Ska knåpa ihop en TV-bänk men funderar vad som är lämpligaste materialet.
Bänken skall målas.
Är det spånskiva, mdf, lamellträ eller vad är lämpligast?
 
Mdf.
 
Videoten skrev:
Ska knåpa ihop en TV-bänk men funderar vad som är lämpligaste materialet.
Bänken skall målas.
Är det spånskiva, mdf, lamellträ eller vad är lämpligast?
Spånskiva - billigt men behöver spacklas.

MDF - Lätt å jobba med, lite dyrare men lite spackling

Lamell - onödigt dyrt om du skall måla - kan annars bli rackarns snyggt lackat eller betsat.

Så mitt val blir nog MDF om jag skall köpa - annars blir det en Cajsa Warg...
 
ACME skrev:
Mdf.
ACME var lite snabbare:)
 
Hakar på denna tråd :)

Måste sidorna på en mdf skiva spacklas innan målning för att det ska bli snyggt?

Eller räcker det att slipa?
 
Gjorde min av mdf. Saknas handtag på luckorna som öppnas neråt. ca 260 lång och 60 djup. Gjorde tre lådor/skåp för att lättare kunna flytta med den senare. Gott om lufthål under, kabelränna i bak kant både nere och uppe samt hål i sidorna invändigt för att lättare kunna koppla ihop allt. Funderar även på att göra en sockel men det får bli ett senare projekt. Apparaterna blir varma så se till att ha god ventilation eller fläkt.
 
  • DSC02448.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tiger79 skrev:
Hakar på denna tråd :)

Måste sidorna på en mdf skiva spacklas innan målning för att det ska bli snyggt?

Eller räcker det att slipa?
Kolla inlägg 22 och 23 i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/112699-dags-att-snickra-sjaelv.html

Alternativt kan du "stänga" kanten med vanligt vitt trälim utspätt med lite vatten, eller vanligt snickerispackel för den delen. Själv tycker jag att det är enklast att stryka på det med fingret. Sen behöver du förstås slipa lite innan du börjar måla. Om du inte "stänger" så kommer kanten suga i sig ganska mycket färg och så är det svårt att få det jämnt.
 
Alternativt kan du "stänga" kanten med vanligt vitt trälim utspätt med lite vatten skrev:
Tackar.

Är sugen på att bygga egna skjutdörrar..
 
Tiger79 skrev:
Tackar.

Är sugen på att bygga egna skjutdörrar..
Det funkar utmärkt i MDF - jag har själv gjort i 10mm, med 10mm "ram", lagd utanpå på både fram och baksida, sen sprutmålat. Blev utmärkt.

//Daniel


Bra tråd, bra fråga och bra svar, men gör sig bättre i Möbelsnickeri, så jag flyttar den dit.

//Moderator
 
Tack för input.
Verkar bli MDF, om jag nu inte ändrar mig och betsar istället.
/Anders
 
Daniel_N

Tackar för input.

Funderar på att sätta fast en ek ram på framsidan efter sprutmålningen. Gäller bara att få tid till detta projekt...
 
  • Gilla
p.a.n
  • Laddar…
Om man går på mdf vilken tjocklek skall man köra med 10, 12, 16 eller 19?
TV-n väger väl en 35kilo sen är det ju lite annat som skall vara under.
 
Det beror helt och hållet på avståndet mellan benen/ståndarna mellan hyllplanen.
10 och 12 skulle jag dock säga går bort direkt pga att det är för klent, börja titta från 16 och uppåt.

Du har ingen skiss vi skulle kunna titta på?
Blir lättare att ge råd då... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.