Bakgrund:
Huset och bef elinstallation är 40 år. Bef kabeldragning från el-centralen består av kablar i plastlist i hörnet mellan tak och vägg, därefter (i samma plastlist) skarvat med ubåtar till FK i VP-rör lodrätt till apparatdosor.
Jag vill bli av med plastlisterna dels för att de är fula och trasiga men också för att de inte rymmer någon utökad installation.

Jag har möjlighet att, vid centralen, sticka in EKK light i utrymmet mellan gipstak och isolering (i glespanelen) men ej att klamra den. -Är detta OK eller måste jag "skydda" den med VP-slang (som heller inte går att klamra här)?

Att sätta upp VP-rör blir betydligt svårare om än inte helt omöjligt.

-Spelar det någon roll om kabeln ligger parallellt med glespanelen (direkt på gipstaket) eller ligger ovanpå glespanelen exempelvis där kabeln måste gå tvärs glespanelen?

Nirre
 
Att dra kabel löst i väggar o tak är en lite udda lösning som kräver genomspikningskydd när kabeln passerar reglar o likn. samt att kabeln måste vara dragavlastad i kopplingsdosor, apparatdosor o.s.v.
 
Lägg fördragen slang uppe på glesen, den kan du fästa med smältlim på 60 70 cm avstånd.
 
  • Gilla
Fredrik Widberg
  • Laddar…
Jag förstår att min tanke på att dra EKK light "löst" ovanpå gipstaket och mellan glesen inte är något som en elektriker skulle ta upp i sin meritförteckning men är den godkänd över huvud taget?

I o m att det är ett befintligt hus där utrymmet i taket inte är åtkomligt från något håll (förutom att ta upp ett hål motsvarande en dosas storlek i exempelvis en klädkammare) finns ingen möjlighet att fästa VP-rör eller slang annat i ändarna där de går ner där också dragavlastning är möjlig.

Risken, som jag ser det, är att någon skulle skruva i en krok i taket på "fel" ställe men så är det ju iofs alltid när man skruvar i ett hus. Skulle risken att träffa/skada kabeln bli avsevärt mindre med FK (eller EKK) i slang eller rör?

Nuvarande elstandard i huset med 40 år gamla kablar av varierande skick och färgmarkeringar (oftast ojordat) bakom plastlister (original) och spikade trälister på sina ställen vill jag alltså förbättra men utan att plocka ner innertak och väggar, därav min tanke att dra EKK light ovan innertaket där det är möjligt att sticka in kablar.
 
Skillnaden med att råka skruva i ett rör med fk är att då ligger ledarna såpass löst att de flyttar lite på sig för skruven, medans en stum kabel blir obarmhärtligt genomborrad.
 
Kan du inte göra en utanpåliggande installation då? Snyggare än gamla fula lister i alla fall.

//Patrik
 
EKK får ligga löst i fast undertak.
 
Tack för ert engagemang!
Då får det bli EKK i undertaket med nogranna ritningar om var de är dragna i huspärmen. Känns som det blir en betydligt säkrare installation än vad som är fallet nu.

Nirre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.