Hej!

Vi sitter precis och ritar vårt hus och skulle vilja få plats med ett rum som normalt skall användas som ett litet arbetsrum (litet skrivbord, hurts och skön kontorsstol), men även skall gå att använda som gästrum.

Hur litet kan ett sådant rum vara? Är det någon som byggt ett riktigt litet sådant rum som fungerar bra?

Vi vill absolut ha det mindre än 3,5 x 2,4 m (längd x bredd) och det är framförallt bredden vi vill dra ner, gärna till 2,0 men det misstänker vi blir för litet. Ingången till rummet bör helst ligga på kortsidan.

Rummet kommer att ligga i ena hörnet av ett stort rektangulärt rum som är 9 x 5m och två av rummets väggar kommer att vara ytterväggar.

Alla tips mottagges - gärna från dom som använder ett så litet rum till samma sak :)

Tack på förhand!

/Henrik
 
Om du har takhöjden kanske man skulle kunna ha en vägghängd säng över ett skrivbord och på det sättet få ner nödvändig yta på rummet, typ sådana där barnsängslösningar man ser med en liten stege upp till sängen.
 
Att tänka i tre dimensioner är smart, men jag är rädd för att våningssäng inte fungerar eftersom vi nog kommer ha lite äldre gäster ibland också :)
 
Oki, hur låter det med en bäddsoffa då? De tar inte så mycket plats om ni bara ska ha en sovplats.

2 meter brett X 3.5 djup är absolut inga problem alls.

Sätt sängen längs ena kortväggen. Den tar då 0.9 i djup och full bredd.

Detta ger då en 2.6 meter lång vägg att sätta skrivbordet längs.
Skissen är absolut inte skalenlig

 
  • rum1_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle precis säga samma som mats_o. En kompis hade ett rum som bara var 2,05 * 2,75, och de hade en vanlig 90-säng på bortre kortsidan med rejäla förvaringslådor under. Där förvarades normalt sett extra sängkläder, täcken, kuddar, etc. Till vardags mysiga kuddar i sängen för en stunds läsvila. Längs ena långsidan skrivbord med ordentligt hyllsystem över på väggen för pärmar, skrivare, etc.

T.o.m en grund garderob, där man hänger kläderna på fel ledd fick plats så att gäster kunde ha egen plats för kläder.

Kanske kan vara något?

/alacs
 
Så 2,05 x 2,75 räcker till allt det - det låter ju helt fantastiskt! :)

Det är nog det svåraste när man sitter och ritar - att rita små utrymmen. På ritningarna ser dom så väldigt trånga ut, men jag misstänker att dom i verkligheten kan bli riktigt bra!

Bäddsoffa är också smart! Man kanske till och med får in en som rymmer två personer? Åtminstone två personer som tycker om varandra ;)

Tack för tipsen och finns det ännu fler smarta lösningar så är det bara att skriva!
 
Beroende på modell osv så går det att hitta bädsoffor som tar 1.60-2 meter. "utvikta"
Ett litet skrivbord får ju då plats brevid och där kan man ju också ha en hurts på hjul i vanliga fall som man tex kör in under bordet när man behöver sängen fullt ut. Fundera dock lite extra på ventilationen i ett så litet rum om du vill ha två personer sovandes där
 
Ett av mina vanliga tips när det gäller trädgårdar och nybygge går att tillämpa här också. ta några snören och lägg ut som "väggar" i rummet.
nu är det "bara" att testmöblera och se hur det känns.
 
Jag kan känna att en bäddsoffa känns onödig. När vill man sitta i detta minimala rum? Är det inte bättre att ta en 120cm säng på en gång, eller en 90-säng och kompletera med en madrass på golvet då det krävs. Bäddsoffor (som är sköna att sova i) är inte gratis.

När det gäller skrivbordet skulle jag välja i princip ett så grunt (motsatsen till djupt?)bord som möjligt. Annars tror jag att rummet kommer kännas lite väl klaustrofobiskt.
 
Mikael_L
I vår lägenhet har vi rum som är 7 kvm, dom fungerar hyggligt, men det största felet med dessa rum är att dom har gjort kortsidan lite mindre än 2 meter, en säng får alltså aldrig plats den vägen. Detta begränsar möbleringsmöjligheterna.
Försök att hålla kortsidan 2.05 eller 2.10 så ni kan ha säng+sänggavel även den vägen.

Sen tror jag att det inte bör bli kortare än 3 meter på längden om ni tänker ha plats för både skrivbord och säng.

Skjutdörr är ett väldigt bra förslag (eller om dörren möjligen kan gå utåt) (sovrumsdörrar går av tradition alltid inåt, vet inte varför?)

Tänk också på att säng under fönstret inte alltid är så lyckat, kalldrag samt att ev element kommer ivägen.

//ML
//ML
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.