Hej,

Behöver synpunkter på mitt köksförslag... Även helt andra förslag mottages gärna! Köket kommer att finnas i en lägenhet...

Nischen som är till höger om dörren är flexibel... den kan göras vars som helst efter den väggen och i vilken storlek som helst. Kylen har jag inte ritat in men det är i nischen den är tänkt.

Matplatsen har jag tänkt ha mot samma vägg där nischen är. Eftersom om jag ska ha den framför fönstret så blir inte matbordet centrerat över fönstret.

Till höger om diskbänken är det en helintegrerad diskmaskin.

Ventilations kanalen går ut uppe i hörnan i vinkeln på köket... har därför funderat på att bygga en låda efter hela väggen där fläkten hänger och även fälla in spotts i den som lyser ner på väggen.

Tacksam för lite synpunkter!
 
  • 1_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två saker som slår mig direkt. Det är att det är väldigt få överskåp, räcker de?
Och nischen, är den tillräckligt djup för att få plats med kylen utan att den kommer för nära dörren?
 
Är medveten om att det är väldigt få överskåp, men är ensam i hushållet å ganska bra på att rensa bort det jag inte behöver.

Men nån kanske har ett förslag på hur jag kan få in mer överskåp men ändå att det känns luftigt?

Har ritat ett till förslag som är ganska likt förutom att jag då bytt plats på spis å vatten... och det medför ju att dra om vattnet, vilket kanske inte är så enkelt. Och när jag gjort på det sättet så får jag 3 x 80 cm överskåp. Kan lägga upp en ritning på det ikväll.

Nischen är tillräckligt djup för att ha en kyl i, är kanske lite missvisande på ritningen... men det är minst 10 dm från vart den väggen slutar till dörrfodret.
 
Du kan inte byta ut dina 80-lådor samt den där lilla lådgrejen mot 3x60-lådor, dvs: 60 3låd -> 60 häll+ugn -> 60 3låd -> 60 3låd ?

Skulle se snyggt ut tror jag.

// WM
 
Varför inte ha överskåp vid spisen och ta bort dem vid diskhon? Du får då ett luftigare intryck när du kommer in genom dörren (överskåpen där stoppar ju annars). Var ska du har mikron? Att ta bänkyta till den är inte att rekommendera.

Du kanske också ska tänka på att antalet personer i ett hushåll varierar ;) Likaså antalet grejer ;D
 
Wintermute,

Här har jag ritat enligt dit förslag om jag förståt dig rätt  ::)
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elica,

Här kommer även dit förslag... men tycker det känns lite "naket" ovanför diskhon.

Å mikron kommer inte att vara på bänken... bland det fulaste jag vet :) Antingen skippar jag den helt eller så får den vara i skåpet som jag ska ha ovanför kyl/frys, gör inte så mycke att den inte är så lätt åtkomlig eftersom den inte används så flitigt.
 
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritade ihop ett snabbt förslag då jag bytt plats på vatten å spis... har inte ritat in det men tänkte då att bänkskivan vart diskhon är ska vara 70 cm djup så kan man dra om vattnet där bakom, det borde gå va?

Diskmaskinen är till vänster om diskhon...
 
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har synpunkter på mitt senaste förslag?  ::)
 
Du jobbar bra ;) Att ha många förslag är det bästa, det är lättare att se för och nackdelar. Du har rätt i att mitt förslag blev lite "naket" men det går att ordna med någon hylla, tavla etc.

Ditt sista förslag var nog ändå bättre :D Lite mer jobb men det är ju slutresultatet som räknas!
 
Det senaste förslaget känns bäst. Överskåpen lätt tillgängliga när man tömmer diskmaskinen. Det mittersta kunde du inreda med inbyggda diskställ, suveränt tycker jag. Ifyllnadsskåpen, vinhyllorna är också borta, skapar lugnare kök. Och mindre att dammtorka! Du får de mindre avlastningytorna runt spisen, men det räcker där. Bättre att ha större ytor runt diskhoarna, där kommer du att förbereda maten och sprida alla matvarorna.
 
Sista förslaget är mest praktiskt, precis som lillbjorn säger

Bra överblick på bilderna, vilket prgr har du ritat i?
 
Det är ju Ikeas programvara, skitbra om man tänkt köpa Ikeakök.
 
Har nu ritat och åter ritat om köket... Men har kommit fram till ett förslag nu som det mest troligt blir. Vattnet får vara kvar på sin ursprunglig plats.

I det halvhöga skåpet till vänster om spisen tänkte jag ställa in micron så slipper den synas framme på bänken + att jag inte behöver ta en måttbeställd bänkskiva från Ikea när jag gör så. Klarar mig på standard längderna dom har.

Efter hela väggen vart fläkten sitter bygger jag en låda uppe vid taket... ventliationen går iväg i den till höger in i hörnan. Men tycker det ser bättre ut om lådan är efter hela väggen. Tänkte även fälla in spots i den som lyser ner på väggen. Det är därför jag inte kan ha ett till överskåp inne i hörnan eftersom att ventilations hålet sitter där.

Till höger om diskbänken är det en helintegrerad diskmaskin.

Kommer ej att vara en dörr in till köket utan bara en dörröppning.

Kyl/frys fälls in i väggen med ett överskåp ovanpå.

Alla handtag kommer ligga ner... men det går ju inte att göra i Ikeas köksprogram.
 
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oooo! Ser mycket snyggt och balanserat ut! Angående hörnet så om du ändå vill utnyttja utrymmet så skulle du kunna ha ett lägre skåp (70 cm högt) där, typ 30-40 brett. Det ger 22 cm ovan för ventilationskanalen. Tycker verkligen att du ska sätta in spottar i ventilinbyggnaden!

// WM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.