Har just startat eget. Tänkte göra enkla jobb inom vvs och bygg som är sånt man typ kan klara av själv. Att bygga bastu och friggebodar, renovera badrum och dra inomhus vvs.

Det jag först undrar är vad som gäller angående säkerhet. GJorde ett jobb som innebar att stå på stegar fyra meter upp. Är det tillåtet? Vad är det som gäller för försäkringar och sånt?
Jag tänker att kunden inte vill att jag ska hyra lyft och då komma undan billigare. Men jag vill ju inte göra jobb som kanske inte ens är tillåtna säkerhetsmässigt.

Sen skulle jag idag gjuta ett golv med en annan hantverkare. Han hade inte tid så det blir nu inte gjort idag. Hur hanterar man att andra blir sena, ska man kräva att det sker en viss tid och annars inte betala eller måste man bara acceptera att andra hantverkare har fullt upp och blir sena? Även om det innebär att man själv står där och måste betala mer?
 
Som egen företagare, är det du själv som avgör om du ska ta ett jobb eller ej. Det är också du som avgör hur det ska utföras säkerhetsmässigt. Anser du att det är vanskligt att utföra jobbet på en stege, då får du förklara det för kunden.

Kontakta ett antal försäkringsbolag och teckna en företagsförsäkring. Det måste du ha annars kan det stå dig dyrt vid ev. misstag. Ta dock inte första bästa, utan kolla upp så många som möjligt. Glöm inte att jämföra villkoren!

Förseningar av alla de slag kan man råka ut för. Se till att skaffa dig tillförlitliga samarbetspartners.

Lycka till med företagandet!
 
Vad gäller säkerhet så måste du genast skaffa en försäkring. Som företagare så förväntas det att du har försäkring som täcker dels personskador på dig själv, ev. anställda, och 3e person (antag att du välter med stegen och hamnar ovanpå någon annan).

En kund med någorlunda koll på läget låter dig inte jobba innan han kollat ditt försäkringsbevis. Om du saknar försäkring så kan i vissa fall kunden bli ansvarig för dina skador.

Du måste också skaffa dig en ansvarsförsäkring som täcker skador som du ev. orsakar på egendom.

Sedan är det upp till dig att lära dig och följa säkerhetsbestämmelser. I princip så kan du bli åtalad om du utsätter dig själv för fara.

Jag tror att du får problem med VVS delen, det är visserligen tillåtet för vem som helst att dra VVS, men jag tror att du får svårt att teckna en ansvarsförsäkring som gäller VVS om du inte är utbildad på VVS. Saknar du försäkring så kan du bli ersättninfgskyldig för väldigt stora belopp. Vattenskador kan kosta mångmiljonbelopp.

Vad gäller samarbete med andra hantverkare, så har du 2 lägen. Om det är samarbete som du själv avtalar med en annan hantverkarfirma så beror det ju på vad ni kommer övverens om. Det normala tror jag är att om din partner strular för ofta så dumpar du det samarbetet och skaffar nya samarbetspartners.

Om det är din kund som samordnat att i morgon skall du komma och hjälpa hantverkare Kalle med en gjutning så kan du normalt debitera stillestånds ersättning gentemot kunden om gjutningen inte blir av ex. pga Kalle inte kommer. Det bör framgå av avtalet du har med kunden om villkor för allt, även ev. stilleståndsersättning (som brukar vara lägre än normal timpeng). Sedan är det nog så att man bör vara sparsam med att debitera stillestånd, det är inte bra för ryktet på marknaden.
 
Oj vilka snabba och bra svar:) Har just pratat med försäkringsbolag om vvs och lägga tätskikt i badrum etc.
Angående att stå på stegar. Om jag tycker det är okej att stå på fem meters höjd å sen ramlar och slår mig. Gäller försäkring då? Kan inte så försäkringsbolaget säga att jag gjorde ju faktiskt något som ej godkänt?
 
grungarn skrev:
Har just pratat med försäkringsbolag om vvs och lägga tätskikt i badrum etc.
Vad sa de om detta? Utbildning krävs eller?
 
Har pratat med Trygghansa och enligt dom så krävs det inte utbildning vare sig då det gäller vvs eller tätskikt i badrum. Men för att försäkringen ska gälla vvs så kostar det typ 1500 mer per år. För tätskikt i badrum och att lägga klinkers krävdes det ingen extra försäkring utan den jag skulle ha för att göra byggnader räckte.
Jag ska kolla med något annat försäkringsbolag också. Men eftersom det går att dra av kostnad för försäkring så spelar det ju inte så stor roll.
Men jag tänkte även kolla med vvs branschen. Men skulle inte tro att det krävs utbildning då det är många rörmockare som är outbildade utan har lärt sig genom att vara med.
 
Hmm.. Intressant...
 
Kollade precis med if och dom sa samma sak. Att jag kopplar blandare och drar lite rör i folks hem är inga problem. Bara det är fackmannamässigt utfört.
Så jag hade tänkt kunna erbjuda badrumsrenovering tex å då kunna göra allt i princip själv å slippa ta in en rörmockare. Vilket jag tror blir väldigt prisvärt å att jobbet flyter på bättre.
 
Obs nu pratar jag inte om att bila upp och göra stambyten. Det är väl sånt jag vill ha mer kött på benen innan jag funderar på att göra sånt. Och där vet jag inte vad som gäller angående försäkring.
 
Redigerat:
grungarn skrev:
Kollade precis med if och dom sa samma sak. Att jag kopplar blandare och drar lite rör i folks hem är inga problem. Bara det är fackmannamässigt utfört.
Så jag hade tänkt kunna erbjuda badrumsrenovering tex å då kunna göra allt i princip själv å slippa ta in en rörmockare. Vilket jag tror blir väldigt prisvärt å att jobbet flyter på bättre.
Tänk på att om du inte är fackman, dvs utbildad, så blir det där med fackmannamässigt utfört väldigt krångligt så fort det börjar läcka.

Annars tycker jag det är ett grymt intiativ, kör hårt!
 
Ja kanske ska fundera på det där, men det verkar inte som att försäkringen blir så mycket dyrare. Har ju dragit en del rör med kompisar å kopplat blandare så jag tycker inte det verkar så svårt. Men visst det kan ju bli fel.
 
Lycka till, och välkommen till "klubben"..

Att det skulle krävas någon utbildning för att vara fackman känner jag inte till (om man exkluderar ex. behörigheter för elektriker). Massor av fackmän saknar formell utbildning. Och majoriteten av ex. uppkomna vattenskador är gjorda av, just det - fackmän..
 
Nu luktar det lite hårklyveri här...
Men jag uttryckte mig kanske lite klumpigt, låt gå för det.

Grungarn förstod i alla fall vad jag menade så jag lämnar det där.
 
Jag tycker det bara varit positiva inlägg här. Och att vara försiktig är väl guld värt speciellt när man är ny. Jag har nu beslutat att vänta nåt år med att göra enkla rördragningar men att lägga tätskikt i badrum tänker jag göra till veckan.
Jag kan även berätta för den som är intresserad att min försäkring gick på 3400kr å då ingår allt( hoppas jag iallafall:) ) dvs vvs å tätskikt + olycksfall å entrepenadförsäkring. Och då är det alltså en företagsförsäkring.
 
Det tycker jag var billigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.