Hej!
Satellitmottagare, Boxerboxar, DVD, video m.m. skall inom kort samlas på en central plats i huset. Därifrån skall anslutning gå till respektive TV-apparater.
Förutsättningarna är bara vanliga 16 mm VP-rör.

Finns det något vetigt alternativ till att använda vanlig koaxial kompositkabel?
(Tanken är då att använda RF-modulatorer)

Lödning är inte mitt gebit, så sådana lösningar faller..
 
Om du bara har komposit ut- och ingångar är RG58 bäst på längre avstånd.
Dessa kopplingar kläms ihop med en speciell tång.
 
59.

RG58 har 50 ohms impedans medan 59 har 75 vilket är vad en tv vill ha
 
Johan Gunverth skrev:
Om du bara har komposit ut- och ingångar är RG58 bäst på längre avstånd.
Dessa kopplingar kläms ihop med en speciell tång.
Nejdå, alla ingående apparater har minst SCART-anslutning. Jag undrar alltså om det finns något bättre alternativ till koaxialkabeln, som väl bara ger komposit..?
 
GoForIt skrev:
Finns det något vetigt alternativ till att använda vanlig koaxial kompositkabel?
(Tanken är då att använda RF-modulatorer)
Bara ett förtydligande, tänker du använda kompositvideo eller RF? Det blir ju lite olika lösningar.

Kör du RF gäller vanlig antennkabel (75 ohm koax), förmodligen enklast att få till men du kommer att få den sämsta bilden. Ett stort slöseri att köra dvd genom RF tycker jag.

Med kompositvideo får du iallafall lite bättre bild, S-Video ger ännu bättre bild, men mycket bättre är ju att använda komponent (RGB). Finns ganska kompakta komponentkablar, men kan bli problem att dra genom ett VP16.

Kanske du kan kombinera lösningar där du använder bättre kablar för de "viktigaste" TV-apparaterna och RF för de andra.
 
mats_o skrev:
59.

RG58 har 50 ohms impedans medan 59 har 75 vilket är vad en tv vill ha
Naturligtvis. RG59 skall det vara.
 
Målet är att få bästa möjliga bild med de förutsättningar som finns.
Jag vill kunna titta på flera kanaler samtidigt, kunna titta på dvd/video i vilken TV som helst, och även ha möjlighet att spela in på dvd/video. I framtiden kanske även ansluta datorn på något sätt.

Den enklaste lösningen jag tänkt bygger på RF-modulatorer dit utrustning ansluts, och sedan kan man på respektive TV analogt välja kanalplats, och på så sätt välja vad man vill se. I lösningen ingår också trådlösa IR-linkar till centralen och nya kombifjärrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.