Hej! Jag undrar om det är någon som kan hjälpa oss bestämma om vi ska tilläggsisolera utvändigt när vi helrenoverar vår putsfasad.

Vi har renoverat invändigt och beslöt oss då för att riva bort tretex och på sina ställen gips för att istället putsa och finspackla. Vi har tilläggsisolerat vinden rejält.

De polska hantverkare vi har använt oss av tycker att vi ska använda cellplast och sedan putsa fasaden. Alternativet skulle vara att bara putsa fasaden och istället satsa på att köpa en värmepump.

Huset är från 20-talet, 1 1/2 plan på 100 kvm. Fasaden är 30 cm tjock tegelvägg.
Vi ska även byta fönster.

Vad jag förstår så är fördelarna med cellplast att själva arbetet går snabbare och de isolerande egenskaperna förstås.
Nackdelarna är kanske att huset inte andas som det skulle gjort med bara puts, samt de estetiska aspekterna.

Är det någon som kan ge oss råd i denna fråga?
 
står det mellan värmepump och isolering så väljer jag klart värmepump.
men om det endå ska putsas så blir väl inte mer kostnaden för isolering så gigantisk eller?
 
Varför inte isolera och köpa värmepump, elen blir inte billigare....

om man bara får välja ett av alternativen så hade jag tilläggsisolerat då er befintliga uppvärmining kommer att bytas ut förr eller senare medans er fasad står sig i många år.
 
Huset är nästan 100 år gammalt och nu är det dags för lite underhåll. De gjorde något rätt när de byggde det. Vem tror på allvar att en frigolitfasad håller ens i närheten av halva den tiden? Om tio år kommer vi att sucka lika mycket åt fuktsamlande putsad frigolit som plåtschabraken med isolering under man spikade utanpå husen för inte många år sen. Låt huset fortsätta vara ett 20-talshus och byt uppvärmningssystem till berg/jordvärme. Synd att ni slet bort Tretexskivorna, de isolerar faktiskt en del.
 
håller med"orten"tretexskivorna gör större skillnad än vad man tror
 
Det var besiktningsmannen som rekommenderade att vi tog bort tretexen. Huset andas inte, risk för fukt.
 
Så besiktningsmannen menade att gips andas då? Man tager sig för pannan.
 
praame skrev:
Det var besiktningsmannen som rekommenderade att vi tog bort tretexen. Huset andas inte, risk för fukt.
Den rekommendationen låter halsbrytande, onekligen. Skivan är porösare än jag-vet-inte-vad. Men om du nu fått signaler om att du ska vakta på fukten ska du verkligen be en sakkunnig om råd när det gäller cellplastisolering, där finns det säkert många möjligheter att ställa till det. Jag hade i alla fall aldrig blandat teknik och material från olika sekler på det viset.
 
Vi har putsade väggar. Ingen gips någonstans. Besiktningsmannen och energirådgivaren hade ingen direkt rekommendation vad gäller den utvändiga tillägsisoleringen.
 
Angående tretexen så sa besiktningsmannen inget specifikt om vårt hus. Han sa att det brukar bli problem med tretex. Det var en risk (för framtiden) att ha tretex.
 
Det var bra att ta bort tretexen, den suger upp den fukt som kondenserar på den relativt kalla ytterväggens insida. Vi har tilläggsisolerat yttersidan på vårt putsade hus i samband med omputsning. Eftersom vi har tegel/betongväggar med puts utanpå finns det inget som kan mögla innaför cellplasten. Tänk bara på att flytta ut de fönster som finns på de tillägssisolerade väggaren annars ser fönstrena "insjunkna" ut.
Håller med om att ni dessutom kan skaffa en värmepump för att ytterligare minska energiförbrukningen.
 
Ja, vi har ju också tegelväggar med tjockputs. Vi hade i så fall tänkt isolera 5 cm utan att flytta ut fönster. Att flytta ut fönster känns som ett stort företag.
 
Väggarna mår bättre av isolering på utsidan än av treetexen på insidan.
Ni skulle byta fönster skrev du tidigare, enkelt att i samband med detta flytta ut fönstrena de sex cm som krävs för att inte förändra husets utseende. Takutsprånget måste klara av tilläggsisoleringen också.
 
Vad händer med väggen invändigt och inmurade stenfönsterbrädor?
 
Sidor och tak i fönstersmygen putsar du upp och tapetserar eller målar. Mellan fönsterbänken och fönstret får du antingen fälla in en passbit av sten om det går att få tag på, betong eller puts. Det blir djupare fönsterbänkar där du får plats med större blommor om du är intresserad av det.
Huset kan komma att se hålögt ut om det blir för djupa fönsternischer på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.