God eftermiddag!

Ber redan nu om ursäkt ifall jag inte använder rätt terminologi i inlägget! :rolleyes:

Vi skall riva ner eterniten på vårat nyköpta hus och sätta upp träpanel istället.
Vi vill ha stående träpanel i "gammaldags stil", dvs med smal läkt ovanpå "bottenbrädorna". Att läkten bör vara runt 22 mm har jag googlat mig fram till, men hur pass breda bör brädorna vara? Det underlättar prisjämförelsen när man vet vilket mått ska ha, har jag upptäckt :p
Har sett olika varianter med både bredare och smalare bräder, den variant jag vill ha är "mellanläget" (klassiskt svenskt lagom ;)), dvs inte för smalt och inte för brett.
Någon som satt upp träpanel som kan posta bilder och ange bredden för brädorna? :)
 
Håller på att panela om mitt hus, jag valde 22x145 brädor både som underbräda och lock.
Tycker det blev snyggt, gjorde det också dels för att slippa köpa två olika dimensioner.

Fast vanligvis brukar man väl använda smalare lock och bredare underbrädor (tror jag).
Det finns även varianten att använda ett sk. hattlock istället för en vanlig klädselbräda som har en fräst profil.
 
Gammadags stil i Västsverige brukar vara 170-195mm breda panelbrädor med 45mm hattlockslist.
 
Tackar för svaren!
Tips på vart man kan hitta bilder på hus med olika lockläkts-bredd?
 
EmmaJ skrev:
Tackar för svaren!
Tips på vart man kan hitta bilder på hus med olika lockläkts-bredd?
I vilka trakter vill du titta? Kustsamhällen på Orust brukar var ett tips. Kvarnberget i Mölndal ett annat.
 
Länkar mottages tacksamt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.