hej!

har läst väldigt många trådar här på forumet som just behandlar villa-larm. Vi har precis byggt ett nytt hus och är ganska fast beslutna att införskaffa ett larm.

Vi vill inte ha någon fast månadskostnad utan tar hellre en högre installationskostnad för själva larmet som en engångskostnad.

Det som vi känner att vi vill ha är ett enkelt, pålitligt och smidigt larm. Skulle vilja ha gsm-modul så man kan låta X antal personer bli uppringda om larmet går.

Det finns väl tusen olika svar och rekommendationer gällande detta, men jag skulle vilja ha bra tips på färdiga larm, som inte kräver jättemkt jobb med installationen och som är prisvärda.

Vore oerhört tacksam för tips.

tack på förhand!
 
Jag rekommenderar TL-detect, enkelt, prisvärt, kan kompletteras allt efter behov.
 
P
Finns det något larm som INTE är trådlöst? Allt ska ju vara trådlöst idag vilket jag inte är helt förtjust i fast man arbetar i en mobilvärld.
Larmet ska vara trådlöst. Lika så datornätverk och nu även ljusstyrning.
Delat och trådat.. vissa saker kan få vara trådlösa men inte allt
 
Alla larm som inte inriktare sig på kompakt, billigt och massa funktioner är trådbundna.. Galaxy, DSC, Bosch mfl
 
Jag köra bara trådbundet hemma, vill inte springa och köpa batterin varje år...
 
el_richard skrev:
allt i ett = Klumpigt, osäkert.

Ta hellre med delad knappsats/centralenhet.

[länk]

funkar utmärkt, inte så dyrt heller. under 4000 kr + GSM, sändare
Håller helt med dig om att 1616 är ett klart bättre larm, men jag köper inte ditt argument om att WisDom och liknande system skulle vara osäkra. Hur motiverar du det?

Själv så har jag ett hybridsystem hemma. Största delen trådbundet + lite trådlöst.
 
Tack för era svar.. Som jag visst är det väldigt mycket olika åsikter och tankar runt just detta med larm. PC1616 ser ju ut som ett trevligt larm i ungefär den storlek- och prisklass som vi tycker passar.

Vart kan man köpa detta larmet? Jag ser att länken går till en grossist eller liknande för återförsäljare, d.v.s. inga priser visas på sidan..

Nån som har tips på bra inköpsställen?
 
Erikoolio skrev:
Håller helt med dig om att 1616 är ett klart bättre larm, men jag köper inte ditt argument om att WisDom och liknande system skulle vara osäkra. Hur motiverar du det?

Själv så har jag ett hybridsystem hemma. Största delen trådbundet + lite trådlöst.
öppna dörr, slit ner den kompakta enheten, dra kofoten i den, ryck ut batteriet.

Klart.
 
Jobbar med larm dagligen och främst villalarm och läser med stort intresse i trådarna om larm. På vårt företag jobbar vi främst med trådlösa anläggningar.
Dagens seriösa trådlösa produkter är både driftsäkra samt enkla att handha.
Visst finns det nackdelar precis som med allt annat när man jämför olika alternativ men på det stora hela är nog trådlöst att föredra om man skall montera larmet själv och i ett hus där man inte anpassat för trådbundet sedan innan.
Batteritiden är absolut inte 1 år som någon skrev ovan utan snarare mellan 2-5 år beroende på vad det är för enhet och fabrikat.

Oavsett om man väljer trådlöst eller trådbundet så är det viktigt hur man bestyckar larmet, att man har tillräckligt med sensorer för objektet, sirener o.s.v.
Någon skrev att ett kompakt larm (inbyggd knappsats i centralapparaten) är osäkert för att man bara behöver öppna dörren och nacka centralen med kofoten.

Att det finns en knappsats i centralen betyder väl inte att den placeras vid entrén per automatik. Oavsett om man har ett trådlöst eller trådbundet system sätter man alltid centralen udangömd i larmad yta. Innanför dörren sätter man en separat knappsats och den kan köra över med bulldoozer om man vill, larmet larmar ändå.
 
el_richard skrev:
öppna dörr, slit ner den kompakta enheten, dra kofoten i den, ryck ut batteriet.

Klart.
Fast som jonteman också skrev. Installationen måste göras korrekt.
Titta bara på 608or som fd Falck, NLT m.fl. satte upp förr. Map:en innanför entrédörren och C-app:en under klädhängaren, lika illa det.

Centralapparat ska alltid sitta i skyddat/larmat utrymme. Till-/frånslag via extern map eller fjärrkontroll. I en allt-i-ett-central så bör man också tysta den inbyggda sirénen och komplettera med en extern. Gör man så har man enligt min mening en korrekt installation.

Sedan kommer diskussionen om trådlöst/trådbundet, men där brukar iaf jag rekommendera trådbundet så långt det går. Går inte det fullt ut så får man kanske titta på att sätta ihop en hybridanläggning och är kunden helt oresonligt allergisk mot kablage: Ja då får det bli trådlöst.
 
Hej
Bra tråd måste jag först säga.

Vill gärna veta vad ni anser om, har för erfarenhet av:
Paradox Magellan 5050 trådlöst sytem?

Vet att en del har motsagt sig trådlöst och dyl pga av batteribyte m.m
Men vill veta vad ni anser om produkten, om ni vet något om den osv, +/- m.a.o.

Gärna från någon som jobbar med larm dagligen, eller kan mycket om teknik över lag. Rek. mottages gärna på vad som är lämpligt i ett hus på 2 plan och +200m².
Skälig prisnivå för ett komplett skydd lagom tilltaget, inte Fort Knox alltså

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.