Jag har fått ett pris på installation av en Bosch EHP 6 LW/M där befintlig pump redan plockats bort: Pumpen 55000 kr och installation 25 000 kr. 80000 för att installera minsta Boschen..

Jag kan själv köpa hem samma pump inkl frakt för 44275 kr från vvsgds.se, som för övrig även säljer installations sats framtagen för proffs vid bergvärme installationer: 6500kr. 44275+6500 = 50775kr.

Så egentligen blir jag debiterad minst 29000 kr för jobbet, servicebil och lite spill brine (slangarna ner i hålet är ju fulla), hur många timmar tar en installation egentligen?

Jo jag glömde fråga om man får installera allt själv? Jag har lite vänner och bekanta som skulle kunna ge mig ett handtag ifall jag bestämde mig för det, men kan man få någon som helst service eller blir man svartlistad hos lokala installatörerna då? ;-)
 
Redigerat:
Jag inser att jag börjar röra mig i periferin vad gäller vanlig installation, så jag plankar över till värmepumpsforum.. ;)
 
Brine delen får man inte göra själv, vad jag hört. Exakt vad som gäller vet jag inte. Om du får reda på det, så berätta gärna.

PS. Jag vill ha in en värmeväxlare på brine, men kommer troligen inte hinna med det i år. Sedan skall jag även koppla om de andra rören (nästan allt), p.g.a. en mycket dålig installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.