Vi har just tagit bort den gamla masoniten från taket i kammaren ("salen"), hittat (delvis?) kilsågad takplank, som var limfärgad och har börjat tvätta bort färgen. Huset är ett timmerhus från förra sekelskiftet, men ser ut att huvudsakligen vara byggt av återvunnet material, så det var nog inte välbärgade byggare.

Nu till frågorna:
1) Under limfärgen är plankorna närmast mahognyfärgade, mycket snyggt när de fortfarande glänser av tvättvattnet. Kan den färgen vara en effekt av ålder, eller var det något man brukade göra med takplankor som gav den effekten? Dörrfoder ser ut att i understa skiktet ha någon likartad färg.

2) Där plankorna ligger mot takbjälkarna (spikade underifrån) är de ljusare. Varför? Kan de ha legat ovanpå bjälkarna tidigare och sedan flyttats ner? Jag tycker det stämmer för bra med våra bjälkar för att kunna vara en effekt av den eventuella tidigare byggnad som de kan ha suttit i.

3) Där dörren mot köket finns är det en omålad remsa i taket, som om det funnits en tunn vägg där tidigare. Förekom det att man gjorde en spiskammare in i rummet bredvid köket? Nära kakelugnen dessutom! :confused:

Taksam för alla synpunkter, svar och funderingar!

Tak20090613.jpg
 
Redigerat:
Att kåken är från sekelskiftet innebär väl inte 1909? Isf så är den garanterat betydligt äldre än så och det skulle kunna förklara en hel del.
 
Enligt uppgift från säljaren är huset byggt 1890, medan fastighetstaxeringen säger 1919 - så det är svårt att vara säker!

Eftersom det är byggt av återanvänt material, så är ju materialet äldre. Om byggaren var mindre bemedlad, så har han kanske i högre grad än annars valt äldre sätt att behandla ytorna. Men vad kan behandlingen av t ex taket då ha varit?

Det är f ö uppenbart handhyvlat.
 
Årtalet 1919 säger inget om husets ålder, det är då fastighetsregistret upprättades och äldre fastigheter får det årtalet. Att huset till stora delar är uppbyggt av återanvänt material var vanligt. Mahognyrött är inte ovanligt runt 1900 då ett murrigt ideal rådde. Det var dom tunga röda, gröna och mörkgrå färgerna som bl a Ellen Key och Karin Larsson gjorde upp med och skapade en lättare färgskala för interiörer. Det är svårt att tolka bilden, men det kan ju även varit ett långt skafferi och inte en kammare bredvid köket. Är väggen mot norr är det inte otroligt.
 
Tack, då kan jag sluta fundera på årtalet!

Om jag vill återskapa det mahognyfärgade taket - trots repor från färgskrapor - hur skulle jag då göra?
 
gafsan skrev:
Årtalet 1919 säger inget om husets ålder, det är då fastighetsregistret upprättades och äldre fastigheter får det årtalet.
Nej, det är 1909 som är det magiska årtalet! Det var då fastighetsregistret upprättades. Alltså betyder 1919 någonting i detta sammanhang, men inte nödvändigtvis att huset byggdes då. Kanske byggdes huset ut eller förändrades markant på annat sätt, det skulle kunna förklara det nya årtalet.
 
Redigerat:
Nu kollade jag fastighetsdeklarationen; det står 1909 - jag kom i håg fel - visste ju inte att det betydde något!
 
Så då är 1890 troligtvis det rätta årtalet! :)
 
Vårt hus är bevisligen byggt 1899-1900 men i fastighetstaxeringen står det 1909.
 
Vårt hus är byggt 1844 men i register står det 1874. Inte helt tillförlitliga alltid.
Försök forska lite kring tidigare ägare för att få rätt årtal. Kolla på http://minfastighet.lantmateriet.se/ där man med bankid kan få reda på lite info om sitt hus. Kolla länkarna längst ner för nyttig och nästan oläslig (handskriven med gammal stil) info :)

Inget bra svar på dina frågor dock...
 
""" Kolla på http://minfastighet.lantmateriet.se/ där man med bankid kan få reda på lite info om sitt hus. """

Tack! Det var jättebra info - jag trodde jag var tvungen att gå dit personligen. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.