Hej,
Vi ska bygga ett nytt hus, och har lite funderingar angående det här med eget arbete som kontantinsats.
Vi har en produktionskostnadskalkyl på 2,8Mkr, men i den är det avsatt 300 000 kr för ovanvåningen och 100 000 kr för trädgård. Dessa poster räknar vi att göra själva i vår egen takt när vi fått tillträde till huset.
Vi har byggnadskreditiv beviljat för 2,45Mkr och upplägget med eget arbete som kontantinsats är OK enligt banken. Kostnader för ovanvåning och tomt tänkte vi betala genom att snåla och spara nu innan bygget, samt att vi hoppas få ut en liten slant på vår bostadsrätt (dock ej säkert).

Men... nu till min fråga.

Förhandsvärderingen säger 2,8Mkr, men det är ju med färdig ovanvåning. Ska jag gissa så kommer det nog ta 1 år att göra klart ovanvåningen.
Hur och framförallt när kan vi lägga om kreditivet till ett vanligt bolån?

Alternativ 1 är ju att ha byggkreditiv ända tills ovanvåningen är klar. Men detta känns dyrt och onödigt, speciellt eftersom det antagligen inte finns utrymme kvar att låna mer ändå.

Alternativ 2 är att värdera huset utan ovanvåning. Få topplån, och sen omvärdera när ovanvåningen är klar.

Alternativ 3, kan man få banken att ge oss endast bottenlån mot löfte att vi färdigställer ovanvåningen inom en speciell tid? Sen om vi inte skulle uppfylla det så blir det topplån ändå?

Alternativ 3 hade ju varit det bästa för oss, men är tveksam om upplägget finns. Därför undrar jag vilka erfarenheter ni har?

Hur har ni gjort?
 
Kreditivet behöver inte kosta mer än ett vanligt lån, men det hänger så klart på din bank.
 
Okej... räntan på det kreditivet vi är beviljade ligger på 1,94% och inga övriga avgifter, så det kanske inte är så farligt i och för sig.
Men under själva bygget så räknar vi med att betala kreditivet med kreditivet så att säga... men sen när vi flyttat in vill vi ju börja betala månadsvis "som vanligt". Kan man göra det även med ett byggnadskreditiv? Man vill ju inte bygga på skulden i onödan med ränta på ränta när man ändå sålt bostadsrätten och flyttat in.
 
Nu har ju jag aldrig byggt hus, men är det inte lite tunnt med marginaler om kreditivet är 50.000 kr högre än kalkylen? Nu har jag ju inte sett din kalkyl, men efter vad jag har läst på forumet så skulle jag inte bli förvånad om ditt hus kostar >2,8 miljoner att bygga, utöver de 400.000 du tänker göra själv.
 
Nja, alltså kalkylen är rätt "påsaftad" så marginalerna ska inte vara någon fara. Vi har bland annat extra utrymme för extra fyllnadsmaterial, extra för eventuella ändringar, samt har i kalkylen med tillval som vi istället kommer fixa själva. Men vi körde med tänket att hellre plocka bort ett tillval i efterhand och öka marginalerna, än att lägga till det i efterhand och öka kostnaderna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.