Hej, jag och min sambo ska bygga ett hus i mitten av sverige.

Storleken kommer att bli 7x10m = 70 m2. 2 sovrum, 1 toalett och ett kök/vardagsrum.

Huset kommer vara en rektangel, med toa, 1 sovrum och köksdelen på ena halvan ca 3.5x10m.
Andra halvan blir vardagsrum och ett mindre sovrum. 3.5x10m.

3.6 m till tak.

Plintgrund gäller. Lösvirke från lokala handeln.

Jag, sambon och min bror kommer bygga det själv.

Nu har jag några funderingar:

1. Funkar 45x220 som bjälklag?
2. Funkar 45x220 som takstolar? de kommer "vila" på en vägg på mitten 7 m totalt.
3. Funderar på ett tak med ca 5-7 graders lutning i plåt, vad tror ni?
4. Funkar det med 3 rader av plintar på 7 m?
5. Ytterväggar, räcker 170+45 cm plus osb och gips?

Tacksam för svar och en diskussion!
 
Välkommen till forumet!
  1. Ja, 45x220 räcker som bjälklag, men det kommer mer under punkt 4.
  2. Takstolar? Jag förmodar att du tänker bygga ett pulpettak. Ett låglutande tak med 7 meter långa balkar - nej det verkar inte bra. Jag hade valt någonting i limträ eller fackverkstakstolar. Men det där måste räknas på, det är inte bara att höfta till. Eller menar du att du ska ha en hjärtvägg? Det måste i vilket fall räknas på.
  3. Låglutande tak innebär alltid problem på ett eller annat sätt. Så finns det inte väldigt starka skäl emot det så hade jag valt ett tak med mer lutning.
    Gävleborg - ni har rätt mycket snö där väl?
  4. Har du tre rader plintar (i ytterkanterna och en bärlina i mitten) kan det gå, men 3,5 meter fribärande är mot övre gränsen. Jag hade gjort fyra rader, dvs två bärlinor.
  5. Ytterväggarna räcker hållfasthetsmässigt, Isoleringen kanske är lite i underkant, men det är ett så pass litet hus så det kanske inte spelar så stor roll.

Takhöjden 3,6 meter - menar du att det är den inre takhöjden? Det kommer i så fall att innebära att några rum kommer att vara högre än vad de är breda. Tror du inte att man får känslan av att stå nere i ett hiss-schakt då?
 
Redigerat:
Mikael_L
Danneå skrev:
3. Funderar på ett tak med ca 5-7 graders lutning i plåt, vad tror ni?
Ja varför???

Någon arkitektonisk tanke eller. Om man bygger "ett vanligt hus" men med så låg takvinkel blir det knappast snyggt. Sen är det rent konstruktivt en lite sämre lösning.

Du får gärna utveckla dina takidéer lite mer.

Välkommen till forumet förresten. :)

edit: hehe andersmc, du redigerade in en hälsning, din rackare :)
Ja vi kan gott bjuda på två. :D
 
Tack för det och tack för svaren!

Jag har varit här på forumet en ganska lång tid och sett vad folk skriver. Man får alltid nya ideer, så det är super!

1 och 4. Jag har också tänkt på att ha 4 rader med plintar, men det känns som att 45x220 ska klara 3,5 m. Men det måste jag kolla upp, så jag vet till 100 %.

2. Nja, tanken var att ha ett limträ i mitten av huset, sedan ha ca 3,5 m av 45x220, men det håller inte tror ni?

3. Ja, det kan snöa rätt mycket här uppe, tex. 1998. 2 m på 2 dagar! :p Men anledningen till ett "rakt" tak är dels att man inte kommer se taket eftersom det ligger mot skogen. Dels att jag läste en artikel här på byggahus.se där en "expert" säger att dessa "raka" tak med ca 5-7 graders lutning ska vara bra, rent av bättre än de med mer lutning, bara men inte ligger på 17-25 grader, det var det värsta! Vid 5-7 graders lutning så blåser snön av.

Vad rekommenderar ni istället? grader?

Sen vill vi kanske bygga ut huset vid ett senare tillfälle och då känns det lättare, med tanke på designen.

Det där med höjden på taket och hiss-schakt känslan har jag inte tänkt på. Men 3,6 m var yttermått med "rakt" tak.

Jo, jag tror det blir snyggt, som jag skrev tidigare kommer huset stå längst in på tomten med skog runt hela baksidan och delar av sidorna, så man kommer inte se taket. Sen är det tänkt att vi ska bygga till uterum med tak som kommer "ur" väggen. Alltså en bit ner från taket. Tanken är att huset ska vara välkomnande när man ser det, vill inte att taket ska dominera bilden. Vi vill helst inte ha ett vanligt V-tak.

Jo, jag tänkte att isoleringen skulle räcka med tanke på storleken på huset.

Tack!
Danne
 
Om du har lätt tak av plåt med 7 m spännvidd och upplag av limträbalk på mitten så rekommenderar man 45x170 av konstruktionsvirke C24 på c/c 600.
Men om du väljer ut bra tätvuxet virke utan för många kvistar på mitten av 45x220 så skulle jag gissa att det kommer det att räcka. Viktigt är att inte överskrida c/c 600.

Hur många upplag hade du tänkt på limträbalken ?
Vid totalt 3 upplag borde det räcka med 90x360. Uträkning får du hjälp med när du beställer balken.

Gå hellre upp till ca: 14 grader på taklutningen för att vara säker när du lägger eget plåttak. Falsat http://www.falsat.se/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=27 klarar ner till 8 grader och proffslagt falsat kan man lägga nära ner till 0 grader.
Papptak kan du själv lägga ner till 3 grader, men jag skulle rekommendera att du kör försigtighetsprincipen även här. Minst 5-6 grader.
 
Ok, som jag tänkte då att 45x220 skulle klara 3,5 m, bra info!
600 mm cc gäller naturligtvis!

Limträbaklen kommer ha 3 "stöd" ja! ;)

Ok, så du tycker 14 grader, hmm... Jag lär nog kolla upp det där med någon tillverkare, men bra info om falsat-tak!

Tack!
 
Ett hus 10x7 meter och pulpettak med 14° taklutning kommer att se väldigt märkligt ut. Har du 3,6 takhöjd i den höga änden får du 1,8 i den låga!
Sen är det ju en fråga om tycke och smak, men jag personligen tycker det oftast blir väldigt fult med pulpettak. Därför har jag också svårt att se vitsen med att bygga så. Men det är ju ditt hus, så du bygger hur du vill.
 
Mikael_L
Ska ni ha pulpettak så ska ni nog gå på mindre lutning än 14 grader. Nåt under 8 grader tror jag blir bra. Men ni ska vara beredda på att taket då antagligen blir dyrare, då det takmaterial som klarar låglutande ofta kräver proffs för att läggas. Vi amatörer har vare sig maskinerna, verktygen, kunnandet eller erfarenheten för sådant.

Sen är ett låglutande tak mer av en riskkonstruktion, då marginalerna för fel i utförandet inte är lika stora. Takläckage är mer troligt att vänta på ett låglutande.
Men man ska inte överdriva risken heller. Ett gott hantverk + att inte gå ner till absolut lägsta tillåtna lutning för konstruktionen ger dig troligt ett tak som håller mycket länge.
Men det där med det goda hantverket är ju viktigt, så kanske hellre en bra firma än en billig ...

Annars är ju alternativet ett tradionellt tak, då blir det billigare och enklare.
En extra fördel med en 7 meters fackverkstakstol, som den du länkar till från träguiden, är att den är fribärande över 7 meter och du har full frihet över väggplaceringar under.

Vill du har ryggåstak i hela eller en del av huset kan du använda saxtakstolar.
saxmini.GIF
 
Tack för den informationen!

Jag tror vi kommer köra på fackverkstakstolar... Vi bygger detta hus för att ha på sommaren, men vi vill ha alla bekvämligheter som ett vanligt hus, dock behöver vi inte det dyraste kaklet, bästa golvet osv.

Vi vill dock ha ganska högt till tak, högre än 240 cm, närmare 300 cm. Vad tror ni är lagom för detta hus?
 
Jag tror att ett så pass litet hus som ska vara så högt kommer att se märkligt ut, både på utsidan och inuti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.