Skatt vid försäljning av bostadsrätt.
Köpte en lgh för några år sedan för 300 och kommer sälja för ca 800.
Hur mycket får jag skatta bort? Renovering är några tusenlappar under åren inget märkbart att ta upp. Finns det några möjlighter att "skatteplanera" bort detta?
 
500.000 i vinst. 22% i skatt ger 390.000 kvar.

Köper du nytt, dyrare boende kan du skjuta upp HELA vinsten vilket du betalar en årlig ränta på. I ditt fall 500.000 x 0,5% = 2500:- / år.
 
Om inte jag är ute och cyklar.

- Köp
- Renoveringar (Värdehöjande ej endast ersätta gammalt med nytt)
- Mäkare
+ Försäljning
= Vinst

Sedan beror det väl lite på om du vill ha med dig hela vinsten i ditt nästa
boende eller om du skatter för hela på en gång eller skjuter denna vinstskatt
på framtiden. Att skjuta vinstskatten på framtiden kostar dig 0,5%.
 
Men hur är det, åtminstonde förr (typ 10 år sedan) så fick/skulle man även ta upp även ändringen av föreningens skulder i reavinstkalkylen.

Dvs om vi antar att din andel av föreningens skulder har amorterats ned med ex. 40 000 så minskar din reavinst med lika mycket. Tanken är att de pengar du betalat in till föreningen som går till amorteringar är en form av kapitaltillskott till föreningen.

Som sagt jag är osäker på om det fortfarande gäller.
 
Tror inte en "vanlig amortering" på föreningens lån är avdragsgill, enbart om föreningen tagit in pengar av medlemmarna med syftet att skjuta in kapital för att minska lånet.
Observera att detta är vad jag tror, är ej hundra.
 
imported_Anders_S skrev:
500.000 i vinst. 22% i skatt ger 390.000 kvar.

Köper du nytt, dyrare boende kan du skjuta upp HELA vinsten vilket du betalar en årlig ränta på. I ditt fall 500.000 x 0,5% = 2500:- / år.
Tanken är att bygga nytt hus. Jag trodde inte man fick flytta med sig vinsten. Då låter det ju betydligt roligare. Den ska med andra ord betalas men jag får skjuta upp det och betala en mindre summa under många år istället?

Jag skjuter helst det på framtiden då huset som kommer byggas ska behållas resten av livet.
Inflationen kommer väl äta upp stor del av de där 500 så man borde ju tjäna på att göra så, har jag förstått rätt?
 
Redigerat:
Du får flytta med dig precis som förut. Skillnaden är numera att du betalar ränta på uppskovet. Tidigare låg det vilande, gratis...

Se det så här: 2500 per år på obestämd tid eller 110.000 på en gång. 0,5% är ju en hyggligt bra ränta helt klart, jämfört med att låna samma pengar på banken.
 
imported_Anders_S skrev:
Du får flytta med dig precis som förut. Skillnaden är numera att du betalar ränta på uppskovet. Tidigare låg det vilande, gratis...

Se det så här: 2500 per år på obestämd tid eller 110.000 på en gång. 0,5% är ju en hyggligt bra ränta helt klart, jämfört med att låna samma pengar på banken.
Då är det ju bara låta de där 110 flyta på under en massa år antar jag? Baka in det i lånekostnaderna.
 
Ja, jag tycker ju det. Andra tycker säkert annorlunda men jag förstår inte varför man ska låna dom där 110.000 på banken istället. Garanterat dyrare..
 
Om jag räknat rätt ligger brytpunkten för när uppskov lönar sig vid en bankränta på 3.25%. Kan man låna billigare än så av banken så är det alltså mer lönsamt att betala vinstskatten direkt. Räntan över tid borde snitta högre så jag tror också att uppskov lönar sig i längden.

Bankränta * vinst * vinstskatt * ränteavdrag = vinst * uppskovsränta

Bankränta = 0,005 / (0,22 * 0,7) = 0,0325
 
Sant,
0,5% på 500.000*0,005 = 2500 per år
3,25% på 110.000*0,00325 = 3575 *0,7 = 2502,50
 
hempularen skrev:
Men hur är det, åtminstonde förr (typ 10 år sedan) så fick/skulle man även ta upp även ändringen av föreningens skulder i reavinstkalkylen.

Dvs om vi antar att din andel av föreningens skulder har amorterats ned med ex. 40 000 så minskar din reavinst med lika mycket. Tanken är att de pengar du betalat in till föreningen som går till amorteringar är en form av kapitaltillskott till föreningen.

Som sagt jag är osäker på om det fortfarande gäller.
Jag har sökt information ang ev kapitaltillskott till vår BRF. I sökandet hittade jag skatteverkets sida om "kapitaltillskott". http://www.skatteverket.se/rattsinf...8905109111.5.6f9866931215a607a4f80001251.html
I texten förstår jag det som att man kan dra av sin andel av föreningens amorteringar så länge man har ägt bostaden. Detta ska dras av vid beräkning av vinst/förlust.

Är det någon annan som känner till detta?
 
Jag tolkar det som att en normal amortering inte är avdragsgill. Enbart om föreningen tar in pengar i form av tillskott för att minska befintligt lån, öka eller ta nytt lån.
Ring skatteverket och fråga så får du säkert bra svar.
 
HusByggarTomten skrev:
Jag tolkar det som att en normal amortering inte är avdragsgill. Enbart om föreningen tar in pengar i form av tillskott för att minska befintligt lån, öka eller ta nytt lån.
Ring skatteverket och fråga så får du säkert bra svar.

Mailade skatteverket och fick följande svar:

Hej!

Föreningen ska lämna uppgift på hur mycket kapitaltillskott du har, så
kontakta föreningen för att få ett svar hur mycket du har i
kapitaltillskott.


Med vänliga hälsningar
Lars-Erik B Larsson
Skatteverket, Servicejouren
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fråga:
Hej

Jag har sålt en lägenhet i en BRF. Jag undrar om de amorteringar som skett
på föreningens lån, med hjälp av den vanliga månadsavgiften, är
avdragsgilla som ett kapitaltillskott? (Jag menar inte att någon speciell
insättning till föreningen är gjord utan bara att amortering skett efter
föreningens amorteringsplan). Tex: under min tid i föreningen har 100.000kr
av föreningens lån amorterats, min andel i föreningen är 10% = jag kan
addera 10.000kr på inköpspriset av min lägenhet vid försäljning.

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.