hej! första inlägget här förresten, trevligt forum, redan hiytat elbutik.se genom detta. :)

nu till min fråga:

jag har rivit ner alla tapeter i ett rum på ca 25m2, använde nordsjö tapetstrip, gick kalas.

så nu är det tänkt att jag ska bredspackla väggen för att sedan måla väggarna.

kan jag använda biltemas spackel modell detta:

Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-1258_l.jpg

eller finns det något alternativ som funkar mycket bättre?

sen har jag ett hörn som det hatr lossat en bit på ca 20x30mm på, går det att spackla upp detta? bifogar bild:

dsc00486gja.jpg

ska jag grundmåla väggen innan jag bredspacklar?
slipa av väggen med 80 papper eller liknande har jag tänkt, vad tror ni om detta?
grundmåla efter jag spacklat också? ( jag ser det som att man ser nån miss som man kan rätta till samt mindre åtgång av den riktiga färgen sen?)
tips på bra färg att grundmåla med?
 
I regel så kan man ju lägga 5 mm med vanligt spackel och grovspackel 30mm men det kan ju variera lite. Annars får du spackla i omgångar. Bäst kanske vore om du tog nån form av husfix. Tror inte du behöver slipa väggen. Om du vill kan du ju grundmåla med nån billig takfärg.
 
biltemsa takfärg kan jag grunda med då.. den ligger här ändå.. innan jag spacklar menar du då va?

kikat runt lite och känns som något nordsjö spackel eller nått kanske vore att föredra, verkar inte så mycket dyrare, hellre lite extra $$ som funkar bra...
 
Spackla först sen grundar du efter du slipat.
Billig färg täcker sällan bra och brukar bli dyrare i längden. Men har du den redan hemma så är det bara måla=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.