Kanske en dum fråga men går det rent tekniskt att borra ett befintligt hål djupare i efterhand? Eller är det alltid enklare och framförallt billigare att borra ett nytt hål? Borrar jag ett till lika djup måste ju det ligga 6-8 meter bort, blir det inte extakostnader för att samköra två hål? De dras ju två slingor till pumpen.

Och om man ser till enkelheten hos anläggningen är det bättre med ett nytt djupare hål ungefär där det gamla ligger när man ändå borrar och helt skippa det gamla hålet? Det gamla hålet ligger rätt optimalt placerat i förhållande till huset. Kanske borra det nya nära det gamla men lite vinklat in under huset för att undvika ev. hålkrock?
 
Det går tyngre och tyngre desto djupare man borrar så ett så ett nytt 100 m hål borde kosta mindre än hälften än ett 200m hål, nu är det där med foderrör och etableringskostnad också.

Att borra vidare tror jag ingen vill försöka och riskera att köra fast borren i ett hål som är koniskt.

2 hål går väl bra att seriekoppla, 12 - 16 m slang är väl inte hela världen.

Protte
 
Thomas59
prototypen skrev:
Det går tyngre och tyngre desto djupare man borrar så ett så ett nytt 100 m hål borde kosta mindre än hälften än ett 200m hål, nu är det där med foderrör och etableringskostnad också.

Att borra vidare tror jag ingen vill försöka och riskera att köra fast borren i ett hål som är koniskt.

2 hål går väl bra att seriekoppla, 12 - 16 m slang är väl inte hela världen.

Protte
Utan att vara expert på energibrunnar skulle jag nog gissa att det är precis tvärt om. Ett 100 meter djupt hål är DYRARE per meter än ett 200 meter borrhål bla med tanke på ställkostnaden och foderrör mm. Att det skulle gå tyngre (?) gissar jag inte är en faktor som kullkastar denna teori men jag kan ha fel.

Två likadana borrhål går att koppla ihop.
 
ja om man tar kostnaden för et 200m hål o delar på 200, sen jämför med kostnaden för att 100m hål o delar på 100 så tror jag att ett 200m hål är billigare /m

men jag gissar att det är biligare att nu borra 100m & koppla ihopp med det befintliga, än att borra 200m nytt hål

& det lär vara ännu billigare att lägga jordvärme! (det verkar ju som han inte behöve mer än 5m borra till, eller 100m jordvärme
 
Är det 1 meter djupt och 2 meter ifrån varandra slingorna för jordvärme ska ligga? Jag ska ut och mäta imorgon och se om jag har en chans.
 
Inte djupare och helst 2 m men kniper det så minska på avståndet.

Protte
 
Glöm solfångare, när det är som kallast får du ut som minst (eller snarare inget skulle jag vilja påstå).

Kostnaden för "för djupt hål" är med dagens energipriser bättre än att ha för grunt och tvingas köra elpatron. Elpatronen anser jag sitter i pumpen för legionella inget annat ;)
 
ca 1m djupt, är olika beroende på var du bor (är inte så noga, funkar med 130 också!)

1m mellan slingorna, men gäna 1,5m mer behövs absolut inte
2m från huset & helst inte på ytor som skottas fria från snö
 
Froddan skrev:
Och hur bra är egentligen deras (och andra mindre kända) bergvärmepumpar?
Man kan ju kolla vilken pump/kompressor som sitter i. Det är ett mindre antal kompressorwer på marknaden än vad det finns olika färdiga 'skåp'. För några år sedan när jag skulle köpa så hade EVI-HEAT inte den nya generationen kompressorer (högre vatten temp). Så därför blev det ingen EVI för mig.

Tips: Kör med ditt existerande hål i ett eller två år och håll koll på värdena (för loggbok). Om det är för litet så ta smällen om några år och borra nytt/djupare.
 
Jag är inne på att prova med befintligt borrhål och nån pump på ca 5 kW; IVT Greenline HT Plus C/E 6 (eller Bosch EHP 6 LW/M), Thermia Diplomat 6 eller Nibe fighter 1235 6 kW. Plus montera frånluftsåtervinning. IVT/Bosch och Nibe har ju frånluftsmoduler medan Thermia får man väl köra Varmitek eller nåt.

Sen tilläggsisolerar jag väggar och extra lösull på kallvinden, byter alla fönster och lägger golvvärme i bottenplattan (övriga huset har/får klassiska sektionsradiatorer REX-R). Tillbyggnaden får ju modern isolering. Sen ska jag hålla tummarna så får jag se om jag fått Svarte Petter.. ;-) Så kan jag återföra den erfarenheten hit sen.

Så tänker jag just nu denna sekund.
 
Och tack för alla synpunkter och råd.

Jordvärme går tyvärr bort p.g.a. tomtens beskaffenhet, solvärme p.g.a. takets utseende och att när tillägget bäst behövs finns minst av det (vintern). Återstår nytt hål, men jag ska ge det ett försök enligt tidigare inlägg först.
 
Lång tråd, jag tar kortversionen.
Jag har 100 meter borrhål. 208 m2 hus. 6 kW Bonus värmepump.
100 meter borrhål ger 14500 kWh tillskott värme (se SVEP's web). Kompressorn lägger på ca 4500 kWh. Tillsammans 19000 kWh. Räcker gott och väl.
Att installera den (ger "bara" värme) i befintligt borrhål går på ca 70.000:- Ska det vara även beredaren är du uppe i 100.000:-
Du kan även köpa en luft/vatten-värmepump från Saveitnaturvärme för ca 80.000:- inkl installation.
Hade jag haft tid nu skulle jag ha hjälpt dig, har dock fullt tom september.
Var förnuftig. Räkna rätt och börja inte röka.
 
D
En ny pump med VV-beredare kostar runt 50,000:-. Inte kostar det 50,000:- till för att få någon att installera den! Jag installerade själv, men innan jag gjorde det så fick jag offert på installation för 10,000:-, så man borde kunna byta pump till befintligt hål för 60,000:-.
 
Pojkarna på ventilationsforumet har fått mig att vilja ha FTX-ventilation nu, så där rök luftåtervinningen till pumpen. Vad händer om hålet/pumpen inte riktigt skulle räcka till? Går pumpen för jämnan och slits snabbare? Eller väger elpatronen upp för klena hålet? Alltså mer elförbrukning men i övrigt ok. Är det därför det finns olika elpatroner till pumparna; 3, 6, 9 kW? Kan man då gardera upp med 9 kW elpatron?
 
Jag tror...
Normalt så hoppar eltillsatsen in om pumpen inte klarar av att hålla elementvattnet tillräckligt varmt. T.ex. när det är väldigt kallt ute så går pumpen dygnet runt och om den ändå inte klarar att hålla tempen uppe så hoppar eltillsatsen in (i steg).

Min pump verkar ha ett larm om KB (köld bärare = bergvattnet) blir för kall. Det verkar (efter kollat manualen med alla inställningar) inte finnas någon funktion som startar eltilsats om KB är för kallt. Det finns en undre gräns/spec för hur kallt KB får vara för pumpen.

När KB blir kallare så blir det mindre effekt ut från pumpen.

Jag tror inte det finns olika elpatroner till pumparna. Utan det går att ställa in max steg/effekt på elpatronen i en pump. Detta kan t.ex. behövas anpassas till hur stor huvud propp som finns i huset.

Pumpen slits nog inte för att den går för jämnan på vinter. Små korta stop sliter nog kanske mera.

Så din huvud fråga om hur pumpen beteer sig om hålet blir för kallt, tror jag kan variera från pump till pump.

Sedan, tycker jag, att du inte har så jätte litet hål för en liten pump. Det beror ju också på hur effektivt ditt hål är. Det finns någon på forumet som alltid har väldigt varmt i sitt hål. Året runt, varmare än vad vissa inte ens har på sommaren. Så kör på och håll koll på KB temp och lite annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.