Min automower 220ac har gått in på sin andra sässong och från en helt felfri första ha den nu två gånger på kort tid blivit stående mitt på tomten och larmat på låg batterispänning. Får känslan av att den irrat omkring och letat tills batteriet tagit slut... Vad göra åt detta? Laddstationen ligger lite illa till, men jag har guidekabel nedgrävd tvärs över hela tomten som den brukar nosa upp väldigt omgånde vid återgång. Den missade inte en gång förra året...
 
Ändra inställningen när den skall ut till att följa guiden så många meter som möjligt så ser du om den ev är skadad, mycket tyder på att guiden är av eller inte ansluten korrekt.
 
Söker den inte laddstationen via begränsningskabeln efter en stund? Eller har du stäng av den funktionen?
 
Jag har pillat lite med den nu. Den är inställd att söka guide efter 1 minut och begränsningsslinga efter 11 minuter. Den hittade guiden direkt då jag testade så något avbrott är det nog inte. Dessvärre fick jag ändra korridorbredden till 6 istället för originalinställningen som är 10. Jag är dock hundraprocentigt säker på att jag gjorde detta redan vid installationen då laddaren är lite dumt placerad i en passage med kort avstånd mellan slingorna. den stod ofta utanför laddaren och snurrade mellan slingorna. Vet inte varför den var återställd? Nu är verkar det dock inte vara några problem att hitta hem längre
 
Lyfter tråden lite, jag har en Automower 230ACX som fungerar klockrent tills jag drog förbi med trimmern o mosa till laddkabeln :( Men det är fixat nu ! En sak jag funderar på är, var går guidelinorna någonstans ? Är guiden kopplad på Begränsningskabeln eller hur finkar det. Klipparn medföljde vid husköpet, så jag har inte installerat själv....
 
Famgoding skrev:
Lyfter tråden lite, jag har en Automower 230ACX som fungerar klockrent tills jag drog förbi med trimmern o mosa till laddkabeln :( Men det är fixat nu ! En sak jag funderar på är, var går guidelinorna någonstans ? Är guiden kopplad på Begränsningskabeln eller hur finkar det. Klipparn medföljde vid husköpet, så jag har inte installerat själv....
Mig veterligen så ska/är den kopplad från laddstationen ut till begränsningslingan. Det jag inte vet, då jag har en 220AC (1 guidekabel), är hur man ska koppla den. Ska den dras till vänster eller höger om laddstationen, om man har den framför sig? Tycker manualen är kass i detta fall. Nån som vet?
 
Jag tycker manualen är väldigt tydlig i hur guidekabeln ska placeras från stationen. Kolla sidan 34 http://www.automower.se/files/Automower/doc/OM/SE_OM_2008_220AC & 230ACX.pdf

Rakt under plattan helt enkelt och sen en bit bakåt.

För att kolla exakt var guidekabeln är nergrävd på en tomt kan man använda kommandot "testa ut" i menyn där man ställer in guidekabel. Ställ korridorbredd på 0 och proportion guide till 100% så kommer klipparen att följa kabeln exakt.
 
Kapar tråden för en liten fråga: jag behöver mer begränsningskabel till min generation 1 automower. Finns det alternativ till originalet?
 
Ring skrev:
Kapar tråden för en liten fråga: jag behöver mer begränsningskabel till min generation 1 automower. Finns det alternativ till originalet?
Det kom en ny kabel förra året, som ska tåla bättre att ligga i jord än dom gamla varianterna. Finns i 150 m rulle för 700 kr, eller 250 m för 900 kr. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.