Installerad Baxi pelletsbrännare i år till äldre oljepanna. Rengöringen tråkig tycker husägaren! Jag har för mig att det har skrivits något härinne om nya pelletsbrännare som är 'självrengörande' - eller har jag missuppfattat detta? Eller gäller det egentligen endast totalt nya anläggningar?
 
nja..

Denna brännare http://www.janfire.com/produkter/nh.htm

är väll hyffsat "själv rengörande".. har tyvär inga erfarenheter själv av denna brännaren men specen låter ju bra..


Annars är det väll att byta både brännare & panna vilket gör det hela "något" dyrare ;)
 
Eftersom jag vaknat på fel sida idag känner jag att följande kommentar kan vara på sin plats:
Det finns ett antal mycket bekväma och otråkiga alternativ till pellets, t.ex. direktverkande el, olja, bergvärme, supermoderna pelletsanläggningar, fjärrvärme etc.

Det står var och en fritt att köpa sig fri från de 10 minuters (högt räknat) tråkighet som det innebär att aska ur en pelletsbrännare.

//Per
 
slipperman skrev:
Eftersom jag vaknat på fel sida idag ... Det finns ett antal mycket bekväma och otråkiga alternativ till pellets, t.ex. direktverkande el, olja, bergvärme, supermoderna pelletsanläggningar, fjärrvärme etc. Det står var och en fritt att köpa sig fri från de 10 minuters (högt räknat) tråkighet som det innebär att aska ur en pelletsbrännare. //Per
;D ;D ;D Nja, den nya husägarinnan tillika pensionärska ägnar ett par timmar på rengöring. Jag hävdar också att det inte behöver ta mer tid än 10 minuter (vilket jag tidigare läst härinne i forumet) men eftersom jag själv inte har någon erfarenhet kan jag inte bemöta tidsaspekten. Jag misstänker att det vettigaste då är att sälja anläggningen 'på rot' och införskaffa en ny komplett pelletspanna. Då är frågan: vilken panna är så självrengörande att man kan ta in panntjänst för rengöring endast 1-2 ggr/året?
 
Javisst, med verktyg som mascaraborste och pincett tar det ju en stund, men då blir det ju också skinande klorin-rent (Hua, det lät riktigt vedgubbigt det)!
Tja, det lutar väl åt en sån här med helautomatisk ursotning eller så. Det finns ett antal klonliknande varianter från diverse österikiska leverantörer med spaksotning. Riktiga pelletsfullblod. Inte gratis heller.

//Per
 
Tack för länken. Snygg ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.