Kikat runt lite på Smålandsvillan nu och blivit lite nyfiken på villa Kalmar, priset är ju bra men det drar ju iväg snabbt. Så frågan jag grubblar över nu är vilken uppvärmning som följer med? Av hemsidan att döma så är det elpanna? Låter ju vansinnigt i dagens värld. Utgick ifrån att fjärrvärme var standard. Stämmer detta att det är elpanna som standard? Och vad extra kostar isåfall om man vill ha fjärrvärme i Umeå? Nån som har en aning. 50.000? 100.000?
 
Fjärrvärme finns ju inte överallt, så inga (vad jag vet) hustillverkare har ju detta som standard.
Smålandsvillan kör med Nibe frånluftsvärmepumpar. Dessa går att kombinera med fjärrvärme, om fjärrvärme finns på orten. Fjärrvärmemodulen finns som tillval hos SMV och man kopplar den till värmepumpen som följer med huset. Det är en extra kostnad på 15.000-20.000 kr (tror jag).

Då har du en riktigt ekonomisk och miljövänlig uppvärming.
 
Tack för snabbt svar!
Dom har fjärrvärme i området så det ska inte vara några problem. Står väl mellan fjärrvärme och jord/bergvärme då. Brukar det vara stora kringkostnader att dra in fjärrvärme?
 
Det är förmodligenen en inkopplingsavgift, och grävning fram till huset som kostar, och sen själva modulen som sitter i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.