Hej!
Jag håller på med en bokhylla/skåp. För att bära upp hyllorna så vill jag ha ett beslag som liknar de skenor (elfa?) som man skruvar på väggen för att sedan sätta konsoler i. Men skenan ska vara mindre djup och sitta på sidan inte bakom som ovanstående skena. Den får dessutom gärna vara av mässing. Jag har sökt både hos Theofils och L&Z (bara på nätet) men inte hittat något som ens påminde om det jag vill ha.
Om jag inte lyckats förklara så fråga.
 
Du kan inte fälla in en bit mässingsplattjärn i sidostyckena på skåpet?
Annars tror jag du får svårt att hitta något.
Generellt så använder man inte mässing annat än i vanliga hyllbärare (små ploppar man sätter i förborrade hål) då det är en lite för mjuk metall för att användas till något vettigt, alla som har dragit av en synlig mässingsskruv i det fina handbyggda körsbärsvitrinskåpet håller nog med mig. :)
 
Det där med mässing är inte ngn stor grej. Men jag är nästan säker på att jag sett liknande av mässing i ngt skåp ngn gång. Om jag nu skippar mässingen ngn som vet en lämplig nätbutik icke svensk går bra, men vad sjutton kan det heta på engelska. Min möbelsnickarengelska är inte fulländad och alla fina mobiltelefonnätsförkortningar jag kan är inte till ngn hjälp.

/Erik
 
T.H. Nyman, vet dock inte om de har någon nätbutik..
 
EBMTJ skrev:
Det där med mässing är inte ngn stor grej. Men jag är nästan säker på att jag sett liknande av mässing i ngt skåp ngn gång. Om jag nu skippar mässingen ngn som vet en lämplig nätbutik icke svensk går bra, men vad sjutton kan det heta på engelska. Min möbelsnickarengelska är inte fulländad och alla fina mobiltelefonnätsförkortningar jag kan är inte till ngn hjälp.

/Erik
Lee Valley ( http://www.leevalley.com/hardware/index.aspx?c=2 ) har allt i den vägen. Kanske inte det billigaste stället att beställa från med onlinekataligen fungerar i alla fall som en utmärkt illustrerad engelsk ordlista :)

/B, som varnar för att klicka på "woodworking" uppe till vänster. Det kan bli dyrt...
 
EBMTJ (Vilket betyder vad?) Jag tror jag vet vad du menar, skall rota i mitt bokträsk och återkommer inom kort med länk.

Bengtn> Iiiii, den sidan var inte speciellt nyttig, gick givetvis in på Woodworking och fastnade direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.