissar att luftvärmepumpen går hela tiden & att man har ganska kallt på sina håll i huset, samt att det eldas mycke i den där kaminen.

flytar du in o kör 21-22 grader i hela huset med luftvärmepump, men utan att elda i kaminen, så får du nog lägga på 5000 - 10 000 kW till.
(men det är en gissning)

en luftvärmepump är en mycket bra grej som håller ned kostnaden, nackdelen är att den bara värmer huset på ett ställe, vilkat skapar oljämn värme i huset (det blir varmt vid värmepumpen & kalt längt ifrån den + att det blir kallras från fönster)

kallras upplever kroppen som mycket kallare än själva innomhustempraturen, så man vill ha mycket varmare för att kompensera mot detta.

samma sak gäller med kamin, det blir varmt där den sittar, o kalt på andra ställen.

man får alltså tuma mycke på komforten om man har kamin & luftvärmepump, men vist spar det stålar.

det är mycket dyrt att konvertera ett hur om man inte gör det själv, så priset ska vara 2-300 000 under ett motsvarande hus med vattenburet.
 
kan till lägga att jag själv var innte på att absolut inte köpa ett hus med direkt el.
men av olika anlednignar så vart det ett hus med direkt el (& det till ett pris som jag själv tyckte var 200 000 över vad huset var värt)
 
CarMan skrev:
kan till lägga att jag själv var innte på att absolut inte köpa ett hus med direkt el.
men av olika anlednignar så vart det ett hus med direkt el (& det till ett pris som jag själv tyckte var 200 000 över vad huset var värt)
Så du menar att du inte lever som du lär :D

Man köper ju inte hus enbart med typ av uppvärmning som kriterie. Det ligger ju lite hjärta i det också!
 
Hej

Vilket byggår är det på huset ?

Det är en väldig skillnad på direktelshus beroende på när det är byggt. Är det byggt 1975 så är det ca 100 mm isolering i väggar/tak och 2-glasfönster. I slutet av 70-talet blev det 3-glasfönster och lite mer isolering i väggar/tak. På 80-talet blev det ytterligare isolering och ofta FTX-system (ventilation med värmeåtervinning).

Jag hade passat mej för hus från tidigt 70-tal. Direktelshus från slutet av 70 och framåt är helt OK tycker jag.

MVH/Gano
 
bonkeman skrev:
Så du menar att du inte lever som du lär :D

Man köper ju inte hus enbart med typ av uppvärmning som kriterie. Det ligger ju lite hjärta i det också!
ja nått åt det håller.

det är ju inte fel att köpa ett hus med direkt el, bara man vet vad man gör, många köer hus utan att ha tagit med i beräkningarna vad det är som måste göras, eller vad det kostar att inte göra nått m.m. o då står man sen i efterhend med massa kostnader men inte räknat med
(jag är kontroll freak o vill ha facite i hand i förväg i den mån det går)
 
Gano skrev:
Hej

Vilket byggår är det på huset ?

Det är en väldig skillnad på direktelshus beroende på när det är byggt. Är det byggt 1975 så är det ca 100 mm isolering i väggar/tak och 2-glasfönster. I slutet av 70-talet blev det 3-glasfönster och lite mer isolering i väggar/tak. På 80-talet blev det ytterligare isolering och ofta FTX-system (ventilation med värmeåtervinning).

Jag hade passat mej för hus från tidigt 70-tal. Direktelshus från slutet av 70 och framåt är helt OK tycker jag.

MVH/Gano
Hej

Det är från 1974. Jag vet att det har 2-glasfönster och troligen har det väl 100 mm isolering också. Jag hade lagt benen på ryggen om det inte hade funnits luftvärmepump och braskamin men de räddar situationen en del om man sätter upp lite radialfläktar som får snurr på inomhusluften.

Sen är det ju skillnad på var man bor i landet också. Här nere är man mindre känslig, men jag kommer ju inte att köpa huset om det skenar iväg i pris. De har redan gått ner i pris så det ligger hyfsat just nu.
 
Redigerat:
Är det dåligt isolerat så går det mer el till L/L pumpen och du måste bära in mera ved.

Protte
 
Jag lånar tråden... Mitt hus är skrämmande likt det i trådstarten både till planlösning och storlek. Kåken är byggd runt -75 och har direkt-el. Årsförbrukning på 22 000 kw/h hitills, jag tycker inte det verkar så farligt? VI har luft/luft pump och en insatskamin som vi eldar i. Fick en offert på 150 000 + moms för att dra in vattenburet och kroka på en luft/vatten panna. Jag behöver lite tips och råd, kommer man någonsin hinna räkna hem den kostnaden? Vi har två små barn som med största sannolikhet kommer förbruka mer varmvatten ju äldre de blir så det kommer ju bli mer kw-timmar som går. Eller ska man kanske satsa på att förbättra cirkulationen så kaminen gör mer nytta och byta ut gamla sunkiga radiatorer?
 
Byta elradiatorer vinner du inget på, de har alltid 100% verkningsgrad, däremot ett bra styrsystem som kan hålla värmen mera konstant sparar lite energi.

Protte
 
bonkeman skrev:
Hej

Det är från 1974. Jag vet att det har 2-glasfönster och troligen har det väl 100 mm isolering också. Jag hade lagt benen på ryggen om det inte hade funnits luftvärmepump och braskamin men de räddar situationen en del om man sätter upp lite radialfläktar som får snurr på inomhusluften.

Sen är det ju skillnad på var man bor i landet också. Här nere är man mindre känslig, men jag kommer ju inte att köpa huset om det skenar iväg i pris. De har redan gått ner i pris så det ligger hyfsat just nu.
Hej

Vad är det för värmepump ?

Ditt hus på 165 kvm och befintlig konstruktion ligger nog på en förlustfaktor på ca 190 W/K. Förlustfaktorn beskriver hur många W som behövs för att hålla en grad varmare inne än ute. Är det -10 ute och du har +20 inne så blir det:

30 X 190 = 5700 W

Man kan använda förlustfaktorn till annat också. Genom att multiplicera med ortsfaktorn så får man ut årsförbrukningen på uppvärmningen. Mälardalen ligger t ex på 103. Karlstad på 108. Helsingborg ligger på runt 90 tror jag. Du hittar siffror på www.paroc.se, sparberäknaren. Ditt hus borde ligga nånstans på 19000-20000 i uppvärmning tycker jag. Sedan tillkommer varmvatten på 5000 och hushållsel som normalt ligger på 6000 för en familj. 31000 kWh om du bara kör elvärme.

Du kan överväga att sätta en värmepump till i huset. Det finns knappt maskiner som klarar 5700 W vid -10, det var därför jag frågade vad det var för värmepump.

MVH/Gano
 
Draedon: Vi har ett hus från -73 som endast hade direktverkande el när vi flyttade in för två år sedan. Dessutom saknade det i stort sett helt ventilation -- det fanns en enda tilluftventil och ventilationskanaler upp genom taket från badrummen (inga fläktar). När vi torkade golvet torkade det inte upp på flera timmar om vi inte öppnade korsdrag.

Vi satte in frånluftsvärmepump i höstas, framför allt för att få fungerande ventilation. Samtidigt satte vi in ett gäng tilluftsventiler. Vi valde att behålla den gamla varmvattenberedaren och koppla den efter värmepumpen eftersom vi har stort bubbelbadkar och inte bedömde att varmvattnet i värmepumpen skulle räcka.

Vi har valt att inte byta alla radiatorer på en gång utan ta det pö om pö allt eftersom vi renoverar huset. Idag har vi bara en fläktkonvektor kopplad till pumpen, i hallen.

VI har också satt in braskamin.

Efter en vinter kan vi konstatera att elförbrukningen är konstant jämfört med föregående år. Då har vi höjt innetemperaturen med c:a 2 grader, det har varit en betydligt kallare vinter än året innan och barnen har badat och duschat betydligt mer än året innan (de växer...). Dessutom byts ju inneluften ut varannan timme numera pga att vi har fungerande ventilation, vilket gör att vi suger in betydligt mycket mer kall uteluft som ska värmas upp.

Vi vet att vi idag inte utnyttjar värmepumpen fullt ut pga att vi har för få radiatorer kopplade till den. Vi räknar därför med att vi i vinter möjligen kommer spara lite el då vi ska byta ut ytterligare 3 radiatorer i höst.

Den stora vinsten med att sätta in frånluftsvärmepumpen tycker vi har varit den starkt förbättrade luftkvalitén i huset. Man mår bättre. Bara det är värt de 90000 installationen kostade. Men visst har det också varit skönt att inte snåla med värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.