Någon som har slipat ett fernissat trägolv? Det sägs att det är svårt och jobbigt att slipa fernissade golv och jag vill slipa själv. Någon som har erfarenhet och kan ge råd om golvet kan förbehandlas eller på annat sätt förenkla slipningen?
Tacksam för svar.
Lena Göteborg
 
Japp, ett antal, det kan vara jättejobbigt och bli riktigt dyrt med alla igenkladdade slippapper, MEN man kan prova att gnida in golvet i margarin först så fastnar det inte fullt så mycket i pappret!
 
Tack för ditt tips, Jesper. Jag ska prova det innan jag slipar nästa helg.
Lena
 
ett annat tips ska vara terpentin. Har inte testat själv men läst det i en diskussion om detta tidigare. fast jag skulle ju prova margarin först för det luktar ju betydligt mindre... :)
 
Den som slipat våra golv har använt sig av diesel. Hur han apliserat eller om han använt det till att rengöra papprena med vet jag dock ej då jag håller mig borta när han slipar.
 
Diesel är det bästa men förkastligt med tanke på miljön så kör med margarin du.Tänk på att köpa ordentligt med slip papper (ett papper räcker ingenstans) och se till att ha en ordentligt vass sickel för hörnen.Lycka till,Rune B/Parkettläggare :cool:
 
Hej jag jobbar som Golvläggare och har slipat mycket sådana golv, jag tar och gnider på Rapsolja och sen kör med 24 papp eller 36 om det är mycket ojämt, lycka till.
 
Tack till alla om besvarat min fråga. Ska bli spännande att prova.
Lena
 
Hur vet man att det är "fernissa"?
 
Det märker du när papperet blir igensatt direkt. Fernissa smälter av värmen frän slipningen.
Anders
 
Fernissa, det måste väl vara ett K-märkt ord?
 
Med grova papper och låga varvtal går det lite lättare. Kolla tyska sidor efter ferniss-borttagningsmedel. En kollega till mig hade fått tag på något medel därifrån och det löste upp fernissan såpass mycket att han kunde torka upp det mesta med trasor. Medlet är tillräckligt giftigt för att inte få säljas i Sverige. Synd att jag inte kommer ihåg vad det heter.. Annars är de bästa medlen tålamod och uthållighet.
 
kolla upp Pergolit som är superbra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.