-Sitter med 2 kalkyler, den ena med en träkonstruktion och den andra med byggelement av sandwich system av betong 70mm betong+200 cellplast+100mm betong.
Kalkylen säger att det "bara" skiljer 100 tusen mellan byggsättet till trähusets fördel. Men ska man putsa på trähuset blir det huset dyrast !

Jag får betala ca 500 tusen för byggmaterial + fönster för trähus + 2250 h för 205m2 två plan lösvirke med 195+45mm+osb.

Betonghuset från KC-betong kostar 775.000 monterat och klart med fog och allt. Tilkommer gör snickarns jobb med bjälklag (kerto) samt takkonstruktionen.
Har inte fått pris på detta men har hört att det bör ligga på max halva tiden mot lösvirkeshuset. Mao 1000-1150 timmar.

Om man räknar med 400:-/timme och en del merkostander för betongplattan.

hustypen är box modell med flyglar (8hörn).

Kan någon mer insatt än mig ange någon nackdel med betong (mer än möjligen estetiska skäl) Jag kan inte inte någon direkt, mer än att det är lite dyrare.
Om vi bygger lösvirke vill vi ha lite puts (100m2) så då går det på ett ut ung.

Vad ska jag välja ??

Mvh
Bad Guy
 
Jag skulle tagit betong!
Bättre inneklimat pga av värmetrögheten.
Dessutom ska du tänka på fuktrisken - betong varken ruttnar eller möglar.
Slutligen får du ett hus med mkt mindre behov av yttre underhåll.

Sen skulle jag själv tagit ett betongbjälklag också för ljudets skull.
 
Hej!

Kan bara instämma med anaitis åsikter...betonghus medför en hel del fördelar! Det hade jag valt om jag hade haft pengarna.
 
Kan någon med insikt i branschen beskriva hur cellplasten placeras mellan alla stegar? Tänker närmast på noggrannhet, eventuella springor mellan cellplastskivor osv. Använder man sig av speciella format, eller tar man vad som finns till hands? Har man stegar av rostfritt med tanke på att armeringen passerar kall- till varmzon? Vore kul att få reda på det, för prefabricerade betonghus är framtidens melodi, om kunden själv får bestämma, haha.
 
isolde skrev:
haha.
Vad menar du med "haha" ??
 
Isolde.
Det finns två typer av förbidnings sett med SW-element. Om ska ha båda skivorna bärande så använder man Stegar som är rostfri syrafast. Dessa pressas imellan EPS skivorna. Nackdelen är att man kan inte direkt korsläggar skivorna. Sen finns det "hårnnålar" som änvänds när skivorna är bärande för sig själva. Fördel är att korsalägga skivorna hur man vill. Då man sticker igenom nålarna efter man isolerat färdigt. Dessa är med rostfria syrafast

Mvh alex
 
anaitis:
Se det som en smiley i sammanhanget. Tycker som sagt att prefabricerade stenhus ar mycket intressanta for svenskt vidkommande. Det lar du bli varse om under midsommarhelgen.
Det som ligger narmast till hands att jamfora med, ar vaggelement av armerad lattbetong. Men da tycker jag att losningen med betongvaggar ar snappet vassare.

Watchmen:
Nalar ar forstas inget problem och cellplasten kan placeras godtyckligt. Problemet uppstar nar stegar anvands. Hur menar du att man pressar dem emellan EPS-skivor? Uppifran, fran sidan? Blir det aldrig glipor? Fyller man dem mojligtvis med fogskum?
 
Nej skivorna kläms mellan stegarna så det blir inga glipor. Då Cellplasten är ändå rätt formbar 5-6mm
 
Jobbar med prefabelement sedan 2.5år tillbaka.

Hos oss är problemet med köldbryggor störst runt lyftena på elementen, då det är det är förtjockningar i betongen här för att de ska hålla för att lyftas hur formen dagen efter gjutning.

Jag tycker att du ska åka till fabriken och ta dig en titt på hur det går till när man gjuter sandwichelement. Prata med med någon på fabriken om dina önskemål.
Det är stora variationer i hur duktiga de anställda är på att eliminera köldbryggor.

Ska själv gjuta ett antal sandwichelement (källarväggar) till ett eget nyköpt hus, så det är skönt att veta att det blir ordentligt gjort.
 
Pingen Vi gör våra egna lyft som andvänds till sw- element. Dessa ger bara en köldbrygga på 10mmx70mm köldbrygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.