B
hej!

om man i en tvättstuga respektive utomhus (under tak) ska gå vidare uppåt från en dosa eller uttag som har M20 eller M25 gänga, vad är att föredra? Membran (smidigast) eller en förskruvning?

Finns det några regler eller är det bara en smaksak? ( det gäller fast förankrad kabel, som ska klamras)
 
jag föredrar förskruvning då den tätar bättre, svårt å inte få den tät. membran är lätt att ha sönder så den inte tätar. men ta en skruvmejsel å gör ett hål bara, sen igenom med kabeln, om du nu väljer membranet.

desutom är dom flesta förskruvningar godkända som dragavlastningar, vilket ju är bra, även om kabeln kommer klammas.
 
Håller med föregående talare (skrivare?)
 
Det stämmer som Eyeball säger att det är lättare/bättre att få det tätt med en förskruvning. Men om det är en kabel som ska klammras behövs ingen dragavlastning (Det skadar så klart inte). Jag hade nog tagit gummigenomföringen för utseendets skull, givetvis i rätt storlek så den klämmer åt ordentligt.
 
Utomhus där det risk för regnpåslag (eller överhvudtaget där prylarna utsätts för vattenstänk) bör man alltid gå in med kablarna i apparaterna undertill även om kabeln kommer uppifrån.
 
B
snaggletooth skrev:
Utomhus där det risk för regnpåslag (eller överhvudtaget där prylarna utsätts för vattenstänk) bör man alltid gå in med kablarna i apparaterna undertill även om kabeln kommer uppifrån.
I detta fallet finns det bara anslutning ovanifrån (ABB CEE-don). dock under tak. När det gäller utomhus får det nog blir förskruvning, men finns det några regler för det?

tex en Eljo U-56 dosa är ju IP65 och har ingångar på ovansidan..
 
Måste man gå in ovanifrån så ta upp ett litet dräneringshål i botten bara så blir det bra.
Och om du använder membran så gör inte hålet med kniv eller spårmejsel, använd något runt eller allra helst, bara kabeln, att trycka hål med. Annars är det suuuuperlätt att hålet blir lite för stort och/eller avlångt.
 
Måste jag gå in ovanifrån och det är utsatt läge så brukar jag trycka in kabeln och sedan dra ut den en liten bit så att det inte blir nån "grop" runt kabeln i membranet. Blir kanske inte alltid så snyggt, men det samlas inte något vatten där iallafall.
 
Rikard Ågren skrev:
Måste jag gå in ovanifrån och det är utsatt läge så brukar jag trycka in kabeln och sedan dra ut den en liten bit så att det inte blir nån "grop" runt kabeln i membranet. Blir kanske inte alltid så snyggt, men det samlas inte något vatten där iallafall.
precis, det tänkte jag också skriva, allt vatten som rinner utmed kabeln rinner av på membranet istället för att samla sig i gropen och så småningom droppa in. men man får kolla så membránet klämmer mot kabeln hela vägen runt, ibland kan det bli så att när man klamrar fast kabeln så vrider den sig lite snett och hamnar ur centrum på membranet, och en springa skapas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.