Jag har använt osmo color trävax till mina köksbänkar och skulle nu dra på ny top oil, det vanliga underhållet dvs. Den här gången blev resultatet dock att köksbänken blev full i små ljusa cirklar efter kaffebryggarens tassar. Jag försökte dra på ny färg, ebenholz (skivan i sig är bok), men träet suger inte i sig någon färg där. Hörde mig för hos handlaren vad jag skulle ta mig till och blev rekommenderad att slipa ytan där cirklarna finns, men nu har jag bara en ännu större yta som inte drar i sig någon färg. Vad kan detta bero på?
Handlaren menade att jag kanske har för mycket olja på skivan redan nu, men hur skall jag få bort oljan då om det inte ens hjälper att slipa? Finns det något medel som kunde ta bort oljan? Terpentin hjälper inte. Kan det vara så att kaffebryggarens tassar innehåller silikon och att detta trängt in i träet? Hur kan man tänkas få bort det i så fall?
 
Var det samma typ av olja som du skulle dra på nytt eller var det en anna typ?
Har själv använt osmos trävax för köksbänk (ek skiva) och har underhållit den många gånger runt kökskranen, utan att se någon skillnad. Det "smälter" in smidigt och lätt.
 
För att få bort oljan ur bänkskivan gör du enligt följande - ta avfettningsmedel för typ bil eller båt. Låt dra en stund och tvätta sedan med något alkaliskt tvättmedel typ målartvätt. Om du ser att träet reser sig är det bra, då har du öppnat upp träet. Låt torka och lägg sedan på trävaxet med ett skurnylon som har slipande/polerande effekt. Alltså, slipa inte innan du behandlar utan slipa/polera när du behandlar ytan.

Detta borde fungera, gör det inte det är det på tok för mycket olja i bänkskivan sedan innan och då är det bara att vänta ut tills skivan har torkat ut.
I annat fall prova "Herdins Oljebets" för att sedan lägga på ett skyddslager med "Herdins Vaxolja". Då får du ungefär samma resultat som med produkten du är i fart med att bruka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.