Ja, i vilket väderstreck ska köket ligga? läste någonstans att det är bra att ha det mot norr, särskilt om man har planer på skafferi med tanke på temperatur...

Förra huset hade kök mot öster, detta huset har kök åt väster..Trivs nog bättre på ett sätt att ha köket MOT gatan men visst finns det fördelar att ha det på baksidan, lite avskilt från passerande...

Hur tänker ni när det gäller placering av rummen gällande väderstreck OCH insyn?
Jag gillar avskildheten vid vardagsrummet (ingen behöver ju stå och glo på en när man tittar på TV i mysbyxan ;-)
Tvättstugan mot grannen eller på baksidan (inget vidare fönster att visa upp när man har klädstreck, tvätthögar och naken karl som står och stryker ;-)
Sovrummen, gärna morgonsol men det är gott att få ha ett litet mörkare,svalare sovrum..Det är bara att välja, morgonsol och bli väckt tidigt eller kvällssol, ha dte lite varmt när man lägger sig men mörkt & svalt när man ska vakna..
 
M
Öster för kök, norr för sovrum, är väl det brukliga. Men du beskriver ju själv rätt bra hur man ska tänka, så du får säkert rummen rätt placerat i kåken.

magentis
 
Redigerat:
En sak som slagit mig och mitt nya kök var att kyl och frys hamnade brevid ett västerfönster. Köket för övrigt mot norr. Solen skiner in på em och värmer upp de rostfria skåpsdörrarna så mycket att fukten efter disktrasan ryker när man torkar av.

//Daniel
 
För min del föredrar jag S-V eller V. om man vill ha altan i direkt anslutning till köket, för då utnyttar man den mest när får man kvällssol. Och lätt att bära ut kaffekoppen
 
Man hör ju ofta att köket SKA ligga i ett skuggigt väderstreck men det är väl egentligen bara om man ska ha ett uteluftventilerat skafferi som det är ett måste...annars smaksak: Frukost i morgonsol eller middag i aftonsol?

VI har köket i SV och det går bra men jag skulle nog säga att det kräver åtminstone en viss eftertanke när man planerar köket. Var man placerar olika funktioner i förhållande till fönstren, framför allt. Det är t ex inte så trevligt att göra långvariga varma jobb (som att steka pannkakor) med solen gassande direkt på sig.

Som du själv är inne på är det ju inte bara väderstrecken det beror på utan också vad som är gatu- resp trädgårdssida, åt vilket håll det finns grannar och var de har sina fönster, eventuell utsikt o s v...det är så pass mycket att det är svårt att ställa upp några generella riktlinjer, tycker jag.

I en annan tråd var någon inne på att stora fönsterpartier är bäst att ha i skuggiga väderstreck, för där släpper de ändå in mycket ljus men inget jobbigt solgass. Det lät klokt, tycker jag...om omständigheterna i övrigt tillåter det.

I vårt grannskap byggs det rad- och kedjehus med köket mot gatan (och i gatunivå - platta på mark) med stora fönsterpartier ända ned till golvet. Jag undrar lite hur arkitekten tänker då? Ska man täcka dessa stora fönster med gardiner, vad är det då för mening med dem? Eller ska man ha så coolt urban livvstil att man alltid har katalogprydligt i köket och lagar mat finklädd? Vad gör man då om man är bakfull eller har hållits vaken sen fyra av en skrikande bebis och bara vill hasa ned till köket i kallingarna eller nattlinnet med håret på ända och brygga sig en kopp kaffe, samtidigt som passagerarna i bussarna som rullar förbi några meter bort kan sitta och titta rätt ned på en?
 
Jag håller med dig i mångt och mycket. Jag bryr mig mindre om väderstreck och mer om omgivningen. Om huset inte står allt för nära gatan vill jag gärna ha köket åt det hållet. Är lite nyfiken och gillar att se vad som händer. Men inga stora fönster, har ingen lust att känna det som att jag sitter i ett akvarium :-/ V-rum får gärna lite mer avskilt. Inte för att jag ser några konstiga saker på TV *s* men jag tycker ändå inte att folk som passerar har att göra med vilken kanal jag väljer. Sovrum spelar inte så stor roll åt vilket håll, där kan man ju alltid hindra insyn med rullgardin om man vill. Tvättstuga på gavel eller baksida och gärna med en egen utgång.
 
Mikael_L
Köket ska naturligtvis vetta mot infarten, så man ser om/när någon kommer och direkt kan slå på kaffebryggaren.
Köket ska naturligtvis ligga mot norr, så det inte blir så ohemuligt varmt när man bakar eller steker och kokar en massa grejer under sommaren.
Köket ska naturligtvis vetta mot öster, så man har trevlig morgonsol till frukost och ev ha nära ut för en FM-baguette med kaffe på söndag fm.
Köket ska naturligtvis ligga mot väster, med altandörr där, så det blir nära att ta in och ut saker under sommarens (grill)partyn.
Köket ska givetvis vara åt söder, för åt norr och öst ska sovrummen vara (så det går att sova där även på sommaren), åt väster ska v-rum ligga pga av utsikt och kvällssol, och då blir det bara söder kvar ... ;)
 
  • Gilla
Jahren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.