Finns det någon ekonomi i att installera kompletta paket som finns på marknaden?
När jag läst runt här så verkar det som att man måste vara en tekniknörd av rang och verkligen älska att hitta på egna universallösningar som ingen tänkt på tidigare?

Antag att man tycker:
-tekniken är skittråkig
-struntar i miljön
-hatar att underhålla saker och ting
-har bergvärme som uppvärmning
-det vore bra om man kunde spara lite pengar och höja värdet på huset

Finns det då någon anledning att installera lite solvärme?
Spontant tycker jag det verkar billigt??
detta erbjudande t.ex: http://www.verktygsboden.se/V06/shop/annons/solfangare200812.pdf
 
Jag bygger på sista antagandet lite.
Det verkar som man kan för enkelhetens skull räkna med 1kr/kwh (med energiskatt och moms), kan det stämma?
Isåfall skulle det väl ta dryga 14 år för att den ska gå på plus om den ger 1042kwh/år, förutsatt att jag läst reklamen rätt och att priset på el håller sig stabilt.
Eller är jag helt ute och solar?
 
För alla argument, ja!
-Teknik tråkigt, man behöver inte bry sig om det fungerar:)
-Ja, ja det är bra för miljön, men du spara PENGAR:D
-Jag har köpt föräldrahemmet som varit utanför släkten i tio år. Pappa byggde solfångaren 18 år sen och den fungerar. Han har bytt pump 1 ggr under åren, förre ägaren ringde honom när den började rassla. Är snart dax igen, ca10 år. :)
-Nja, men jag tror att man inte skall lägga alla ägg i en korg, men om det är rätt för dig bestämmer du:)
- sparar pengar ja, värde ökning det vet jag inte, är uppväxt med dem, har inte ens tänkt på det:confused:

Hade jag köpt ett annat hus utan solfångare, så hade jag satt solfångare.

Men jag har plana solfångare. Tekniken är prövad, jag vet den fungerar.
 
Det fungerar.

Och en sak till. Vad än priset är på elen (som inte kommer bli billigare framöver). Så kapar värmepump eller solfångare stora delar av totala kWh-priset.
 
  • Gilla
Bengt_j
  • Laddar…
Ja det priserna är det inget fel på.
Hur lång tid det tar rent ekonomiskt att 'tjäna in' investeringen är en annan historia, det är ju inte som att sätta in en luftvärmepump om man har direktverkande el t.ex.

Men du har gratis varmvatten på sommaren = duscharna känns extra sköna efter en solig dag, gratis är gott ;)
värdeökning tror jag absolut det är, och man verkar ju miljömedveten, det kan göra bra för egot ibland.
 
Det beror på .Om man ska göra allting själv,så kan det behövas lite mer kunskap.
Inte så mycket tekniknörd, mer som rörmokare!
Men själva principen med solvärme är ju enkel och det sköter sig själv.
Vet inte så mycket om solpaneler men solfångare är lätta att förstå !

Men lejer man bort all instalation, så drar det ju iväg i kostnad....

Samtidigt är det kul med solenergi(tycker iallafall jag).
Man ser vilken kraft solen har!
Nästan så att det har blivit lite roligar att sitta på jobbet när solen skiner;-)
 
Hur snabbt tjänar man in investeringen i en ny bil.......?

Solfångare tjänas ju faktiskt in, tar ett tag men fördelarna med solfångare finns ju förhoppningsvis kvar även när den är intjänad. Fördelen med en ny bil är att den är Ny men den är inte ny så länge, sen börjar den kosta..
 
Tycker även jag att diskussionerna om just ekonomin är totalt urspårad när det gäller det här ämnet.

Jag undrar också på om alla räknar så hårt och vänder på allt när de gör övriga investeringar hemma. :)

I sånt fall borde väl fler vara millionärer än de är !?.

Detta är ännu i sin vagga, vilket är en total katastrof med tanke på hur länge det funnits uppfunnet och på marknaden.

Så klart är allt relativt.

Mest för kronan luftpump för värme o solvärme till varmvatten. I alla fall i södra Sverige.

Mest investering per krona i solfångeriet är så många kvadratmeter yta som möjligt.

Sen avancerar det med golvärme o fångare på lågtempslinga. = mer grejer - längre pay off tid.

Har du redan bergvärme så ska du kapa från ca. 0,33 öre ( om pumpnen funkar riktigt ) till 0,03-0,12 öre. Alltså besparing på 0,21-0,30 öre per kWh - investeringskostnader. Då är ju frågan om det är värt det. Eller lägga de där mer 100-lapparna i månaden på anläggningen du har.

Själv kastade jag ut olje/elpanna och sprar en 23-25000:- om året på den nya totalanläggninen och då är det ju lätt att räkna hem investeringen på 100-130 000:-.


Mvh. Anders
 
Redigerat:
Anders Svensson skrev:
Mest för kronan luftpump för värme o solvärme till varmvatten. I alla fall i södra Sverige.
Mvh. Anders
Har 2 st små luft/luftvärmepumpar och solfångare på varmvattnet. Totalkostnad 37000 kr eftersom jag byggde solfångarna själv och fick värmepumparna installerade av min svåger som är kylmontör. Hade 24000 kWh, nu har jag ca 8300 kWh inklusive hushållsel. Visst tusan fungerar solfångare och visst sparar man pengar. Räknar jag enbart på solfångaren så har jag 6 års pay-off. Denna typ av sýstem är ofta effektivare än bergvärme i södra Sverige. Jag köpte sedan isolering för 6000 och petade upp på vinden och in i sidovindarna. Klart prisvärda investeringar.

Med bergvärme får man lång pay-off på solfångare. Men det finns ju något som heter Eviheat, eller hur ?

MVH/Gano
 
Jag slipper elda under större delen av sommaren, fick man bara sambon att förstå att man inte kan duscha närsomhelst så hade det gått ännu bättre.

Fast sen vill man ju bli av med spillvirke också och i pannrummet får man vara ifred.

Sånt är svårt att räkna på.

Men har man råd så varför inte, elen blir knappast billigare. Ju förr man köper desto snabbare kan man börja tjäna pengar och yngre blir ingen av oss härinne ;)
 
Wahligula skrev:
Hur snabbt tjänar man in investeringen i en ny bil.......?

Solfångare tjänas ju faktiskt in, tar ett tag men fördelarna med solfångare finns ju förhoppningsvis kvar även när den är intjänad. Fördelen med en ny bil är att den är Ny men den är inte ny så länge, sen börjar den kosta..
Håller med, men payofftiden är ju lite lång för en vedeldare.;)
Andra fördelar är att man inte vill eller hinner elda på sommaren...
Bekvämlighet är värt mycket...:p
 
Jag har 12 kvadrat solceller och det är är klockrent, det sköter sig självt och jag behöver inte elda för varmvatten på sommaren + om man vill ha lite värme någon kall natt.
 
v-g skrev:
Jag slipper elda under större delen av sommaren, fick man bara sambon att förstå att man inte kan duscha närsomhelst så hade det gått ännu bättre.

Fast sen vill man ju bli av med spillvirke också och i pannrummet får man vara ifred.

Sånt är svårt att räkna på.

Men har man råd så varför inte, elen blir knappast billigare. Ju förr man köper desto snabbare kan man börja tjäna pengar och yngre blir ingen av oss härinne ;)

:D

Du har några alternativ att välja på. För det andra är en narturkraft du ej rår på.

1: Elda mer, för mentala hälsan skull.

2: Större accvolym o mer kvadratmeter solfångare.

3: Flytta till att land med mer soltimmar på dygnet och året. Så kan duschandet äga rum på större del av dygnet.


Känn dig inte ensam broder!. Jag tror att vi har samma problem vart i landet vi bor, eller vart i världen vi bor.



:) Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.