Här kommer en liten historia om hur det kan gå om man har oflyt med att välja fel entreprenör.
Vi gick på rekommendationer från både hustillverkare och andra som byggt med denna firma, men det blev inte bra för det.


Stomresningen skall börja och det första byggaren gör är att beklaga sig över konstruktionen med så mycket stålbalkar. Byggaren har själv räknat fram offerten och har haft konstruktionsritningarna i ca 5 månader, men han hade tydligen missat denna lilla detalj.

Han har med sig en kille "som har svetsat förut" men resultatet ser mest ut som kattskit.

Byggaren inser att han har beställt en för liten kran, den räcker inte fram till bortre gaveln. Han har haft flera månader på sig att kontrollera förutsättningarna och har inte ändrat sin ursprungliga offert ang. kranstorlek.

Dag 2 kommer en större kran och de första väggblocken. Man monterar undervåningen och trots att det ösregnar så går man hem för dagen utan att täcka för ordentligt, utlagda spånskivor och husdelar lämnas under bar himmel. Jag påpekar att detta förfarande nog inte är helt OK men får till svar att det är ingen fara.

Kontaktar hustillverkaren och får som svar att självklart skall det täckas. Blir lite fundersam..

Vid kontroll av montaget hittar jag direkt flera missar och uppenbara dumheter som jag påpekar nästa dag. Får då veta att jag som inte är byggare nog inte skall anmärka på saker som jag inte vet något om. Kollar återigen med hustillverkaren som ger mig rätt och ytterst motvilligt gör byggarna en halv ansats till åtgärd.

Såhär har det fortsatt, byggarna gör fel, är otroligt slarviga och gång på gång har jag stämt av med tillverkaren och fått rätt.

Några små saker som har hänt:

en gavel på övervåningen monteras lite på diagonalen

En bärande limträbalk sågas sönder "för man förstod inte hur den skulle moneras" . Man hade inte läst ritningarna är en bättre förklaring.
Denna balk skulle bära den diagonalmonterade gaveln, resultatet innan korrigering var att gaveln frihängde mellan långsidorna. Jag upptäcker detta efter det att takråsponten är spikad, man har alltså bara kört vidare utan att bry sig det minsta.

Takstolarna monteras så att samtliga hänger i luften längs en långsida, de vilar alltså inte mot hammarbandet. Det är 5 - 10 mm luftgap, takstolarna balanserar på några spikar vilka är av fel dimension och alltför få i antal.

Takstolarna ligger heller inte mot de bärande limträbalkarna i taknock.

Bärande hörnstolpar sitter så löst att man kan vrida till dem med bara händerna

Väggblock är inte ordentligt fastsatta mot syll

Man använder ungefär hälften av föreskrivet antal spik vid sammanslagning av bjälklag

Det finns mycket mer att ta upp men det blir lite tröttsamt.

Nästa intressanta händelse är att byggaren fakturerar hela entreprenadsumman mitt i allt detta, fullt medveten om att jobbet inte är klart samt att han frångår avtalet. Självklart så fick han dra tillbaka fakturan på obestämd framtid.

Man har hänvisat till HusAMA och säger hela tiden att "det är godkänt att väggar lutar så mycket, det är godkänt att stolpar inte står helt lodrätt" o.s.v

Vad jag inte fattar är hur man kan stå ut med sig själv när man uppenbart måste veta att man lämnar ifrån sig ett osannolikt dåligt resultat och dessutom försöker få kunden att tro att det är OK. Vill man inte göra ett bra jobb? Är man så inkompetent att man inte kan göra ett bra jobb?

Byggaren har också fällt kommentaren att det är så dålig ekonomi att bygga småhus.....

Varför håller han i såfall på med just det, och det blir ju inte billigare av att ha folk gåendes i veckor efteråt för att rätta till allt elände som man ställde till med i första svängen.

Dessutom har större delen av vår semster gått åt till korrigeringsarbeten istället för det vi hade planerat då vi inte kunnat bygga vidare invändigt. Känns otroligt surt och resulterar i betydligt senare inflytt än vi hade tänkt.

Nu hoppas vi att det inte dyker upp så många fler arbetshindrande felaktigheter så att vi kan jobba framåt istället för bakåt.
 
Trist att höra. Frasse...
Det är då fan att det blir så där trots att du fått rekommendationer. Det är antagligen så att firman fuskar jämt, men kommer undan med det då de antingen duperar kunderna eller helt enkelt inte blir upptäckta.

Har du nån bra KA eller kör du själv?
Finns det nån chans till hjälp från tillverkaren?
 
Hantverkare är ofta "knutna" till en viss husfirma. Med andra ord är det nog många som är intresserade av vilken husfirma som rekomenderar hantverkare av denna dignitet. Detta utan kritik mot ursprungsleverantören.
 
Jag kan bara beklaga att du har råkat ut för en riktig ärkeidiot. Det där är ingen hantverkare, det är en klåpare! :surprised: :surprised: Du får nog släpa dit din KA för annars så kommer det att heta att du har godkänt bygget för att du har inte sagt något och då får du problem sen.
Ni kan nog räkna med ett uppehåll på ett halvår för det är den marginalen som behövs för att fixa deras fel mm mm. Jag har "eftergått" i modulhus och jag slutade för att husbyggarna hyrde in idioter som drog ihop kåken från början. Lycka till
mvh
A
 
Frasses inlägg låter mycket likt mitt eget bygge. Antingen har vi anlitat samma usla firma eller så finns det flera så usla firmor.

I mitt fall var det till råga på allt den slarvande byggmästaren själv som var kvalitetsansvarig (ja, jag vet att det är korkat att gå med på det som kund. Men jag fattade det inte när kontrakten skrevs före byggstart...). Jag talade med andra fristående KA och kommunens byggnadsinspektörer och med advokater och alla blev lika förvånade över att jag var kritisk mot just den här byggmästaren, för han hade så gott rykte. Då undrar jag bara - hur dåliga är i så fall inte alla andra byggmästare, som inte har lika gott rykte?!!!

Tack och lov att vi inte köpte nyckelfärdigt. Dels får många inte ens tillträde till sitt bygge under tiden och dels vet man ju inte vilket korthus som döljer sig bakom tapeterna. Tror sjutton att nyckelfärdiga hus inte har så många anmärkningar vid slutbesiktningen!

Om vi någonsin skall ha nytt hus igen, skall vi bygga det HELT själva.
 
Vi har haft en förbesiktning där byggaren, min KA samt besiktningsman från GarBo var närvarande.
När jag fick veta att byggaren kallat till besiktning utan att vara ens halvfärdig så kontaktade jag besiktningsmannen direkt och diskuterade läget. Han fick en lista med mina observationer och ställde sig då frågande till varför han skulle komma överhuvudtaget då det knappt var besiktningsbart. Notera att det var byggaren som kallat till besiktning!
Vid besiktningstillfället började han med att fråga byggaren om han tyckte att det var värt att besiktiga, och jajamensan visst var det det.

Det blev nedslag på alla mina kommentarer + ett antal till som jag inte hade koll på själv, utslaget blev ej godkänt och åtgärdas snarast möjligt. Efter det kom en "städare" som enligt egen utsago inte gör mycket annat än rättar fel åt "min" byggare. Som jag tolkar detta har byggaren satt i system att starta en massa projekt med hjälp av ärkeklåpare och sen skicka städpatrull efteråt om kunden har några invändningar.

Som tur är köper vi endast stomresning och det beslutet ångrar jag inte en sekund. Man kan som byggare dölja mycket bakom lite gipsskivor, kunden har inte en chans att se annat än ytskiket och vet ej hur bygget egentligen ser ut.

Som tur är har jag skaffat mig ganska bra kunskaper i det mest elementära i husbygge samt har en svärfar som är snickare så vi har tillsammans kunnat se och hitta en hel del som en "normal" kund inte gärna kan tänkas anmärka på, förmodligen räknar byggaren med att de flesta accepterar utan att ifrågasätta.

Vi har inte betalt en enda krona för entreprenaden ännu, men vi kommer att delbetala då de flesta dumheterna faktiskt är åtgärdade.

Man hann inte med att göra allt innan semestern, och när jag påpekade detta tyckte byggaren att jag kunde åtgärda det sista själv. Så får det bli då vi inte vill se fler klantskallar, nedlagd tid avräknas från den innehållna summan.

Det enda man kan vara säker på är att inget blir som man tror :p

Då vi inte är klara med varandra ännu så vill jag inte lämna ut namn ännu, han kan ju (mot förmodan) visa lite goodwill i slutsummeringen.

Jag vet att han har blivit rekommenderad av flera olika husleverantörer (och ställt till det där med enligt diverse underentrprenörer) så han är inte knuten till någon enskild.

Jag har haft täta kontakter med min leverantör (VallsjöHus) som åtminstånde säger sig tycka att det är pinsamt och konstigt då man tidigare haft mycket god erfarenhet av denna byggare.

Om jag nån gång blir så sinnesförvirrad att jag tänker bygga ett hus till så blir det i lösvirke, byggt med mina egna händer och helst ska man väl fälla träden själv oxå. ;)

 
Det verkar som vi har haft en osannolik tur då vi inte stött på den här typen av "hantverkare". Min gissning är att ni bygger i storstadsregion och då är de lika många som kackerlackor på ett sunkigt hotell vid medelhavet....
Vi bygger utanför Stockholm och vi valde, med hjälp av vår husleverantör en liten byggfirma från västergötland. De har sedan bott i husvagn på byggplatsen under veckorna. Det har blivit både billigare och bättre ;D då de har det som kallas för yrkesstolthet. Vi har varit inblandade i bygget under hela tiden då vi gör en del själva så jag har sett hur de jobbar och så här långt har det bara blivit några få anmärkningar, som dessutom varit enkla att åtgärda.
Vi är snart klara med tapetseringen och det märks i hörnorna att de varit noggranna för vi har bara varit tvunga att skära i ett hörn pga att det varit lite snett.
Mätte det sedan och det visade sig att väggen lutade 3 grader vid hörnet.
Hur som helst, det är j-ligt trist när man har att göra med puckon men det enda språk de förstår är frånvaron av betalning men det är ju inte mycket till tröst när man får jobba häcken av sig för att fixa efter dem.

PS. Glöm inte sätta ut namnet på dem när du är klar med dem. Det är nog fler än de tror som läser forumet.

/Calle
 
Nix, alla odågor gömmer sig inte i storstadens anonymitet. Vi bygger i en småstad (i Blekinge).
 
Trist historia Frasse, hoppas ni kommer vidare och slipper tänka på den tråkiga inledningen.

Jo kör i lösvirke nästa gäng ;), Fast du får vila ut några år först...

För oss går det hyfsat, stommen är i stort sett klar, lite isolering kvar i taket, sedan dags för golvvärme våning 2, EL, lite VA till övervåningen, mm, 45 mm mer isolering sedan gipsning, lite spackling, osv.. Vet inte om det precis är helt rakt men det är bättre att göra misstagen själv.

Hälsar Ingvar
 
Jag hoppas verkligen att du får ersättning för den (rent ut sagt) skiten som hantverkaren verkar prestera!

Det rimligaste jag tycker du kan göra, om nu kåken inte är helt klar (har du skrivit något om det så ber jag om ursäkt, skumläste bara)

Är att du säger upp tidigare nämda hantverkare, anlitar en ny och skickar samtiliga fakturor på det som är felbyggd och måste rättas till, till den tidigare "hantverkaren".


Mvh

Daniel
Maskinförare.
 
Lite uppdatering:

Vi har fixat det mesta via annan byggare, men det dyker hela tiden upp nya små intressanta saker.

Det senaste är att takpappen är i princip löst utlagd på ena takhalvan, den är endast punktad med häftklammer lite här och där.
Vid närmare kontroll visade det sig att råsponten inte är spikad i varje planka utan även den lite här och där. Det nedersta skiftet mot vägglivet var knappt spikad alls, om man petade underifrån så lyfte hela råspontluckan, i princip samtliga luckor längst ned var mer eller mindre lösa.

Jobbigt läge då plåtisen har kommit en bit på vägen med det falsade taket och takfotsrännorna.

Vi kom fram till två alternativa lösningar

1. Plåtisen river det han har gjort och luckorna spikas på vanligt sätt. Dyrt och tidsödande

2. Vi monterar långa plåtvinklar på undersidan av råsponten, skruvar i takstol och upp i råsponten.

Vi gjorde ett test med vinklarna och det funkade riktigt bra så nu sitter iallafall de nedersta luckorna fast.


Jag har alltid haft för mig att råspont skall spikas med minst en spik i varje planka, men för att vara på säkra sidan så kontrollerade jag vad som är "branchstandard" när det gäller spikning av råspont.

KA, GarBo besiktningsman samt husleverantörens konstruktör sa samma sak, en spik i varje planka.

När jag tog upp frågan med byggaren fick jag otroligt nog medhåll, hans underentreprenörer har återigen gjort bort sig och fuskat å det grövsta. Åtgärder ska inledas snarast och består förmodligen i att pappen snittas över varje takstol och kompletterings-spikning utföres.


Om man nu fuskar med att spika fast råsponten, varför lämnar man då pappen i princip lös så att det är hur enkelt som helst för mig att kontrollera jobbet ???

Folk är inte så dumma som man tror, de är betydligt dummare
 
Dom kanse skulle spika klart senare? ;D ;D ;D
hehe.
/E
 
Jo, kanske det ;) Varför göra nåt idag som man kan skjuta upp till imorgon?

Faktum är att efter påtalande av denna brist skickade byggaren två killar som spikade fast det hela och dessutom spikade fast takpappen med riktig pappspik. De andra hade bara punkthäftat. Det var ju i.o.f "bra" då det var synnerligen enkelt att lätta på pappen och på så sätt spika råsponten, betydligt bättre lösning än att skära upp pappen och klistra remsor efteråt.

 
Hej

Måste bara berätta att det inte alltid är så att det fuskas o "fixas". Vårt hus är nästan klart för inflyttning (slutbesiktning om en dryg vecka) och "våra" snickare har verkligen varit toppen. Raka besked, inget knusslande när vi kommit med knöliga förslag och inget fusk vad vi kan se. Har de stött på något som verkat konstigt så har de endera ringt oss och frågat om vi verkligen ska ha det så eller kommit på en bättre lösning och löst uppgiften. Detta är husfirmans egna snickare, så vi var lite oroliga innan eftersom vi inte kunde ta några referenser och helt enkelt fick köpa grisen i säcken, men ingen av våra farhågor har besannats.

Flyttpackande Fredrik
 
Jadu Frasse! Det är bara att beklaga att du också fått erfarenhet av det sämsta av det sämsta. Vi har också varit i den sitsen. Tror dock att du haft det ett snäpp värre! Kan det månne vara samma hantverkare som far omkring?! ::) Det är bara att gå vidare och försöka glömma! :-/ Det har vi "nästan" lyckats gjort... 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.