-Sitter med 2 kalkyler, den ena med en träkonstruktion och den andra med byggelement av sandwich system av betong 70mm betong+200 cellplast+100mm betong.
Kalkylen säger att det "bara" skiljer 100 tusen mellan byggsättet till trähusets fördel. Men ska man putsa på trähuset blir det huset dyrast !

Jag får betala ca 500 tusen för byggmaterial + fönster för trähus + 2250 h för 205m2 två plan lösvirke med 195+45mm+osb.

Betonghuset från KC-betong kostar 775.000 monterat och klart med fog och allt. Tilkommer gör snickarns jobb med bjälklag (kerto) samt takkonstruktionen.
Har inte fått pris på detta men har hört att det bör ligga på max halva tiden mot lösvirkeshuset. Mao 1000-1150 timmar. Vet någon ung jämfört med helt i lösvirkestappning. (-50% ?)

Om man räknar med 400:-/timme och en del merkostander för betongplattan i betonghuset (ca 25.000:- på 122m2 platta).

hustypen är box modell med flyglar (8hörn).

Kan någon mer insatt än mig ange någon nackdel med betong (mer än möjligen estetiska skäl) Jag kan inte inte någon direkt, mer än att det är lite dyrare.
Om vi bygger lösvirke vill vi ha lite puts (100m2) så då går det på ett ut ung.

Vad ska jag välja ??

Mvh
Bad Guy
 
Nu har du postat exakt samma fråga i två olika trådar. Välj ut den tråd där du tycker att frågan passar bäst och posta enbart där.
Ofta tror nybörjare att de ska få fler och bättre svar om de postar i många olika trådar, men det enda det medför är ökad förvirring och att forumet blir rörigare.
 
Hej Forum
 
Blev fel.. försöker igen..

Meningen var inte att förvirra utan att de som skriver i lösvirkesforumet gärna är bygger den formen av hus medans motsvarande i Betonghus.
Jag ville göra en plus och minus lista utifrån dessa.
Var tycker du inlägget borde placerats.
P.s
Jag har redan byggt 2 hus, så är eg ingen nybörjare på blockhus. ;) D.s
 
Var du ska placera ditt inlägg har jag ingen synpunkt på. Det avgör du själv.
21 inlägg = nybörjare i forumet. Vad du har för erfarenhet av husbygge har jag heller ingen åsikt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.