(Kanske fel forum, men ändå lite rätt, "byggnadsvårdare" brukar i regel ha koll :)

Frågan lyder som rubriken, någon som vet? Det tidigaste jag har någon form av belägg för är en garderob i pärlspont vars insida är klädd med tidningar från 1902. Visst, rent tekniskt kan ju garderoben vara byggd långt senare och klädd med tidningar av äldre datum, vad vet jag..

Möjligen höjden av onödigt vetande, det skall erkännas, men jag är ändå så fruktansvärt nyfiken.
 
Iallafall då det gäller golv så började man tillverka golvplankor med not och lös fjäder efter 1850. Innan dess dymlade man ihop planken. I slutet av 1800 övergick man till den sortens spont man ser idag med not på ena sidan och fjäder på den andra.
 
Tror nog att man kanske kan säga från ca 1850 och frammåt. Åtminstonde maskinsågade spontade virket är en produkt av industrialismen och de ångdrivna sågverken. Pärlsponten börjar väl närma sin modetopp för invändigt bruk kring 1880 och håller väl i sig fram till nyklassisismen, innan funktionalismens ideal tar över. Modet med spontade virket för invändigt bruk återkommer med gillestugorna...
 
Det finns exempel på golv som är spontade och betydligt äldre än 1850. Jag behöver bara gå ut i ladugården här hemma och den är från 1838.
 
Ja, man får nog separera golv, lister och de material som normalt handhyvlades innan ångdrivna sågverken tog över. Tidiga golv är oftare även kilsågade medans senare varianter blir paralellsågade. Med tiden även även golvtiljorna smalare, antar att detta beror på att man slapp hyvla själv ;)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.